صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

رشد تولیدات کشاورزی در سال زراعی جدید

بخش کشاورزی جزو روسفیدان اقتصاد کشور در سال 94 بود چرا که با وجود رکود حاکم بر بخش‌های دیگر اقتصادی، تولیدات کشاورزی در سال زراعی 94- 93 در مجموع افزایش قابل توجهی نسبت به سال قبل از آن داشت و سهم موثری در رشد تولید ناخالص ملی ایفا کرد.

مجتبی کاوه

 امسال نیز نشانه‌های افزایش تولید را می‌توان در بسیاری از محصولات از هم‌اکنون مشاهده کرد و یکی از بهترین معیارها برای ارزیابی افزایش تولید، مقدار تقاضا و توزیع نهاده‌های اصلی کشاورزی از قبیل کود، بذر و سم است. یزدان سیف، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی خبرهای خوشی در این زمینه اعلام کرده و معتقد است با توجه به زنده بودن زنجیره تولید و توزیع نهاده‌ها و افزایشی که در فروش آنها نسبت به سال زراعی قبل مشاهده می‌شود، می‌توان انتظار داشت که تولیدات کشاورزی در سال زراعی 96- 95 هم از رشد قابل قبولی برخوردار باشد.
رشد 24 درصدی فروش انواع کود
سیف در نشست خبری در پاسخ به پرسش «کسب‌وکار» مبنی بر چگونگی وضعیت کشت و تولید در سال زراعی جدید، با بیان اینکه در حال حاضر در اواسط سومین ماه از سال زراعی 96-95 قرار داریم و ارزیابی‌‌های ما در این ایام می‌تواند سرنوشت تولید محصولات کشاورزی سال آینده را رقم بزند، اظهار داشت: در دو ماهه اول سال زراعی جدید در فروش انواع کود شیمیایی، آلی و زیستی بالغ‌بر 24 درصد نسبت به مدت مدت سال گذشته رشد داشتیم، ضمن اینکه در هشت ماهه سال 95، یک میلیون و 118 هزار تن انواع کود به فروش رفته که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 34 درصد افزایش دارد. در دو ماهه اول سال زراعی جدید، شرکت خدمات حمایتی 302 هزار تن انواع کود شیمیایی، آلی و زیستی به کشاورزان فروخته است.
اگر گیاه خوب تغذیه شود ، دچار سرمازدگی نمی‌شود
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، لزوم ایجاد تنوع کودی در سبد کود مصرفی کشاورزان را مورد اشاره قرار داد و افزود: در حوزه انواع کود، ما تنوع محصولات را از 5 نوع کود به 21 نوع انواع کود شیمیایی، آلی، زیستی و عناصر ثانویه و ریزمغذی‌ها تغییر دادیم. سیف با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین نکات در بخش تولید، بحث تغذیه گیاه است، تصریح کرد: اگر تغذیه یک گیاه خوب باشد، تنش‌های محیطی از جمله سرمازدگی نمی‌‌تواند آسیب چندانی به این محصولات وارد کند. به گفته این مقام مسئول، یکی از روش‌های جلوگیری از ایجاد خسارات تنش‌های محیطی به گیاهان، استفاده از کود پتاس است که شرکت خدمات حمایتی در سال‌های اخیر تلاش کرده مصرف آن را در میان کشاورزان افزایش دهد.
افزایش دو برابری توزیع بذور بین کشاورزان
وی همچنین با اشاره به اینکه در کل سال زراعی گذشته 45 هزار تن انواع بذور میان کشاورزان توزیع شد، گفت: امسال تاکنون 90 هزار تن انواع بذر را میان کشاورزان توزیع کرده‌ایم که از مهم‌ترین ویژگی این بذور، تنوع آنها بوده است؛ به گونه‌ای که امسال در حوزه دانه‌های روغنی 36 رقم انواع مختلف دانه کلزا را در اختیار کشاورزان قرار دادیم. مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: بخشی از این بذور تولید داخل بوده و بخشی از آن نیز از چهار کشور اروپایی برتر در تولید این محصولات تامین شده است. سیف افزود: علاوه‌بر این ما برای کشاورزانی که این بذور را خریداری کرده‌اند، تلاش کردیم با برگزاری دوره‌های آموزشی، آموزش حضوری و غیرحضوری، نحوه استفاده صحیح را آموزش دهیم. وی با بیان اینکه در حوزه دانه‌های روغنی 45 هزار نفر ساعت آموزش برای کشاورزان برگزار شده است، افزود: در این راستا ما حدود 11 میلیون نسخه بروشور چاپ کردیم و بیش از 7 میلیون پیامک طی دو ماه اخیر برای کشاورزانی که شماره آنان در سامانه ما موجود بوده، ارسال شده است.
برگزاری ششمین نمایشگاه محصولات و فناوری کشاورزی گیاهی، ارگانیک و صنایع وابسته
سیف همچنین با اشاره به راه‌اندازی سامانه 1559 برای ایجاد ارتباط مستقیم کشاورزان با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خاطرنشان کرد: تاکنون این سامانه در 27 استان کشور نصب شده و ما از این طریق پاسخگوی کشاورزان هستیم؛ ضمن اینکه تاکنون 24 هزار نفر عضو باشگاه کشاورزان ما شده‌اند که 4113 نفر آن مربوط به قزوین است. وی برگزاری ششمین نمایشگاه محصولات و فناوری کشاورزی گیاهی، ارگانیک و صنایع وابسته را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: این نمایشگاه از شانزدهم تا نوزدهم آذرماه به مدت چهار روز در تهران برگزار می‌شود که هدف از برگزاری آن، فراهم کردن زمینه تبادل اطلاعات و تکنولوژی در بخش کشاورزی است تا باعث رونق تولید و افزایش صادرات شود. وی قیمت برخی از کودهای تحویلی به کشاورزان در روستاها را مورد اشاره قرار داد و افزود: در حال حاضر هر کیلوگرم کود اوره کیسه 50 کیلویی 38 هزار و 500 تومان، سوپر فسفات تریپل کیسه 50 کیلویی 55 هزار تومان، سوپر فسفات ساده کیسه 50 کیلویی 24 هزار تومان و کود سولفات پتاسیم کیسه 50 کیلویی 75 هزار تومان تحویل به مصرف‌کننده در روستاست. مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: قیمت کود دی‌آمونیوم فسفات که با حذف یارانه و آزاد شدن نرخ به 108 هزار و 500 تومان رسیده بود، از اوایل هفته جاری با 8 درصد کاهش به 100 هزار تومان رسیده و با این قیمت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. سیف در پاسخ به سوالی مبنی‌بر واردات بذور تراریخته از کشور سوئیس اظهار داشت: اتحادیه اروپا هنوز به حوزه تولید بذور تراریخته وارد نشده و بیشترین تولید این محصولات مربوط به کشورهایی مانند هندوستان، چین، آمریکا، آرژانتین و برزیل است.