صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

اولویت های اقتصادی تعیین شود

کنگره آمریکا قانون داماتو را برای یک دوره ده ساله تمدید کرده و این کشور به‌گونه‌ای رفتار کرد که به توافق برجام تعرض می‌شود.

طرح دوفوریتی ممنوعیت ‌خرید هرگونه‌ کالای مصرفی از آمریکا به هیات‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و ضرورت دارد تعاملاتی که با دیگر کشورها انجام می‌شود، براساس رفتار کشورها تنظیم شود. همچنین پس از تصویب طرح ممنوعیت ‌خرید هرگونه‌ کالای مصرفی از آمریکا در مجلس، دولت باید سریعا آن را اجرایی کند.
کنگره آمریکا قانون داماتو را برای یک دوره ده ساله تمدید کرده و این کشور به‌گونه‌ای رفتار کرد که به توافق برجام تعرض می‌شود. به همین دلیل ایران نیز باید در همین راستا رفتار و سیاست خود را بر منع مبادلات اقتصادی با آمریکا تنظیم کند.
یکی از مهم‌ترین اموری که باید در اقتصاد ما درنظر گرفته شود و تحقق یابد، موضوع اقتصاد مقاومتی است، از اینرو باید در برابر تکانه‌های خارجی مقاوم شویم که این حرکت، رشد تولید و اشتغال را در کشور به‌همراه خواهد داشت. بدین معنا که در حال حاضر باید اولویت‌های اقتصاد تعیین شود و با اجرای اقتصاد مقاومتی، هرنوع کالایی که اهمیت استراتژیک و سرمایه‌ای نداشته،  محدودیت و ممنوعیت وارداتی پیدا کند. مجلس شورای اسلامی نیز هرگونه مراودات وتعاملات اقتصادی با آمریکا را محدود می‌کند و واردات هر نوع کالای مصرفی آمریکایی به داخل کشور را ممنوع خواهد کرد. همچنین به تاخیرها در اجرایی شدن قانون مبارزه با قاچاق کالا اعتراض وارد است و بدون تردید معطل ماندن این قانون که با مشورت دستگاه‌ها و کار کارشناسی تدوین‌شده است،  بر چالش قاچاق بی‌رویه کالا و ارز می‌افزاید.  ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ترخیص کالا را برای شناسایی و رهگیری کالای خارجی و تشخیص کالای قاچاق و غیراستاندارد منوط به گواهی شناسه کالا و رهگیری می‌داند که باید به‌عنوان یک الزام توسط دولت اجرایی شود و وزارت صنعت مکلف به تعیین آیین‌نامه مربوطه از بدو تا توزیع کالاست. مواد دیگر این قانون هم به همین ترتیب برای جلوگیری و پیشگیری از قاچاق بسیار
 اهمیت دارد.