صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

پاسخ به شبهات ثبت نام آرم طرح ترافیک

مدیر کل واحد صدور آرم طرح ترافیک به تمام شبهات و سوالات در خصوص ثبت نام «آرم طرح ترافیک» سال 96 پاسخ داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، مصطفی قنبر نژاد، با بیان اینکه کلیه خودروهای سال 82 شمسی و 2003 میلادی به بعد می‌توانند در سامانه طرح ترافیک سالیانه ثبت نام کنند گفت: هرچند از شهروندانی که تردد مداوم در محدوده طرح ترافیک ندارند درخواست می‌شود از حمل و نقل عمومی استفاده کرده و در سامانه سالانه ثبت نام نکنند.
وی در مورد خودروهایی که برای دریافت آرم طرح ترافیک نیازی به ثبت نام ندارند گفت: تاکسی‌های دارای پلاک «ت»، همچنین اتوبوس‌های شرکت واحد که تمام یا بخشی از مسیر فعالیت‌شان درون محدوده طرح ترافیک است، آمبولانس‌های اورژانس تهران، خودروهای پلاک سیاسی و نظامی و همچنین خودروهای عملیاتی آتش نشانی نیازی به ثبت نام در سامانه برای دریافت آرم طرح ترافیک ندارند.
قنبرنژاد افزود: مسئولان دقت داشته باشند که تنها به آمبولانس‌های اورژانس تهران بدون ثبت نام طرح ترافیک تعلق می‌گیرد و آمبولانس‌های سایر مراکز درمانی اگر بدون آرم طرح ترافیک در محدوده تردد کنند مشمول اعمال قانون می‌شوند، آنها می‌توانند به شرطی که در سند این خودروها کلمه آمبولانس قید شده باشد با دریافت تعرفه حمایتی، آرم طرح ترافیک دریافت کنند.
وی با بیان اینکه ثبت نام از 18 آذر آغاز و تا 30 آذرماه ادامه دارد گفت: مشخص نیست که آیا این زمان ثبت نام مجددا تمدید شود یا خیر اما امکان تمدید مجدد با توجه به شرایط موجود وجود ندارد.
وی در خصوص تغییرات سامانه و گلایه‌های شهروندان اظهار کرد: سامانه نسبت به سال گذشته تغییراتی داشته است به گونه‌ای که در مرحله اول متقاضی باید یک حساب کاربری ایجاد کند که کلمه کاربری و پسورد آن به شماره موبایلی که کاربر در سامانه ثبت کرده است، ارسال می‌شود.
مدیر کل واحد صدور آرم طرح ترافیک با بیان اینکه پس از فعال سازی حساب کاربری، ورود فرد به سامانه بلامانع است و می‌تواند مراحل ثبت نام را انجام دهد افزود: یکی از مشکلاتی که شهروندان داشته‌اند، این است که عنوان داشتند که در مرحله ایجاد حساب کاربری اینترنتشان دچار مشکل شده و نمی‌توانستند به حساب کاربری ساخته شده دسترسی پیدا کرده و یا حساب کاربری جدیدی بسازند که در پاسخ به آنها می‌توان گفت که حساب کاربریشان محفوظ است و لازم نیست که حساب دیگری بسازند لذا می‌توانند با وارد کردن یوزر خود و انتخاب گزینه «رمز عبور را فراموش کرده‌ام» دوباره به اطلاعات خود دست پیدا کنند چرا که رمز جدید که احیانا آن را فراموش کرده‌اند از طریق پیامک یا ایمیل برای آنها ارسال می‌شود.
