صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

به بهانه فرارسیدن سالگرد شهدای اصحاب رسانه؛

سقوط هواپیمای سی 130 و عروج اصحاب رسانه

یازده سال از سقوط هواپیمای سی 130 ارتش می گذرد؛ حادثه ای که در آن جمعی از خبرنگاران، عکاسان و اعضای ارتش که برای پوشش خبری رزمایش عاشقان ولایت رهسپار چابهار بودند شهید شدند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، شبکه ایمنی هوانوردی ایران آن روز (15 آذر ماه 84) در گزارش کوتاهی درباره سقوط مرگبار هواپیمای سی 130 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می نویسد: هواپیمای باری هرکولس فرودگاه مهرآباد را به طرف بندرعباس ترک کرد. مسافران هواپیما تعدادی از خبرنگاران ایرانی بودند که قرار بود رزمایشی را پوشش خبری دهند. خلبان مشکل فنی را حدود هشت دقیقه پس از برخاستن اعلام و درخواست فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد را بیان می کند. به هنگامه نزدیک شدن به باند با استفاده از سامانه ابزار فرود، هواپیمای سی130 به یک مجتمع مسکونی 10 طبقه در منطقه مسکونی آذری برخورد کرد. میدان دید در زمان حادثه در حدود 1500 متر گزارش شده است.
هواپیمای سی 130 پس از چندین ساعت تاخیر به دلیل نقص فنی در ساعت 13 و 30 دقیقه از فرودگاه مهرآباد برخاست اما بعد از هشت دقیقه از زمان پرواز، کاپیتان «بابک گوهری» خلبان نخست هواپیما متوجه نابسامانی در عقربه موتور شماره چهارم هواپیما شد و در مدت زمان کوتاهی، تمامی عقربه های مربوط به این موتور از کارافتاد. 
در این هنگام افسر مهندس پرواز، دستور خاموش کردن موتور را صادر کرد وسپس خلبان پس از کنترل و تنظیم هواپیما، با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تماس گرفت و شرایط اضطراری اعلام کرد و یادآور شد که به دلیل ایجاد مشکل فنی در هواپیما به فرودگاه بازمی گردد. 
هواپیما با حفظ ارتفاع به طرف مهرآباد تغییر مسیر داد و به آرامی ارتفاع خود را کم کرد، هنگام عبور از بالای منطقه کهریزک، کمک خلبان چرخ ها را باز کرد و پیش از رسیدن به منطقه قلعه مرغی مقداری زودتر از زمان تعیین شده، به طرف چپ پیچید. مسئولان برج مراقبت متوجه شدند که هواپیما از مسیر خود منحرف شده و تلاش کردند تا این موضوع را به اطلاع خلبان برسانند اما این موضوع بسیار دیر انجام شد و فرود اضطراری هواپیما در فضای خالی میان ساختمان های شهرک توحید در نزدیکی محله آذری تهران باعث برخورد بال راست هواپیما به یکی از ساختمان ها و انفجار هواپیما شد. 
در حادثه سقوط هواپیمای سی 130 که در 15 آذر 1384 رخ داد 128 نفر کشته و 132 تن زخمی شدند که 67 تن از فوت شدگان خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه های کشور بودند. درد و رنج ناشی از این حادثه و مرگ بزرگان عرصه خبر، رسانه و کارکنان رسانه ای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی سبب شد تا مجامع بین المللی این رخداد را بدترین حادثه سال لقب دهند. 
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) نیز در این رویداد دو تن از خبرنگاران توانمند خود به نام های «سپهدار ساجدی رییسی» خبرنگار و «سید مهدی میرافضلی» عکاس را از دست داد.
شهید سپهدار ساجدی سال 1347 در روستای رییس کلای منطقه لفور شهرستان سوادکوه در استان مازندران دیده به جهان گشود و پس از گذراندن تحصیلات تا دوره راهنمایی در زادگاه و دوران دبیرستان در شهر بابل برای ادامه تحصیل پس از قبولی در کنکور سراسری در رشته تاریح وارد دانشگاه تهران شد. وی بعد از فراغت از تحصیل جذب ایرنا شد و کارش را آغاز کرد. 
ساجدی مدت سه سال در گروه بولتن خبر ایرنا کار کرد و پس از آن به عنوان مسوول دفتر خبرگزاری در آستارا ، گیلان، دماوند و بعد به عنوان خبرنگار ایرنا در دفتر ریاض در عربستان سعودی فعالیت کرد. 
گرایش به انعکاس موضوع های اجتماعی و پیگیری جدی مسایل جامعه از ویژگی های این خبرنگار و گزارشگر ایرنا بود و به همین سبب نیز در اغلب دوران خدمت صادقانه اش، در عرصه اطلاع رسانی در بخش اجتماعی فعالیت داشت. 
شهید ساجدی در بین همکاران خود به فردی مهربان، دلسوز، آگاه، فهیم و توانمند در کارخود شناخته می شد و هرگز برای یاری دیگران از هیچ کوششی دریغ نمی کرد.
او علاوه بر انجام کارهای طاقت فرسا در حوزه خبری، به افراد دیگر نیز کمک می کرد و تا توان داشت به اطرافیان خدمت می کرد. احترام به مردم و تکریم والدین از خصوصیات اخلاقی این شهید بود و همواره تلاش می کرد روزهای تعطیل به ویژه پنجشنبه و جمعه هر هفته، مسافت طولانی تهران تا زادگاه خود را طی کند تا به دیدار پدر و مادر نایل آید.
سید مهدی میر افضلی شهید دیگر این سانحه هوایی نیز یکی از خوش ذوق ترین عکاسان خبری ایرنا بود در سال ‪ ۱۳۴۷‬در منطقه کویری یزد متولد شده و آرامش خاص مردان کویر را همواره به همراه داشت . 
این شهید در سال ‪ ۱۳۶۸‬و پس از پایان تحصیلات متوسطه، به استخدام خبرگزاری جمهوری اسلامی در آمد و از همان ابتدا در امور هنری و گرافیکی و در روابط عمومی سازمان به کار مشغول شد. 
این شهید همزمان موفق به کسب مدرک فوق دیپلم عکاسی از دانشکده خبر و فیلم برداری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. روی گشاده سید مهدی افضلی، از وی تصویری دوستی خوب و یاری همراه در خبرگزاری در ذهن همکاران حک کرد. 
میر افضلی، همواره به دنبال شکار لحظه ها بود و دوربین خود را همانطور که در آخرین لحظات زندگی در کنار داشت، هرگز از خود دور نکرد. بسیاری از همکاران ایرنا، آثار اجتماعی با خمیرمایه انسانی را در عکسهای سید مهدی به وضوح می دیدند. 
او در عین حال، در بسیاری از نمایشگاههای عکس شرکت می جست و با پشتکار فراوان، درد و رنج مردمی را که در گوشه های فراموش شده اجتماع به تصویر کشیده بود، در معرض دید وجدانها قرار می داد. شهید میر افضلی آثار ارزشمندی در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری از خود برجای گذاشته است. 
در یازدهمین سالگرد این حادثه، مراسم بزرگداشتی روز پنجشنبه 11 آذر ماه سال جاری از ساعت 14 لغایت 16 در قطعه 50 بهشت زهرا (س) با همکاری سازمان بسیج رسانه، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان بهشت زهرا(س)، بنیاد شهید تهران بزرگ و ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.