صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون اقتصادی بانک مرکزی:

نفت پیشران رشد اقتصادی ٧,٤ درصدی در نیمه نخست امسال است

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: اگرچه بخش نفت پیشران تحقق رشد اقتصادی ٧,٤ درصدی در نیمه نخست امسال است، اما شاهد رشد در سایر بخش‌های غیرنفتی هستیم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا ، پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: در فصل بهار امسال که آمار آن شهریورماه اعلام شد، رشد اقتصادی کشور ٥,٤ درصد به دست آمد.
وی افزود: در فصل تابستان امسال نیز میزان رشد اقتصادی ٩,٢ درصد محاسبه شد که بر این اساس متوسط ٦ ماه نخست امسال ٧.٤ درصد برآورد می‌شود.
قربانی تصریح کرد: بخشی از رشد اقتصادی ناشی از روندی است که در بخش تولید نفت از ٢ ماه پایانی پارسال آغاز شد و شاهد بازگشت تولید به سطح پیش از تحریم و رشد چشمگیر در این بخش بودیم.
معاون بانک مرکزی از بخش نفت به عنوان پیشران رشد اقتصادی یاد کرد و گفت: خوشبختانه در فصل دوم امسال در بخش غیرنفتی اقتصاد نیز شاهد روند رو به رشد نسبت به بهار بودیم.
وی عنوان کرد: رشد اقتصادی در بخش‌هایی همچون کشاورزی، خدمات و صنعت در تابستان نسبت به فصل اول روند بهتری داشت که می‌توان از آن به‌عنوان خروج اقتصاد کشور از رکود یاد کرد.
قربانی افزود: آنچه در بهار و تابستان امسال در زمینه رشد اقتصادی رخ داد و برای استمرار رشد اقتصادی مهم ارزیابی می‌شود، این است که رشد در بخش‌های غیرنفتی رو به افزایش است.
معاون بانک مرکزی تصریح کرد: در روزهای آینده بانک مرکزی جزییات تحقق رشد اقتصادی ٧,٤ درصدی را اعلام می‌کند.
بر اساس محاسبات مقدماتی انجام شده توسط اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، بر پایه آمار و اطلاعات واصله از مراجع آماری ذیربط، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت، در ٦ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، معادل ٧,٤ درصد رشد داشته است.