به خصوص برای وبسایتهایی که لینکهای فارسی دارند، با توجه به اینکه کاراکترهای فارسی در آدرس اینترنتی (URL) به صورت کدهای یونی-کد ظاهر میشوند این موضوع اهمیت ویژهای پیدا میکند و در برخی از موارد حتی به دلیل طولانیشدن لینک، لینکها به صورت ناقص ایجاد میشوند که عملا نه تنها مزیتی برای مدیر سایت ندارند بلکه باعث ایجاد خطا و مشکل روی سایت میشوند.
از طرف دیگر، به دست آوردن آمار و اطلاعات صحیح و دقیق از نحوه عملکرد و بازدهی رسانههای مختلف اینترنتی، اهمیت بسیار زیادی برای مدیران سایتها دارد. فرض کنید که فردی تصمیم گرفته است محصول خاصی را با قیمت ۱۰۰۰ تومان در سایت خود به فروش برساند. برای چنین کاری از سه منبع مختلف برای تبلیغات استفاده میکند: یک شبکه اجتماعی، تبلیغات بنری و تبلیغات از طریق ارسال ایمیل. پس از انجام تبلیغات، موفق میشود ۱۰ محصول را به فروش برساند. آیا بر اساس اطلاعات فوق میتوان نتیجهگیری کرد که کدام روش تبلیغاتی برای او مناسبتر بوده است؟
در صورتی که آمار دقیق تعداد افرادی که از هر کدام از سه منبع فوق به سایت مراجعه کردهاند و همچنین منبع اصلی که افراد را به سمت سایت هدایت کرده است نداشته باشیم، نمیتوانیم تصمیم درستی در مورد برنامهریزیهای بعدی برای تبلیغات انجام دهیم. حتی در بسیاری از مواقع لازم است که آمار ورودی یک منبع خاص را بر اساس زمان یا پارامترهای دیگر تحلیل کنیم، به عنوان مثال ممکن است متوجه شویم که اکثر افرادی که از طریق لینکداین به سایت ما مراجعه کردهاند در بازه زمانی ۷ تا ۱۱ شب بوده است و در تبلیغات بعدی بر همین اساس برنامهریزی انجام دهیم.
آمار فوق را میتوان از طریق نرمافزارهای تحلیلگر مانند گوگل آنالیتیکز استخراج کرد و برای هر یک از منابع و نحوه تبدیل بازدید آن به مشتری برنامهریزی مشخصی انجام داد. روش دیگر برای تحلیل منابع ورودی استفاده از ابزار کوتاهکننده لینک گوگل است.
با استفاده از این ابزار شما میتوانید آمار زیر را به دست آورید:
چند نفر روی لینک کلیک کردهاند؟
نمودار زمانی تعداد کلیکها؟
تعداد کلیک روی لینک به تفکیک منابع مختلف تبلیغاتی؟
آمار مرورگر افرادی که روی لینک کلیک کردهاند؟
مکان جغرافیایی افراد؟
سیستم عامل افرادی که روی لینک کلیک کردهاند؟
مزیت خاصی که ابزار کوتاهکننده لینک گوگل نسبت به گوگل آنالیتیکز دارد این است که برای استفاده از گوگل آنالیتیکز شما حتما باید به کدهای سایت دسترسی داشته باشید و مالک سایت باشید، اما در ابزار کوتاهکننده لینک شما میتوانید هر لینکی را قرار دهید و به راحتی آمار کلیک آن را تحلیل و بررسی کنید. به عنوان مثال شما میتوانید لینکهای تبلیغاتی سایت خود را با استفاده از این ابزار ایجاد کنید و آمار افرادی را که روی هر یک از بنرها کلیک کردهاند، به دست آوردید و به مشتری خود ارائه کنید.
جهت استفاده از ابزار کوتاه کننده لینک کافیست که به آدرس goo.gl مراجعه کنید، در این صفحه یک بخش برای ورود آدرس اینترنتی قرار دارد، پس از وارد کردن آدرس میتوانید لینک آن را دریافت کنید. در کنار لینک دریافت شده بخشی با عنوان details قرار دارد که با کلیک روی آن میتوانید آمار دقیق افرادی را که روی لینک کلیک کردهاند مشاهده کنید.
ممکن است این سوال در ذهن شما به وجود آمده باشد که با استفاده از این ابزار امتیاز لینکهای ورودی به صفحه مقصد که از نظر روباتهای گوگل اهمیت زیادی دارد از بین میرود و این موضوع ممکن است برای بهینهسازی سایت مشکل ایجاد کند، اما به هیچ وجه چنین اتفاقی نخواهد افتاد و لینک فوق به عنوان یک لینک ورودی به صفحه مقصد محاسبه خواهد شد؛ زیرا ابزار کوتاهکننده لینک گوگل از کد ۳۰۱ برای ارجاع صفحه استفاده میکند که روباتهای موتورهای جستوجو آن را تشخیص میدهند.
امتیاز ویژه دیگری که این ابزار در اختیار شما قرار میدهد، نمایش بارکد دوبعدی سایت یا QR Code است که با انتشار آن در تبلیغات مختلف میتوانید این امکان را برای افرادی که از موبایل هوشمند استفاده میکنند فراهم کنید تا با اسکن کردن این بارکد به سایت شما دسترسی پیدا کنند و آمار این افراد را نیز محاسبه کنید.
به دست آوردن آمار مناسب و تجزیه و تحلیل این آمار میتواند کمک بسیار زیادی به رشد کسب و کار اینترنتی شما بکند، امیدوارم که با استفاده مناسب از ابزار کوتاهکننده لینک گوگل بتوانید منابع ورودی سایت خود را به خوبی تحلیل کنید و از طرف دیگر از ایجاد لینکهای معیوب و شکسته به سایت خود جلوگیری کنید.
چگونه کاربران خود در سایتتان را بشناسید؟
طولانی شدن لینک ها یکی از مشکلات افرادی ست که در اینترنت از لینک های مختلف استفاده می کنند و تمایل دارند لینک سایت خود را در وب سایت های دیگر نمایش دهند.