صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب و کار» گزارش می دهد

تبلیغات سنتـی جواب نمی‌دهـــد

تبلیغات در فضای مجازی و از طریق تلفن همراه همچنین در شبکه‌های اجتماعی، هرساله رشد چشمگیری دارد.

شایلی قرایی

در مقایسه با سایر رسانه‌ها نیز فضای مجازی و موبایل، درصد بالایی از کل حجم تبلیغات را به خود اختصاص می‌دهند. آنچه بسیار حائز اهمیت است این است که بحث تبلیغات هدفمند در فضای مجازی بیشتر می‌تواند، کاربردی ‌شود. تلفن موبایل از سال  1998 به یک رسانه فراگیر تبدیل شده است. نخستین مورد از تبلیغات از طریق تلفن همراه در فنلاند رخ داد (Dan Butcher، 2000) و تبلیغ‌کنندگان متوجه شدند که به راحتی و از طریق متن، می‌توانند به مخاطبان زیادی دست یابند. باید پذیرفت که موبایل از جمله رسانه‌هایی است که گسترش آن در سطح جهان بیشتر از هر رسانه‌‌ای است و این امر، تلفن همراه و قابلیت‌‌های همراه با آن را به‌عنوان مکان مناسبی برای تبلیغات تبدیل کرده است.

تبلیغات سنتی و هدایای تبلیغاتی دیگر جوابگو نیست
 مهدی موسوی، کارشناس ارشد فناوری اطلاعات، مدرس دانشگاه

با رشد و توسعه تکنولوژی و همچنین به دنبال آن اینترنت، امروزه شاهد هستیم که تعداد کاربران اینترنتی در سراسر جهان، نیز روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و صاحبان کسب‌وکارها به دنبال این هستند تا بتوانند از این پیشرفت استفاده بهینه داشته باشند. اینترنت به وسیله کاربرانی متعلق به گروه‌های سنی و طبقات اجتماعی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، اینترنت به یک رسانه مهم و تاثیرگذار در ارتباطات، سرگرمی، آموزش و اطلاع‌رسانی تبدیل شده و روز‌به‌روز فضا را بر رسانه‌های سنتی تنگ‌تر می‌کند. به عقیده صاحبان کسب‌وکار در واقع اینترنت در دستان همان مشتریانی است که آنها به دنبال‌شان هستند. کارشناسان بازاریابی و تبلیغات نیز معتقدند که امروزه معرفی کالا از طریق تبلیغات سنتی و به روش‌‌هایی همچون هدایای تبلیغاتی (مثل خودکار، جاسوئیچی، کلاه و لیوان) دیگر جوابگو نیست. اما درحالی که قابلیت دسترسی یک وبسایت اینترنتی به مشتریان و خریداران این امکان را می‌دهد در هر زمان از ۲۴ ساعت شبانه‌روز بدون هیچ تعطیلی، به اطلاعات و مهم‌تر از آن به فروش دسترسی داشته باشند. به‌علاوه، برای دادن هر آگهی جدید، نیاز به صرف همان میزان هزینه نیست، و در مدت کوتاهی نیز این کارها قابل انجام هستند.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کسب‌و‌کار هزینه پایین‌تری دارد
  آرش میرشکاری، مدیر بازاریابی

در حال حاضر کاربرد شبکه‌های اجتماعی در زندگی روزمره از آن چیزی که انتظارش را داشتیم فراتر رفته و همگی شاهد آن هستیم که این شبکه‌ها دیگر به یک کسب‌وکار برای خیلی از افراد که فکر اقتصادی دارند، تبدیل شده است. براساس آمار منتشر شده ۸۲ درصد از مردم به تبلیغات در موبایل و شبکه‌های اجتماعی توجه می‌کنند. از سوی دیگر، ۷۹ درصد صاحبان صنایع حتی یک وبسایت ‌هم ندارند تا در موبایل‌ها نمایش داده شود. اما امروزه گوشی همراه یکی از پر‌کاربردترین وسایلی است که توسط مشتریان برای دسترسی به فضای مجازی استفاده می‌شود و می‌توان برای پیشبرد اهداف فروش روی تبلیغات موبایلی سرمایه‌گذاری کرد. به عبارت دیگر، در قرن بیست و یکم شاهد اتفاقات غیرمنتظره‌ای هستیم و مشاهده می‌کنیم که تلفن‌های همراه و تبلت‌ها جز جدایی ناپذیر از زندگی روزمره افراد جامعه شده‌اند. استفاده مناسب و بجا از آنها می‌تواند نقش بسزایی در پیشرفت و ترقی کسب‌وکارها ایفا کند. استفاده از تبلیغات در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، مزایای بسیاری نسبت به تبلیغات سنتی و روزنامه‌ها و بیلبوردها دارد که به‌عنوان مثال می‌توان گفت: مزایای تبلیغات اینترنتی درمقابل تبلیغات سنتی، از نظر هزینه، قابلیت دسترسی، گستردگی بازاریابی و قابلیت افزایش حاشیه سود بسیار فراتر است. بدین معنا که در مقایسه با روش‌های تبلیغاتی دیگر، استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کسب‌و‌کار هزینه پایین‌تری دارد. هرچند مجانی هم نیست اما باید زمان و انرژی کافی اختصاص داد تا بتوان نتیجه مناسب به دست آورد. اما اگر بتوان استراتژی مشخص داشت و روزانه یک تا دو ساعت از روز کاری را به رسانه‌های اجتماعی اختصاص داد، بطور حتم می‌توان پیشرفت قابل‌توجهی در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات در آنها داشت.

میزان سرمایه‌ای که برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌شود تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد. رشد سریع بستر شبکه‌های اجتماعی در دستگاه‌های موبایل همزمان با گسترش استفاده از اینترنت به تغییر در نحوه خبررسانی و تبلیغات منجر شده است. درهمین راستا موسسه «زنیت اوپتی مدیا» در فرانسه پیش‌بینی می‌کند هزینه‌های تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی تا ۲۰۱۹ میلادی به ۲۰ درصد هزینه‌های تبلیغات در فضای اینترنت و حدود ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود شبکه‌های اجتماعی تا ۲۰۲۰ میلادی بتوانند سهم روزنامه‌ها در بازار را به خود اختصاص دهند. جاناتان بارنارد مدیر بخش پیش ‌بینی بازار در موسسه زنیت در این باره می‌گوید: شبکه‌های اجتماعی و ویدئوهای آنلاین به رشد مداوم در هزینه‌های تبلیغاتی منجر می‌شوند. طی سال‌های اخیر تغییر سریع در روندهای تبلیغاتی، رسانه‌ها را با مشکل مواجه کرده است. هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند بودجه‌های تبلیغاتی خود را از خروجی‌های سنتی مانند روزنامه به وبسایت‌هایی انتقال دهند که از طریق کامپیوتر و تلفن‌های موبایل برای کاربران قابل دسترسی هستند. همچنین این گزارش تخمین می‌زند تبلیغات به صورت ویدئوهای آنلاین به سرعت در حال رشد است و تا ۲۰۱۹ میلادی به ارزش 35.4 میلیارد دلار در سراسر جهان خواهد رسید. درهمین راستا تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و اسنپ‌چت بسیار تحت تاثیر روزنامه‌ها شده است.