صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عروسک‌های جاسوسی، هدیه سال نو آمریکا برای کودکان اروپا

شرکت آمریکایی «جنسیس توی » عروسکهای هوشمند جدیدی را در آستانه سال نو میلادی به بازار عرضه کرده که با مخالفت شدید گروه‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در اروپا مواجه شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، این عروسکها که به گفته سازندگان آن هوشمندترین عروسک حال حاضر در بازار اسباب بازی هستند، تمامی صداها و حرکات کودک را رصد کرده و از طریق اپلیکیشن تلفن همراه به کاربر ارسال می‌کنند.
به گفته گروه‌های مدافع حقوق مصرف کنندگان، این اقدام جاسوسی آشکار است زیرا بدون رضایت مصرف کننده اطلاعات در سرورهای این شرکت ذخیره و سپس به هر مکانی می‌تواند مخابره شود.
رئیس شورای مصرف کنندگان نروژ دراین باره گفت: اگر عروسک کاربر روشن باشد، هر فرد غریبه به راحتی می‌تواند ضمن اینکه کودکان را در معرض تهدید، آزار و مزاحمت قرار دهد، اطلاعاتی را از محل زندگی وی دریافت و مخابره کند.
تاکنون بیش از ۱۸ انجمن حمایت از مصرف کننده در اروپا، شکایات خود را علیه این اسباب بازی جاسوسی جدید آمریکا به دادگاه ارایه داده‌اند.
بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اسباب بازی در اروپا نیز به دنبال بروز این جنجال، عروسک هوشمند آمریکایی را از سبد محصولات خود حذف کرده‌اند.
پیش بینی می‌شود در صورت محکومیت این شرکت اسباب بازی آمریکایی در اروپا، جریمه‌های سنگینی در انتظار سازندگان آن باشد.