صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون میراث فرهنگی کرمان:

آثار امانی موزه سازهای کرمان را برمی گردانیم

فواد توحیدی درباره وضعیت موزه سازهای سنتی کرمان گفته بود: زیرنویس سازها در موزه اشتباه است

به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از ایسنا، پیش از این، فواد توحیدی درباره وضعیت موزه سازهای سنتی کرمان گفته بود: زیرنویس سازها در موزه اشتباه است، زیرِ سازهایی که من، برادرم و افرادی که سازهای شان را اهدا کرده اند یا به صورت امانی در اختیار موزه قرار داده ایم، عنوان خریداری شده درج شده، با آن که ما بارها اعلام کرده ایم، با شرایط موجود راضی نیستیم سازهای مان در اختیار موزه باشد.
بسیاری از سازها در انبار شکسته و پوست برخی از آن ها پاره شده است. من این موضوع را از نزدیک دیدم، ولی اجازه عکس برداری از انبار را به من ندادند.
او با اعتقاد به این که موزه سازهای سنتی کرمان وضعیت وحشتناکی دارد، اظهار کرد: هر سازی را که به نظرشان ظاهر خوبی داشته است، داخل ویترین گذاشته اند و هر سازی را که قدمت بیشتری دارد، یا بدوی است، داخل انبار گذاشته اند! من با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صحبت کردم و جلسه ای گذاشتیم. او نیز کار را به اطرافیان واگذار کرد، اما اطرافیان اصلا جوابگو نیستند.
در این باره، حمید روحی - معاون میراث فرهنگی استان کرمان گفت: آقای توحیدی یکسری ساز را به صورت امانی به موزه تحویل داده است. او در مقطعی این اشیا را چندبار پس گرفته و به تهران برده و در چند نمایشگاه ارائه داده و پس از مدتی این اشیا را دوباره بازگردانده است. موزه سازهای سنتی کرمان یک موزه تخصصی است که مشاوره و طراحی آن زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجرا شده است.
او ادامه داد: چون موزه سازهای سنتی فعال است، یک کارشناس متخصص در این حوزه می تواند از آن دیدن و شرایط نگهداری آثار را بررسی کند. حتی اگر لازم باشد می توانم ترتیبی دهم تا خبرنگارها از سازهایی که آقای توحیدی به موزه تحویل داده، عکس بگیرند. هرگاه صحبت از تار می شود شاید تصور کنید که پای یک تار یا سه تار آن چنانی در میان است، در حالی که این سازها به جز سازهای معمولی، چیز دیگری نیستند.
معاون میراث فرهنگی کرمان اظهار کرد: طی تغییر و تحولاتی که در معاونت میراث فرهنگی کرمان اتفاق افتاد، آقای توحیدی یک ماه قبل به اداره میراث فرهنگی آمد و گِله های خود را درباره این موضوع مطرح کرد و گفت، توضیحاتی که در کنار سازها نوشته شده، اشتباه است. ما نیز دستور پیگیری این موضوع را دادیم، البته اشتباهی در کار نبود. او مدعی بود چون سازها از مجموعه خصوصی گرفته شده اند، باید اسم مجموعه دار به زیرنویس ها اضافه شود. بعد از این که ما این موضوع را از سازمان استعلام کردیم، اعلام کردند که زیرنویس هر سازی که فروخته شده، مشکلی ندارد، اما باید اسم مجموعه دار در سازهایی که به صورت امانی در اختیار موزه قرار گرفته اند، ذکر شود.
روحی بیان کرد: بعد از این که آقای توحیدی با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان ملاقات کرد، آقای وفایی دستور پیگیری این موضوع را داد. من نیز درخواست کردم که این موضوع به صورت مکتوب ابلاغ شود که ساختار شکلی واگذاری به درستی اجرا شود. متاسفانه صورت جلسه های برگشت اشیا، ساختار، بخشنامه ها و قانون را نداشتیم. بنابراین از همکارانم خواستم که از طریق اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور این موضوع پیگیری شود تا ساختار شکل گیری و برگشت قانونی اشیا درست باشد.
