صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

حمید سپید نام معروف به آقای خوشخوراک در گفتگو با «کسب‌وکار»

قصد جهانی ‌سازی مستر تیستر را داریم

حمید سپیدنام معروف به مستر تیستر یا آقای خوشخوراک آسیا، کارآفرین موفق کشور در زمینه تجارت الکترونیک و کارآفرین نمونه در حوزه صنعت غذا و یکی از شخصیت‌های محبوب شبکه‌های اجتماعی و سخنران بین‌المللی در حوزه تجارت الکترونیک و صنعت غذاست که با ایده مستر تیستر، به شهرت رسید.

 محمد جوادی قاضیانی

به همین بهانه گفتگویی را با مستر تیستر خوش ذوق و خوشخوراک انجام داده‌ایم که می‌توانید مشروح آن را در ذیل مطالعه کنید.
  خودتان را معرفی کنید و درباره زمینه کاری‌تان و شروع ایده مستر تیستر برای ما بگویید.
حمید سپیدنام معروف به مستر تیستر یا خوشخوراک آسیا متولد 22/11/1356 در منچستر انگلیس هستم و بزرگ شده مشهد و اصلیت من اردبیلی است.
در سال دوم دانشگاه پدرم 50 هزار تومان به کارخانه خودرو لنت ایران پرداخت کرد که آنها این پول را برای طراحی وبسایت‌شان به من بدهند. به این شکل بود که وارد حوزه تجارت الکترونیک شدم. بعد از اینکه 4 سال از ثبت شرکت در مشهد گذشت، تصمیم گرفتم که به انگلیس بروم و اطلاعاتم را در زمینه وب افزایش دهم. بعد از 5 سال زندگی و کار در آنجا برای انتقال اطلاعاتم به مردم ایران به وطنم بازگشتم و در تهران مشغول به کار شدم. پس از 3 سال زندگی در تهران حدود 6 سال قبل بود که ایده مستر تیستر در همایشی در لندن به ذهنم رسید. البته زمانی که این کار را شروع کردم خیلی مورد استقبال قرار نگرفت تا اینکه با استادم در آمریکا تماس گرفتم و ایشان به من گفتند که تلاش کن تا چیزی را که مردم دوست دارند، پیدا کنی. من هم همین کار را انجام دادم. یک بازه پنج ساله طول کشید تا مستر تیستر به شهرت برسد و اوج شهرت ما از اینستاگرام بود.
مستر تیستر کاراکتری است که بی‌خبر به رستوران‌ها می‌رود و در رابطه با غذای آنها نظر می‌دهد. ما با فیسبوک شروع کردیم و بعد روزنامه آسیا، مجله هنر آشپزی، شبکه دو و درحال حاضر هم تی وی پلاس و به زودی برنامه‌ای را در شبکه 5 خواهیم داشت.
  هدف مستر تیستر از این کار چیست؟
مستر تیستر به‌نوعی در حوزه غذا فرهنگ‌سازی کرده است و اتفاقات خیلی خوبی هم در حال رخ دادن است. وقتی که مستر تیستر وارد رستورانی می‌شود، همه‌چیز از جمله رفتار پرسنل آن رستوران با مشتری، کیفیت غذا، لباس پرسنل و... در ارزش‌گذاری آن رستوران مهم تلقی می‌شود.
به عبارت دیگر، نظارتی غیرمستقیم بر رستوران‌ها دارم که با توجه به نمایشی که پست‌هایم‌ دارند و حسابی که رستوران‌ها از مستر می‌برند کاملا موفق بوده است. من فحش و تهدید هم در کارم داشته‌ام اما کار خودم را می‌کنم و حرکت ما رو به
جلو است.
  درآمدی هم از این کار دارید؟
اوایل کاسپید مستر تیستر را حمایت می‌کرد و هزینه غذا‌ها و سفر‌های مستر را پرداخت می‌کرد اما مستر در حال درآمدزا شدن است و پروژه‌هایی که قراراست به زودی اجرایی کنم، مطمئنا درآمد‌های خوبی خواهد داشت.
پروژه‌هایی مثل کلاس آشپزی، نشان عروسکی مستر تیستر و... که در یکی دو ماه آتی رونمایی خواهند شد. شروع ما با صنعت پیچیده رستوران‌داری ایرانی است و در آینده قصد جهانی‌سازی مستر تیستر را نیز داریم، کمااینکه در حال حاضر هم بسیاری از رستوران‌ها و هتل‌های بزرگ بین‌المللی از مستر تیستر برای بازدید از رستوران‌های‌شان دعوت می‌کنند.
  خودتان قصد تاسیس رستوران ندارید؟
خیر، شاید اوایل به رستوران‌داری فکر می‌کردم ولی الان اعتقادم این است که مستر تیستر برندی ‌است که خودش نباید صاحب رستوران باشد.
  ایده این کار از خودتان بود؟
این کار ایده‌‌اش از خودم بود و مشابه آن را یعنی اینکه شخصی برود رستورانی غذا بخورد و درباره آن گزارش بنویسد، ندیده بودم و اعتقادم این است که بسیاری از برنامه‌های ماهواره‌ای هم از ما الگوبرداری کرده‌اند.
  حرف پایانی...
در پایان هم این را بگویم که مستر تیستر برندی است که فعالیتش هم به نفع خودم و هم به نفع رستوران‌دارها و هم مشتری‌هاست.
ناگفته نماند که نشان عروسک مستر تیستر نشانی است که به 20 رستوران برتر داده می‌شود و هر سه ماه یک‌بار این رستوران‌ها مجددا مورد ارزیابی مستر تیستر قرار می‌گیرند که کیفیت‌شان پایین نیامده باشد. از شما و روزنامه «کسب‌وکار» هم متشکرم.