صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در مراسم افتتاح روز دوم اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران تاکید شد:

کرباسیان: از سرمایه گذاران خارجی طبق منافع متقابل دعوت به همکاری می کنیم

مهدی کرباسیان که در حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر صنعت معدن و تجارت در مراسم افتتاحیه روز دوم اجلاس معدن و صنایع معدنی سخن می گفت، تصریح کرد: این اجلاس فرصت طلایی را برای کشور ما فراهم می کند، و درهای اقتصاد، پس از برجام برای سرمایه گذاران گشوده شده است و از همه علاقه مندان به آبادانی و پیشرفت کشور دعوت به همکاری می کنیم.
 رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: از سرمایه گذاران خارجی، بر اساس منافع متقابل دعوت به همکاری می کنیم.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایمیدرو، مهدی کرباسیان که در حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر صنعت معدن و تجارت و نیز مدیران داخلی و خارجی در مراسم افتتاحیه روز دوم اجلاس معدن و صنایع معدنی سخن می گفت، تصریح کرد: این اجلاس فرصت طلایی را برای کشور ما فراهم می کند، و درهای اقتصاد، پس از برجام برای سرمایه گذاران گشوده شده است و از همه علاقه مندان به آبادانی و پیشرفت کشور دعوت به همکاری می کنیم.
وی با اشاره به آرامش اقتصاد ایران و اقدامات دولت و وزارت امور خارجه ادامه داد: از سرمایه گذاران خارجی براساس رعایت منافع متقابل دعوت به همکاری می کنیم با این توضیح که قوانین و مقررات حمایتی، همراه با پشتیبانی و عزم ملی برای سرمایه گذاری فراهم شده و با اطمینان می توانیم راه همکاری را آغاز کنیم.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، در این باره به سیاست های دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: سیاست های دولت تدبیر و امید در مورد حمایت از سرمایه گذاران، شفاف و ساختارهای اقتصادی اصلاح شده اند و بسترهای لازم برای جهش اقتصادی فراهم است.
وی جایگاه بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد مقاومتی را یادآور شد و تاکید کرد: برنامه های توسعه ای بخش معدن و صنایع معدنی ایران در حوزه فولاد، آلومینیوم، مس، روی، طلا و همچنین امور زیرساختی این حوزه ها، فرصتی مناسبی برای همکاری های ایران و کشورهای دیگر فراهم کرده است
رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: ایمیدرو طی ماه های اخیر، مناقصه هایی برای اجرای طرح های جدید از جمله بندر منطقه ویژه پارسیان برگزار کرده که فراخوان این طرح ها،‌ با استقبال شرکت های شرکت های خارجی مواجه شده است.
کرباسیان به تحولات بازار جهانی بخش معدن اشاره کرد و گفت: شرکت های بزرگ جهانی به بخش معدن علاقمند شده اند و در این میان، رشد تقاضای چین در سال 2016 و تداوم آن در سال آینده ( تزریق 1.5 تریلیون دلار وام بانکی طی 10 ماه گذشته( در کنار رشد تقاضای آمریکا ناشی از سرمایه گذاری 1000 میلیارد دلاری این کشور در زیرساخت ها و بهبود شرایط اقتصادی ناشی از رشد قیمتهای جهانی، از جمله نشانه های علاقمندی به توسعه سرمایه گذاری در این بخش است.
وی ادامه داد: در بازار ایران نیز رشد صادرات فولاد، آلومینیوم، مس و دیگر مواد معدنی، سبب اقبال سرمایه گذاران به این بخش شده است که در بازار بورس کالا و بورس اوراق بهادار قابل مشاهده است. این در حالی است که رشد صادرات و تقاضای داخل همزمان با افزایش قیمت ها، وضعیت تولید را در بخش معدن و صنایع معدنی را نیز بهبود بخشیده است.
کرباسیان درباره توسعه صنایع معدنی در سواحل جنوبی ایران اظهار داشت: استقرار صنایع معدنی در سواحل جنوبی ایران در مناطق ویژه پارسیان ، لامرد یا منطقه ویژه خلیج فارس در بندرعباس و منطقه آزاد چابهار جزو اولویت های سرمایه گذاری و توسعه است به این دلیل مشکل آب و گاز و حمل و نقل را ندارند و به راحتی به بازار جهانی مرتبط می شوند.
42 طرح
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت درباره برنامه های پیش روی ایمیدرو گفت: این سازمان طی سال جاری تا بهار سال آینده،‌ 42 طرح نیز در بخش سنگ آهن، ‌فولاد،‌ سرب و روی و مس، طلا و امور زیربنایی پیش رو دارد که در مسیر راه اندازی یا آغاز عملیات اجرایی هستند. به گفته کرباسیان، ارزش طرح هایی که افتتاح می شوند به 1.6 میلیارد دلار و ارزش پروژه هایی که وارد عملیات اجرایی می شوند به 2.4 میلیارد دلار می رسد.
وی یادآور شد: تعدادی از این طرح ها سالهاست به دلیل تحریم، منابع مالی و تکنولوژی شروع نشده است که به عنوان مثال پروژه کنسانتره و سرباره تیتانیوم از معدن 400 میلیون تنی تیتانیوم در کهنوج که اخیرا با 500 میلیارد تومان بودجه توسط پیمانکار ایرانی – اروپایی – استرالیایی شروع شد.