صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

برنامه بانک جهانی برای کاهش فقر ناشی از بلایای طبیعی

گزارش بانک جهانی حاکی از آن است که تاثیر اوضاع جوی نامناسب بر فقر ویرانگرتر از آن چیزی که پیشتر تصور می شد. در واقع بلایای طبیعی مسئول 25 میلیارد دلار خسارت در مصرف سالانه و موجب فقر 26 میلیون نفر در سال است.
مترجم: سپیده خانعلی
 
به گزارش کسب و کارنیوز، گزارش بانک جهانی حاکی از آن است که تاثیر اوضاع جوی نامناسب بر فقر ویرانگرتر از آن چیزی که پیشتر تصور می شد. در واقع بلایای طبیعی مسئول 25 میلیارد دلار خسارت در مصرف سالانه  و موجب فقر 26 میلیون نفر در سال است.هدف این است که برای حفاظت از مردم فقیر از اوضاع جوی نامناسب، با دخالت های بهبود بخش ، به کشورها و جوامع کمک کنیم تا سالانه بتوانند 100میلیارد دلار ذخیره کنند.
در سال 2013 ، یک میلیون فیلیپینی پس از طوفان هایان در فقر فرو رفتند . 12.9 میلیارد دلار از اقتصاد ملی شان از بین رفت و یک میلیون خانه ویران شد. 
بلافاصله پس از طوفان آیلا در 2010 که در مناطق ساحلی بنگلادش رخ داد نرخ بیکاری و فقر به ترتیب به 49 درصد و 22 درصد افزایش یافت. 
فشارهای اقتصادی ناشی از طوفان اِستان در گواتمالا در 2005 7.3 درصد از مردم را مجبور کرد تا بجای اینکه کودکان خود را به مدرسه بفرستند آنها را وادار به کار کنند.
هر زمان که بلایای طبیعی پیش می آید ، نه تنها خرابی و ویرانی به بار می آورد بلکه جوامع را در چنگال فقر فرو می برد.
از بین رفتن دارایی فقرا به چشم نمی آید
اگرچه تحقیقات جدید نشان می دهد که کاهش بلایای طبیعی از نظر تاثیر پولی کل اقتصاد را تحت تاثیر قرار نمی دهد ولی در واقع آن را از مسیر خود تحریف می کند. اگر ساده نگاه کنیم  تنها خسارات  افرادی را می بینیم  که به اندازه کافی ثروتمند هستند و چیزی برای از دست دادن دارند. این باعث می شود که از اثرات نابود کننده ای که این بلایا بر جامعه فقیر می گذارد غافل بمانیم، جامعه ای که نسبت به افراد ثروتمند بسیار بیشتر رنج می برد.
از این نگاه، تحقیقات جدیدی که توسط بانک جهانی و تسهیلات جهانی برای کاهش سوانح و بازیابی منتشر شده (GFDRR) هشدار می دهد که بلایای طبیعی مانع بزرگی برای پایان دادن به فقر در جهان هستند. 
جیم یونگ کیم ، رئیس بانک جهانی در این باره می گوید: "شوک های شدید آب و هوایی ، تلاش های ما در مبارزه با فقر را از بین می برند و ما را به دهه های قبل باز می گردانند. طوفان ، سیل و خشکسالی برای افراد و اقتصاد پیامدهای وخیم در پی دارد به خصوص برای مردم فقیر که باید هزینه سنگینی را بپردازند. ایجاد مقاومت در برابر بلایای طبیعی نه تنها اقتصادی است بلکه یک ضرورت اخلاقی است."
در مقایسه با ثروتمندان ، احتمال بیشتری می رود که افراد فقیر در منازل سست و رو به تخریب و در مناطق فاجعه خیز زندگی کنند و یا در مناطق خطرناک از نظر آب و هوایی مانند زمین های کشاورزی، کار کنند. آنها از حمایت کمتری از طرف دولت و جامعه برای بازسازی بهره مند خواهند شد. در نتیجه ، تاثیر طوفان ،سیل یا خشکسالی و زلزله برای افراد فقیر بیش از دو برابر افراد عادی است.
برای مثال وقتی سیل بی سابقه در 2005 بمبئی را تحت تاثیر قرار داد ، فقرا 60 درصد بیشتر از افراد غنی ضرر کردند و  وقتی فقرا همان اندک دارایی خود را نیز از دست بدهند پیامدهای غیر قابل بازگشتی برای سلامتی شان دارد. در اکوادور هم زمان با جاری شدن سیل ال نینو ، کودکان فقیری که در 1997 تا 1998 به دنیا آمدند، وزن کمتر و قد کوتاهتری داشتند و در توانایی های شناختی شان نیز اختلال وجود داشت.
یک میزان سنجش برای ارزیابی خسارات ناشی از بلایای طبیعی در شرایط نابرابر فقرا نشان می دهد که حوادث طبیعی در حال حاضر 520 میلیارد دلار (60 درصد بیشتر از آن چیزی که معمولا گزارش می شود) هزینه به اقتصاد جهانی تحمیل کرده است و 26 میلیون نفر را فقیر کرده است.
اما این امیدرواری وجود دارد که دولت ها ، با اتخاذ اقداماتی که فقرا را بهتر در برابر حوادث طبیعی محافظت کند ، از فقر شدید میلیون ها آدم جلوگیری کنند.
سیاست های پیشنهادی بانک جهانی 
این گزارش  با نام UNBREAKABLE یک پکیج از سیاست های  انعطاف پذیر ارائه می کند که به فقرا کمک کند تا با عواقب ناشی از این بلایا کنار بیایند. این پکیج شامل سیستم هشدار دهنده فوری ، بهبود دسترسی به حسابهای بانکی، سیاست های بیمه و سیستم حفاظت اجتماعی است(مانند انتقال پول و برنامه های کارهای عمومی است) که به مردم کمک می کند که تا واکنش بهتری به شوک نشان دهند. این گزارش همچنین از دولت ها می خواهد تا سرمایه گذاری های مهم در زیرساخت ها و ابزارهای کنترل سطح آبها داشته باشند و سیاست های مناسبی در استفاده از زمین و ساخت و ساز اتخاذ کنند. این سیاست ها باید به طور خاص فقرا و افراد آسیب پذیر را هدف قرار دهد و نه فقط کسانی را که دارایی های باارزش دارند.
نویسنده UNBREAKABLE ، استفان هالگیت می گوید: " کشورهای شوک های غیرمنتظره فزاینده ای را به دلیل تغییرات جو متحمل می شوند. فقرا به حفاظت مالی و اجتماعی از بلایای طبیعی غیر قابل اجتناب نیازمندند. با اتخاذ سیاستهای ریسک در جایی که می دانیم موثر واقع می شود ، فرصت این را داریم که از فقر میلیون ها آدم جلوگیری کنیم."
UNBREAKABLE  یک نقشه راه است تا به کشورها کمک کند تا بهتر با تغییرات جوی انطباق پیدا کنند و انعطاف پذیری و رفاه شهروندان آسیب پذیر را افزایش دهند. با تجهیز افراد آسیب پذیر جامعه به منظور کنار آمدن با شرایط و بازسازی ، میتوانیم شانس میلیون ها آدم را برای خارج شدن از فقر شدید افزایش دهیم.