او با بیان این که آقای توحیدی چند روز پیش، تلفنی با من صحبت کرد، گفت: قطعا در این مدت کوتاه، اتفاق خاصی نمی تواند بیفتد. با این وجود، دستور پیگیری عودت چند قلم شی ای را که او به صورت امانی در اختیار سازمان گذاشته است، داده ام. با وجود ارسال نشدن نامه مکتوب در این زمینه، من از مسوول امور موزه ها خواستم صورت جلسه تغییر و تحول اشیای امانی و عودت آن ها به بخش خصوصی را دنبال کند. حساسیتی در این زمینه وجود ندارد و اشیایی را که امانت باشد برمی گردانیم.
معاون میراث فرهنگی استان کرمان درباره ادعای توحیدی مبنی بر این که برخی سازها در انبار موزه شکسته یا پوست آن ها پاره شده است، اظهار کرد: من این موضوع را تکذیب می کنم. آقای توحیدی در مقطعی اشیا را به موزه تحویل داده است. دو سال قبل این اشیا برای نمایش در نمایشگاهی به او برگشت داده و پس از مدتی دوباره به موزه برگردانده شد. این در حالی است که باید در هر کدام از این مراحل، از اشیا عکاسی و صورت جلسه ای از آن تهیه می شد.
روحی با بیان این که چون این اشیا امانی بودند، این پروسه اتفاق نیفتاد، ادامه داد: در سازمان میراث فرهنگی هنگامی که اشیایی برای نمایش در موزه های دیگر انتخاب شوند، به انجام یک پروسه قانونی نیاز دارند؛ اما برای اشیایی که آقای توحیدی چندبار آن ها را تحویل گرفته، این مراحل طی نشده است. من که پنج ماه است به عنوان معاون میراث فرهنگی فعالیت می کنم، پس از بررسی این موضوع، متوجه نحوه ی تحویل و باز پس گرفتن این اشیا نشدم. مشخص نیست این اشیا به چه صورتی حمل شده اند و آیا در این جابه جایی ها اتفاقی برای اشیا افتاده است یا خیر.
معاون میراث فرهنگی استان کرمان با بیان این که باغ - موزه هرندی یک ساختمان دو طبقه است که فقط بخش همکف آن به موزه سازهای سنتی اختصاص داده شده است، گفت: فضای طبقه ی دوم عمارت باغ - موزه هرندی متعلق به موزه باستان شناسی است و ارزش اشیای طبقه دوم به مراتب بیشتر است. بنابراین می طلبید که یک متخصص باستان شناسی مسوول کل موزه باشد. موزه ای که دو بخش دارد، نمی تواند دو مسوول داشته باشد. همچنین تمام اقدامات صورت گرفته در موزه از ساخت ویترین، تعمیر و نگهداری سازها، توسط افراد کاملا متخصص انجام شده است.
روحی همچنین درباره کنترل دمای موزه سازهای سنتی کرمان، اظهار کرد: تمام موزه های کرمان مشکلاتی دارند، بویژه موزه هایی که در بناهای تاریخی وجود دارند. بزرگترین معضل موزه هایی که در این بناها هستند، سیستم سرمایشی و گرمایشی آن هاست. متاسفانه باغ - موزه هرندی، موزه مردم شناسی، حمام گنجعلی خان و موزه سکه که در بناهای تاریخی هستند، این مشکل را دارند.
معاون میراث فرهنگی استان کرمان توضیح داد: یکی از مشکلات ما، الحاق سیستم گرمایش و سرمایشی به مجموعه است، این الحاقات به هر دلیلی می تواند تاثیراتی در هویت معماری یک اثر بگذارد. خوشبختانه طرح جامعی در این باره تهیه کرده ایم. برای باغ هرندی هم سیستمی طراحی شده، اما به دلیل تولید سر و صدا برای همسایه ها و اعتراض آن ها، مجبور شدیم آن را قطع کنیم. از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست کردیم اعتباری را به این کار اختصاص دهد تا بتوانیم مشاوره بگیریم که در کنار تاسیسات گرمایشی و سرمایشی بحث حفاظت موزه ها را نیز به روز کنیم. این یکی از نیازهایی است که در حال پیگیری آن هستیم.