صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در بیست‌ودومین نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران مطرح شد

کشش ناپذیری بازار سرمایه برای اوراق دولتی

در بیست و دومین نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، طرح بانکداری بدون ربا که قرار است بار دیگر در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد، به بحث گذاشته شد و اعضای کمیسیون پیرامون نزدیک کردن این طرح با دیدگاه‌های بخش‌خصوصی به گفت‌و‌گو نشستند
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اگزیم نیوزف در بیست و دومین نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، طرح بانکداری بدون ربا که قرار است بار دیگر در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد، به بحث گذاشته شد و اعضای کمیسیون پیرامون نزدیک کردن این طرح با دیدگاه‌های بخش‌خصوصی به گفت‌و‌گو نشستند.
همچنین در این نشست، نسبت به انتشار اوراق بدهی از سوی دولت و عدم تامین منابع آن از طریق بازار سرمایه هشدار داده شد و آن‌طور که رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران عنوان کرد، بازار سهام آمادگی جذب این حجم از اوراق بدهی را ندارد. در این نشست اعضای کمیسیون مباحث مفصلی در مورد قانون بانکداری بدون ربا و انتشار اوراق بدهی مطرح کردند. علی سنگینیان، رییس این کمیسیون، در انتهای این نشست در مورد مسایل مطرح شده از آمادگی اتاق تهران برای مشاوره به نمایندگان مجلس در فرآیند تصویب قانون بانکداری و از کم‌گردش شدن بورس تهران در هشت ماهه نخست سال 95 گفت.
آمادگی اتاق تهران برای تدوین لایحه بانکداری
علی سنگینیان با بیان اینکه تاکنون چهار گزارش از سوی کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران پیرامون موضوع بانکداری بدون ربا تدوین شده است، گفت: مجلس با نظر دولت مبنی بر تدوین دو قانون مجزا برای حوزه پولی و بانکی موافقت کرده است؛ یک قانون ناظر بر ارکان و چارچوب فعالیت بانک مرکزی است که فقط دولت پیش‌نویس لایحه آن را در دست تهیه دارد و قانون دیگر ناظر بر فعالیت بانک‌ها در قالب قانون بانکداری است که در این رابطه دولت و مجلس هر دو لایحه و طرح دارند.
رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با اشاره به اینکه لایحه بانکداری بدون ربا هنوز از سوی دولت به مجلس ارائه نشده است، افزود: این در حالی است که نمایندگان مجلس نیز از این تاخیر انتقاد و اعلام کرده‌اند که بیش از این منتظر دولت نخواهند نشست و طرح تدوین شده خود را در مجلس به تصویب خواهند رساند. به گفته وی، اختلاف‌نظرها در دولت مبنی بر مفاد این طرح منجر به تاخیر ارسال این لایحه از سوی دولت به مجلس شده است.
سنگینیان با بیان اینکه مکاتبات لازم از سوی اتاق تهران با مسوولان دولتی پیرامون آماده‌سازی طرح بانکداری بدون ربا صورت گرفته است، گفت: نظرات و دیدگاه‌‎های کارشناسی اتاق تهران درباره این طرح تدوین شده است و هر زمان که لایحه یا طرح آن در مجلس به بحث گذاشته شود، بسته پیشنهادی اتاق تهران در اختیار نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت.
بازار بدهی کشش اوراق منتشر شده را ندارد
رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در ادامه این جلسه، با اشاره به عزم دولت برای انتشار اوراق بدهی، گفت: حجم انتشار این اوراق از سوی دولت این بیم را تشدید می‌کند که بازار سرمایه آمادگی و ظرفیت جذب آن را نداشته باشد.به گفته سنگینیان، در حال حاضر وزارت بهداشت برای تامین بدهی‌های بیمه سلامت نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده است. هم‌چنین وزارت آموزش و پروش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز قصد دارند به ترتیب چهار و دو هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کنند.
او با اشاره به تبصره 5 قانون بودجه سال 95 و مقایسه آن با بودجه سال آینده، افزود: در بودجه سال 95 به دولت اجازه داده شده بود به میزان 570 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت و اسناد خزانه منتشر کند که این رقم برای بودجه سال 96 به 675 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در همین رابطه تصریح کرد: تجربه نشان داده است که بخش عمده‌ای از تامین مالی این اوراق محقق نمی‌شود و این نگرانی وجود دارد که بازار سرمایه نیز دچار اخلال شود. سنگینیان با بیان اینکه بازار بدهی، نوپا و جدید است، افزود: حجم بازار بدهی در مجموع 20 هزار میلیارد تومان است و مشخص نیست که اوراق عرضه شده تا چه میزان از محل این بازار قابل تامین است.
به گفته وی، این روش از تامین بدهی اگرچه مناسب است اما باید به تدریج به آن ورود کرد و عرضه یکباره و با حجم بالای اوراق به این بازار می‌تواند مخرب باشد. وی در همین راستا خبر داد که برای بررسی بیشتر این موضوع، از مدیران بازار سرمایه برای هم‌اندیشی با بخش خصوصی در نشست‌های آتی این کمیسیون دعوت می‌شود.
بورس تهران کم‌گردش شد
رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در ادامه به عملکرد بورس طی هشت ماه منتهی به آبان ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: شاخص بورس تهران طی این مدت به میزان 1.2 درصد منفی بوده است و چشم‌اندازی مثبتی نسبت به بهبود آن تا پایان سال جاری دیده نمی‌شود.
سنگینیان با بیان اینکه ارزش بازار از رقم 344 هزار میلیارد تومان در پایان سال گذشته به 331 هزار میلیارد تومان در پایان آبان ماه امسال رسیده است، افزود: گردش معاملات طی مدت هشت ماه منتهی به آبان ماه سال جاری در حدود 10.7 درصد بوده است که در مقایسه با پایان سال گذشته، حدود 30 درصد کاهش نشان می‌دهد و بیانگر آن است که بورس تهران امسال کم گردش است.