قنبرنژاد در ادامه تشریح روند ثبت نام گفت: پس از آنکه متقاضی حساب کاربری خود را تشکیل داد و وارد سامانه ثبت نام آرم طرح ترافیک سالیانه شد،  با صفحه‌ای مواجه می‌شود که اطلاعات شخصی او اعم از کد ملی، سال تولد و غیره را از او طلب می‌کند که این قسمت با سامانه ثبت احوال چک شده و پس از تاییده ثبت احوال، گزینه صحت و رفتن به مرحله بعدی فعال می‌شود
وی با بیان اینکه متقاضیان باید با صبر و حوصله تمام مراحل ثبت نام را طی کنند تصریح کرد: مرحله بعدی درج vin و پلاک خودرو است و در این مرحله این اطلاعات با سامانه عوارض شهرداری تهران چک می‌شود و اگر عوارض پرداخت نشده باشد، کلمه Error درج می‌شود و متقاضی باید هرچه سریعتر نسبت به پرداخت عوارض سالیانه خودروی خود اقدام کند تا ثبت نام تکمیل شود. در این مرحله اگر پیام عدم تطابق vin بامشخصات مالک خودرو درج شد، یا مالک عوارض را پرداخت نکرده و یا خودرویی که در اختیار فرد متقاضی است به تازگی خریداری شده و عوارض سالیانه جاری در پلاک و vin فروشنده ثبت شده است.
وی با بیان اینکه در هنگام خرید و فروش خودروها عوارض سالیانه از سوی فروشنده پرداخت می‌شود و اطلاعات بر روی پلاک فروشنده می‌نشیند گفت: برای حل این مشکل باید متقاضیان به دفاتر پلیس + 10 رفته و این مشکل را حل کنند.
قنبرنژاد اظهار کرد: یکی از مشکلات دو سه روز ابتدایی ثبت نام نیز تداخل حروف پلاک خودرو بود که حروف پلاک خودرو تبدیل به عدد می‌شد که این مساله نیز با کمک سازمان فناوری شهرداری تهران مرتفع شد و شهروندان می‌توانند به آسودگی ثبت نام کنند.
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 20 هزار نفر از پایتخت نشینان برای دریافت آرم سالیانه ثبت نام کرده‌اند گفت: بررسی‌ها پس از ثبت نام آغاز می‌شود و اواخر بهمن ماه اسامی واجدین شرایط اعلام خواهد شد و پس از آن این افراد می‌توانند با باز شدن سایت نسبت به تکمیل و یا اصلاح مشخصات خود اقدام کرده و مابقی مراحل را برای دریافت آرم طی کنند.
وی با بیان اینکه تمام مبالغ دریافتی از واجدین شرایط صرف توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل می‌شود ادامه داد: در لایحه پیشنهادی که به شورای شهر ارسال خواهد شد پیشنهاد افزایش هزینه 10 درصدی طرح ترافیک را داشته‌ایم.
قنبرنژاد در پاسخ به این سوال که در مرحله رسیدگی به درخواست‌های افراد چه شرایطی لحاظ می‌شود؟ گفت: شرایطی همچون داشتن بیماری خاص، خانواده شهدا، جانبازان، معلولان، افرادی که محل کار و یا سکونتشان در داخل طرح ترافیک باشد اولویت دارند اما دقت داشته باشید که شورای ترافیک تهران برای ما سقف ارائه آرم در نظر گرفته است.
وی در خصوص ثبت نام خودروهای عمومی و هیبریدی نیز به ایسنا گفت: خودروهای عمومی شهر تهران که پلاک «ع» دارند همچنین خودروهای پول رسان و خودروهای یدک کش که در سند آنها این کلمه قید شده و خودروهای هیبریدی محدودیت زمان ثبت نام ندارند به گونه‌ای که پس از باز شدن سایت آنها می‌توانند نسبت به ثبت نام و پر کردن مدارکشان اقدام کنند.
قنبرنژاد افزود: شهروندان دقت داشته باشند که در حین ثبت نام در سامانه طرح ترافیک سالیانه همزمان سه سامانه دیگر از ثبت احوال، پلیس و عوارض شهرداری تهران فعال هستند و امکان قطع شدن این سامانه‌ها و قطعی اینترنت وجود دارد و به همین دلیل باید با صبر وحوصله نسبت به پر کردن مراحل مختلف اقدام کنند.