صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رضا پدیدار، فعال صنعت نفت

درآمدهای نفتی در لایحه بودجه 96 محقق می‌شود؟

توافق اخیر اوپک برای کاهش عرضه نفت و در ادامه افزایش مصرف مواد هیدروکربنی در سال آینده میلادی، ضریب اطمینان از تحقق درآمدهای نفتی پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه سال 96 را افزایش داده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق تهران، میزان درآمد پیش‌بینی‌شده از محل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی و سهم آن در کل منابع بودجه سال آینده رشدی 62 درصدی داشته است. قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه 55 دلار در نظر گرفته‌شده است به نظر شما درآمدهای نفتی در نظر گرفته‌شده محقق می‌شود؟
بله فکر می‌کنم درآمدهای در نظر گرفته‌شده از محل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی در لایحه بودجه سال 96 تحقق‌پذیر است و دلیل آن را هم باید با توجه توافق اخیر کشورهای اوپکی و غیر اوپکی بررسی کرد. بیش از نیم‌قرن از عمر سازمان اوپک می‌گذرد. برای اولین بار در تاریخ اوپک، 25 کشور اوپکی و غیر اوپکی در این سازمان به همدلی و هم‌گرایی درباره تولید نفت رسیدند.14 کشور تولیدکننده نفت عضو اوپک و 11 کشور غیر اوپکی برای اولین ‌بار در تاریخ صنعت نفت، به هم‌نظری رسیدند که متأسفانه این رخداد در رسانه‌ها کمتر موردتوجه قرار گرفت. کشورها در اوپک به این نتیجه رسیدند که از اول ژانویه سال 2017 ظرف حداکثر شش ماه که انتهای این شش ماه مصادف با اجلاس 172 اوپک در خردادماه 96 در وین است، 2.2 میلیون بشکه تولید نفت را کاهش دهند. این کاهش تولید نفت در هفته گذشته با حضور روسای هیئت‌های نمایندگی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در وین مقر دائمی این سازمان مورد تائید قرار گرفت. بر این اساس کشورهای غیر اوپکی در اولین گام از اول ژانویه حدود 650 هزار بشکه از میزان تولید نفت را کم می‌کنند و کشورهای عضو اوپک هم 620 هزار بشکه تولید نفت را کاهش می‌دهند. بعد از ماه ژانویه تا ماه ژوئن یک‌میلیون بشکه دیگر از تولید نفت اوپک کم می‌شود و سرجمع حدود 2 میلیون و 280 هزار بشکه از تولید نفت کشورهای اوپکی و غیر اوپکی کاهش  پیدا می‌کند. با اجرایی شدن این میزان کاهش تولید نفت، این اطمینان برای کشورهای اوپکی و غیر اوپکی فراهم می‌شود که می‌توانند به درآمد موردنظرشان از محل فروش نفت برسند و بودجه‌های در نظر گرفته‌شده از محل درآمدهای نفتی را محقق کنند.
این داستان طرف عرضه نفت است. طرف تقاضای نفت در سال آینده چه شرایطی خواهد داشت؟
بر اساس مطالعات انجام‌شده در موسسه بین‌المللی انرژی، روند مصرف مواد هیدروکربنی و سوخت‌های فسیلی در سال 2017 افزایش تقاضا را به دنبال دارد. به‌این‌ترتیب از ناحیه افزایش تقاضا و کاهش عرضه نفت، بازار نفت به یک تعادل منطقی می‌رسد. درواقع نقطه تلاقی عرضه  و تقاضای نفت خام در حالت تعادل قرار می‌گیرد. در این نقطه است که می‌توان برآورد کرد که قیمت نفت همان‌طور بیشتر کارشناسان داخلی و خارجی برآورد کردند به بشکه‌ای 55 دلار برسد. این مسئله می‌تواند جریان امیدبخشی باشد برای کشورهایی که بودجه آن‌ها بیش از هر چیز به نفت وابسته است. از جمله این کشورها عربستان است که 80 درصد از اقتصاد آن به منافع نفتی وابسته است و روسیه هم‌وابستگی 48 درصدی به درآمدهای نفتی دارد. با توجه به این دلایل ازنظر من پیش‌بینی‌های انجام‌شده در لایحه بودجه سال 96 معقول است و همین کاهش عرضه و البته افزایش تقاضا در آینده ضریب اطمینان از تحقق درآمدهای نفتی را افزایش داده است.
فکر می‌کنید چه عاملی منجر به حصول این توافق تاریخی بین کشورهای اوپکی و غیر اوپکی شده است؟
تصور می‌کنم برای اولین بار سایه سیاست از تصمیم‌گیری‌های اوپک دور شده است و مکانیزم دیپلماسی اقتصادی جایگزین دیپلماسی سیاسی شده. این مسئله در فرایند تصمیم‌گیری کشورهای اوپکی و غیر اوپکی اثر مثبت داشته است.