چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

قائم مقام خانه کشاورز:

بد قولی صادرکنندگان باعث سرمازدگی کیوی شد

قائم مقام خانه کشاورز اعلام کرد که باغداران منتظر اجرای وعده صادرکنندگان کیوی برای خرید محصول روی درخت برای صادرات هستند و همین عامل سبب شد بخش زیادی از کیوی باغ‌های شمال کشور به برف و سرمازدگی اخیر برخورد کند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، عنایت الله بیابانی - مدیر عامل اتحادیه مرکب‌کاران -  با اشاره به اینکه فصل برداشت کیوی نیمه آبان تا نیمه آذر ماه است، اظهار کرد: بخش زیادی از محصول به فصل برداشت خود رسیده اما از آنجاکه وزارت جهاد کشاورزی با چند شرکت صادرکننده توافق کرده بود که با ارائه تسهیلات به آن‌ها بخشی از کیوی مازاد باغداران را صادر کنند، این برداشت تا خرید شرکت‌های مورد نظر به تعویق افتاد.
وی افزود: بر اساس این توافق مقرر شده بود شرکت‌های صادرکننده، کیوی را روی درخت کیلویی ۱۳۰۰ تومان خریداری کنند و به همین دلیل بسیاری از باغداران در انتظار عملی شدن این وعده ماندند اما خبری از آن‌ها نشد و برف و سرمای اخیر بخش زیادی از کیوی را از بین برد یا با افت شدید کیفیت مواجه کرد.
قائم مقام دبیر کل خانه کشاورز ادامه داد: مشخص نیست که تکلیف باغداران چیست و آن‌ها باید چه کاری انجام دهند اما به آن‌ها توصیه می‌شود که محصولات خود را هر چه سریع‌تر برداشت کنند و در شب‌هایی که سرما به حدی می‌رسد که احتمال یخ‌زدگی یا سرمازدگی درختان یا میوه‌ها وجود دارد با روشن کردن آتش در باغ‌ها و برف‌روبی به موقع از درختان از خسارت بیشتر به تولیدات‌شان جلوگیری کنند.
بیابانی تاکید کرد: از دولت می‌خواهیم که بیش از پیش به مسئله بیمه توجه کند و به جای ایفای نقش دخالت، از باغداران و تولیدات ملی حمایت کند که در این زمینه باید بودجه بیشتری در اختیار صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار گیرد.