صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

گفت و گو کسب و کار با خالق بات های تلگرامی ارسال پیام های ناشناس:

در حال حاظر 5میلیون کاربر داریم

پس از طراحی و ارائه چند خدمت امیر و تیم اش بات تلگرامی «پیام ناشناس» را می سازند و در یک هفته بیش از هفت صد هزار کاربر جذب می کنند.
محمد جوادی قاضیانی
پس از طراحی و ارائه چند خدمت امیر و تیم اش بات تلگرامی «پیام ناشناس» را می سازند و در یک هفته بیش از هفت صد هزار کاربر جذب می کنند. سیستمی که افراد با میل خود برای دوستانشان می فرسستند و نظر آن ها را در باره خود جویا می شوند و این بازخورد ها را به صورت ناشناس و بدون شناخت شخص ارسال کننده دریافت می کنند.
خودتان را معرفی کنید.
امیر شوکتی هستم متولد سال73 در سال 89 تا 92 در بخش فناوری اطلاعات همشهری جوان مشغول بودم و سال 92 تا اواسط سال 93 سردبیر بخش همشهری دیجیتال روزنامه همشهری بودم و سال 94 برای ایجاد کسب و کار شخصی از روزنامه بیرون آمدم و کار خودم را شروع کردم و 7-8تا پروژه شکست خورده داشتم  مثل پروژه شکایت یار و...
چه شد که به فکر ایجاد کسب و کار شخصی افتادید؟
عکس داستان بالا و کاری که ما الان داریم انجام می دهیم و آینده روشنی را برایش می بینم از آبان سال گذشته شروع شد و زمانی که تلگرام سیستم های بات را معرفی کرد و جرقه ای در ذهنم خورد که آره آینده دنیای وب همینه و من بات را بعد از عصر سایت و اپلیکیشن می بینم و الان گرایش اصلی دنیای وب همین می باشد. در واقع همه خدماتی که در وب انجام می شود در حال کشیده شدن به سمت بات های تلگرامی هستند .یک مزیت خوبی که بات های تلگرامی نسبت به سایت ها دارند این می باشد که دیگر نیازی نیست که با وارد کردن ایمیل و گرفتن تایید عضو آن شوید و تنها با کلید استارت شما عضو آن بات می شوید چون که قاعدتا هر کسی که تلگرام دارد به صورت یونیک یک یوزر واقعی می باشد.
اولین کارتون در این زمینه چه بود و چگونه شروع شد؟
اولین باتمون هم اردیبهشت راه افتاد که داستان های خودشو داشت و الان 5 میلیون یوزر دارد و ایده این کار وقتی به ذهنم آمد که یک روز بعدازظهر بعد از جلسه ای که با صدرا امامی (شریکم) داشتیم می خواستم در مورد یکی از خصوصیات اخلاقی صدرا با او حرف بزنم. پیاده به سمت ونک می رفتم و فکر می کردم چطور موضوع را مطرح کنم. با خودم گفتم خوب می شد اگر می توانستم حرفم را به صورت ناشناس به صدرا بزنم. فکر کردم با یک بات تلگرام راحت می توانم این کار را بکنم و دینگ! ایده جرقه زد! خیلی ها مثل من در شرایط مشابه دوست دارند این کار را بکنند. انتقادم از صدرا را فراموش کردم و بلافاصله به صدرا پیام دادم که شروع کنیم به ساختن بات تلگرام و گفتم که چرا فقط من این کار را بکنم و طوری این بات را طراحی کنم که همه از آن استفاده کنند و پیام هایشان را به صورت ناشناس ارسال کنند.البته این بات سرویس دریافت پیام ناشناس می باشد نه ارسال آن چون که کسی که خودش تمایل داشته باشد که نظر دیگران را درباره خود بداند می تواند این پیام را برای دوستانش بفرستد و دوستان آن شخص به صورت ناشناس نظرشان را درباره او بدهند.و حریم شخصی رعایت می شود و شخص دریافت کننده از کسانی که خودش تایید می کند بازخورد دریافت می کند.
با چه سرمایه ای شروع کردید؟
والا من وقتی که داشتم شروع می کردم 40میلیون بدهکار هم بودم و در واقع با سرمایه منفی شروع به کار کردم  ولی این ایده خدماتی بود و ایده های خدماتی سرمایه بالایی را برای شروع نمی خواهند.اما من یک سری سرمایه های علمی مثل برنامه نویسی داشتم که خودم از طریق وب و جستجو یاد گرفته بودم و کار های برنامه نویسی را خودم انجام می دادم .و خدا رو شکر الان به مرحله درآمد رسیده ایم و هزینه های جانبی مثل سرور و ... را با درآمد آن انجام می دهیم.
