چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سیدرضی حاجی آقامیری، رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران

آمارهای اقتصادی باید دقیق و جزیی باشد

در نیمه اول سال جاری بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده رشد 7.4 درصد نصیب کشور شده است. رشدی که البته نفتی است. اما این هم باید گفت که این رشد نفتی تداوم نخواهد داشت.
سیدرضی حاجی آقامیری
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق تهران،  به‌هرحال باید قبول کرد که در زمان تحریم‌ها میزان فروش نفت ایران کاهش پیداکرده بود. به همین دلیل هم میزان فروش نفت کشور بعد از برجام از یک جایگاه پایین با یک جهش مواجه شد. اما این جهش ادامه‌دار نخواهد بود.
به‌هرحال در یک شرایطی صادرات نفت آزادشده، به‌طور مثال الان از حدود یک‌میلیون بشکه در روز به حدود دو میلیون بشکه رسیده است اما آیا این دو میلیون امکان رسیدن به 4 میلیون بشکه را دارد؟ مسلماً یک سقفی برای این میزان فروش وجود دارد. بنابراین دیگر رشد نسبی سال‌به‌سال در رابطه با این موضوع نخواهیم داشت.
در جلسه اخیر اوپک هم میزان فروش مشخص‌شده است. سهم ایران کم نشده اما زیاد هم نشده است. بنابراین بعدازاین رشد اقتصادی حاصل از فروش نفت تنها می‌تواند ناشی از افزایش قیمت آن باشد. به‌هرحال زمانی قیمت نفت بالا رفت می‌توان بازهم شاهد رشد بیشتر اقتصاد بود.
از طرفی در برنامه ششم توسعه قرار است رشد 8 درصدی نصیب اقتصاد شود. اما اگر قرار باشد همین منوال پیش رود، چنین موضوعی رخ نخواهد داد.
آمارها در این زمینه باید مشخص و دقیق باشد. باید مشخص شود که رشد صادرات غیرنفتی چقدر و رشد اقتصادی حاصل از صادرات نفتی چه میزان است. اگر این آمارها مشخص و از هم تفکیک شوند راحت‌تر می‌توان درباره آن اظهارنظر کرد. ما باید به واقعیت و موقعیت درست به اقتصاد واقف شویم.
گرفتاری این است که آمار دقیق کمتر وجود دارد و کمتر به آن توجه می‌شود. این مساله باعث می‌شود که نتوانیم برنامه‌ریزی کنیم و از آن‌طرف هم مطمئن باشیم که به رشد 8 درصدی می‌رسیم.
بنابراین یکی از مطالبات ما به‌عنوان فعالان اقتصادی این است که آمارها به واقعیت نزدیک باشد تا بتوان برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای اقتصاد انجام داد.