صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نعمت زاده:

تلاش دولت روان کردن فضای سرمایه گذاری است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: موانع قانونی زیادی در زمینه تولید وجود ندارد و تلاش دولت این است فضا را برای سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی روان‌تر کند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایرنا محمدرضا نعمت‌زاده شامگاه پنجشنبه در بازدید از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی شماره پنج اهواز اظهار کرد: فضای بین‌ المللی رو به بهبود است و امیدوارم بتوانیم ارتباط بهتری با جهان داشته باشیم چراکه اگر بخواهیم صنعت و تولید توسعه پیدا کند قطعا تعامل فنی، بازرگانی و داد و ستد مالی لازم است که به تدریج پیش می‌آید.
وی افزود: خوشبختانه تعداد زیادی از بخش‌ های خصوصی ایران با طرف‌های خارجی برای سرمایه گذاری مشترک به توافق رسیده‌اند و فهرستی شامل بیش از 70 مورد نهایی شده و سرمایه گذاری بعضی از آن‌ها آغاز شده است و برخی از آنها نیز تا پایان امسال به تولید خواهند رسید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برابر با قوانین کشور و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید براین است که از ظرفیت‌ های داخلی حداکثر استفاده صورت گیرد، اظهار کرد: در واحدهای تولید فولاد که در شهرک صنعتی شماره 5 اهواز واقع شده، یکی از افتخارات سرمایه‌ گذاران آن این است که همه ماشین آلات آن در داخل کشور طراحی و تولید شده است.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا درباره مزایده گروه ملی گفت: گروه ملی در اختیار قوه قضاییه است و ما مکاتبه و مذاکره پیرامون آن انجام داده‌ایم که هر چه زودتر تحویل بانک ملی شود چرا که این بانک از شرکای این شرکت طلبکار بوده، بنابراین راضی شده که بابت طلبش کارخانه را تحویل بگیرد، برای همین قوه قضاییه باید این روند را تسریع کند.
نعمت زاده اضافه کرد: چند ماه است موضوع گروه ملی را دنبال می‌کنیم و قرار شد رونوشت نامه‌هایی که به قوه قضاییه ارسال شده است، تحویل استاندار خوزستان شود تا از طریق استان این مساله پیگیری گردد.
وی با اشاره به اقدام دولت برای رفع موانع تولید گفت: از ابتدای دولت یازدهم در قالب مصوبه های مختلف پیشنهادهایی به دولت ارایه شده که برای 35 مورد، مصوبه دولت اخذ شد تا در این مدت تسهیلاتی برای صنایع قایل شود و موانعی که پیش روی صنعت است برداشته شود البته اغلب آنها اجرایی شده و لایحه‌ای در 30 ماده تحت عنوان ' قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر' تقدیم به مجلس کردیم که در مجلس نیز موادی به آن اضافه شد و به تصویب رسید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این مصوبه ها به اجرا درآمده‌اند که بسیاری از موادش مثل معوقه های سیستم بانکی و تغییر نرخ ارز در آن مشخص و عملیاتی شده است.
وی با اشاره به قراردادهای خارجی که برای تولید بسته می‌شود، اظهار کرد: مثلا در بحث کشتی سازی سال 1386 قرارداد آن به صورت نقدی و 100 درصد خرید خارجی بسته شده است و در زمان اعمال تحریم‌ها نیز کار آن متوقف بود اما در فضای جدید خواستیم که شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران با طرف خارجی مذاکره کند و طی این مذاکره هم قرارداد را تعدیل کند و هم از خرید نقدی تبدیل به فاینانس شود همچنین بحث ساخت داخلی را در آن مدنظر قرار دهند.
نعمت‌زاده بیان کرد: قرارداد کشتی سازی جمهوری اسلامی ایران جدید نبوده است و قراردادهای امضا شده آن مربوط به قبل بوده است که تلاش می‌کنیم با سیاست هایی که وزارت خانه دارد بخش خارجی را متقاعد کنیم حتما بخشی از کار در ایران و بخش در خارج از کشور انجام شود.
وی با اشاره به سهم صنعت در برنامه ششم توسعه گفت: در کمسیون تلفیق کارهای این برنامه انجام شده است و دولت تا آنجایی که توانسته برای آن تلاش کرده است البته ممکن است از نظر کارشناسی نواقصی در آن باشد اما در شرایط فعلی امیداواریم قانون خوبی باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ملاحظه های زیست محیطی در صنایع سبز گفت: اصولا صنعت یک فعالیت قانون‌مند است و همانطور که کیفیت محصول مهم است، کیفیت فرآیند و ارتباط آن با جامعه و محیط هم مشخص و مهم است.
وی با بیان اینکه شاید در بعضی موارد عده‌ای کوتاهی کنند، ادامه داد: صنعت به ذات خودش آلوده کننده و مزاحم نیست چراکه دیده شده بعضی رسانه‌ها عبارت صنعت مزاحم را به کار می‌برند اما این ما هستیم که مزاحمت ایجاد می‌کنیم.
نعمت زاده خاطرنشان کرد: صنعت سبزی که امروز در دنیا مطرح است از بحث آلایندگی فراتر رفته است و به موضوع هایی مانند به حداقل رساندن مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر روی آورده است این موارد در کشور ما هم راه افتاده است اما اول راه هستیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: آنچه امروز در بازدید صورت گرفته در استان خوزستان مشاهده شد، بسیار خوب بود چه افتتاح واحدها و بازدیدها مثل کارخانه شیر آلات مختلف نفت و گاز و چه بازدید از کارخانه قند دزفول که بازسازی آن پس از 13 سال توقف آغاز شده و سال آینده نیز به اتمام خواهد رسید.
وی با بیان این که در اهواز پنج شهرک صنعتی مستقر است، بیان کرد : تقریبا از همه آن ها بازدید شد و در هرکدام پروژه ای بازدید یا مورد افتتاح قرار گرفت.
نعمت زاده توضیح داد: شهرک صنعتی باید تلاش کنند نیاز سرمایه گذاران و صنعتگران را تامین کنند مثلا در واحد تولید فولاد که امروز شاهد آن هستیم با تلاش‌های همکاران و استاندار مشکل آب آن تامین شده و موضوع جاده دسترسی آن نیز تصویب شده است که با سرعت انجام خواهد شد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در سفری یک روزه پنجشنبه وارد خوزستان شد و از پنج شهرک صنعتی اهواز و واحدهای آن بازدید کرد.