دنبال سرمایه گذار هم رفتید؟
من دنبال سرمایه گذار هم رفتم ولی روالی که دارند به شدت کند کننده است و بیشتر آن ها به دنبال این هستند که سریع به پول خود برسند و چون من عاشق این ایده و راه هستم خیلی دنبال سرمایه گذار به این شکل نیستم.
آیا قوانین محدودیتی برای شما ایجاد کرده است؟
الان روی تلگرام خیلی نکته ای ندارند.ولی یک سری قوانین کلی مثل قانون تجارت و قانون فضای مجازی وجود دارند که ما به آن ها پایبند هستیم.
ارتباطتان با پلیس فتا به چه شکل است؟
ما با پلیس فتا هم در تعامل بودیم .البته یک سری دغدغه های درستی داشتن مثلا می گفتند که یک سری پیام های ناشناس برای افراد ارسال می شود و اگر در این بین یکی یک نفر را تهدید کند ما از کجا بفهمیم که شخص تهدید کننده چه کسی بوده است.و ما یک پروتکلی تهیه کردیم که اگر اتفاقی افتاد بدانید که اطلاعات دست ماست و ما می توانیم آن شخص را پیدا کنیم که البته همچین اتفاقاتی هم نیفتاد.
راجع به تعداد کاربر هایتان و سیر صعودی آن توضیح دهید.آیا انتظار چنین استقبالی را داشتید؟
بله الان 5میلیون کاربر داریم و واقعا تا این حد پیش بینی نمی کردم.
با تلگرام هم به مشکل خورده بودید؟
بله دوبار بات ما را حذف کردند یکبار زمانی که 320هزار کاربر داشتیم و یک بار هم وقتی که 700هزار کاربر داشتیم و ما بعد ازآن به پشتیبانی تلگرام پیام دادیم که علت را جویا شویم که جوابی دریافت نکردیم و ما در آن زمان کانالی با 20هزار عضو داشتیم و داخل آن کانال پستی گذاشتیم که کاربرهایمان به آی دی تلگرام پیام بدهند و دلیل حذف کردن بات های ما را جویا شوند و 5ساعت بعد از این ماجرا شخصی به نام مارکوس که مدیر پشتیبانی تلگرام بود با من تماس گرفت و گفت که ک ما 10هزار پیام دریافت کرده ایم راجب به این که چرا بات های شما را حذف می کنیم و خواهشا پستی را که گذاشته اید حذف کنید چون که صندوق پشتیبانی ما از این پیام ها پر شده است.
و ما وقتی که از آقای مارکوس علت را جویا شدیم متوجه شدیم که مشکل ترجمه اشتباه متن بات ما توسط آن ها بوده و تلگرام گمان می کرد که ما قصد پول شویی داریم و الحمدلله مشکل برطرف شد.و الان هم با مدیر پشتیبانی تلگرام در ارتباط هستم و در برخی موارد به ایشان مشاوره می دهم.
چطور از این بات ها درآمد زایی می کنید؟
در واقع ما سه تا منبع در آمدی از بات ها داریم:
یکی از فروش همین سرویس ها که کاربرها اگر تمایل داشته باشند می توانند با خرید نسخه کامل سرویس جواب شخصی را که برایشان پیام ارسال کرده است بدهند و یا موزیک و ویدیو ارسال کنند.
منبع دوم  در آمدیمان در واقع از تبلیغات می باشد که با توجه به اینکه ما 5 میلیون کاربر داریم می توانیم تبلیغات گسترده ای برای برند ها داشته باشیم .
 منبع سوم در آمدیمان هم که یک ماهه واردش شدیم طراحی بات های تلگرامی می باشد.
در حال حاظر پرسنلی هم دارید؟
الان نه ولی با توجه به گسترده و زیاد شدن کار ها قراراست که به زودی این کار را انجام بدهم.و الان هم خیلی نیرو گزینش کرده ام ولی با توجه به این که برنامه نویسان برای تلگرام  خیلی اندک هستند کار ما قدری سخت شده است و ما باید یک تعداد نیرو که استعداد دارند را جذب کنیم و آموزش دهیم .
چه تصویری برای آینده آن در نظر گرفته اید؟
دنیای امروز دنیایی شرکتهای پیشروست. ما  موقعیت عالی‌ مان را در حوزه بات ها حفظ می‌کنیم و در حال ورود به حوزه  Internet of Things هم هستیم. آینده شرکت را در پیوند این دو حوزه می‌بینم. 
چه برنامه ای برای مطرح شدن در عرصه جهانی دارید؟
همین الان هم همین سیستم ارسال پیام ناشناس به صورت دو زبانه فارسی و انگلیسی می باشد و 20هزار نفر از کاربران ما را کاربران انگلیسی زبان تشکیل می دهند و روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود.