صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نگاهی به برترین پروژه‌های معماری سال 2016

با نزدیک شدن به پایان سال جاری میلادی پروژه های برتر معماری از سوی جوایز این رشته معرفی می شوند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از هنرآنلاین، موسسه معتبر آمریکایی معماری و فن آوری AIA پروژه‌های برگزیده 2016 خود را معرفی کرد.
این ارزیابی در دو بخش اصلی یعنی پروژه برگزیده سال، همچنین بخش چشم انداز به رصد فعالیت‌های انجام شده در این سال پرداخته و بهترین پروژه‌ها را در بخش‌های موردنظر از سوی هیات ژوری این رویداد اعلام عمومی کرده است.
مجله متروپولیس بهترین شهر دنیا را برای زندگی معرفی کرد. بر این اساس کپنهاگ که سال گذشته رتبه‌ نهم را داشت امسال رتبه‌ی نخست را از آن خود کرد. همچنین برلین و هلسینکی به ترتیب رتبه‌ی دوم و سوم کسب کرده‌اند. رتبه بندی این شهرها بر این اساس است که کدام یک امکانات بهتری را برای زندگی شهری دارند مثلاً کپنهاگ در مقایسه با نیویورک فضاهای جمعی، مسیرهای مشخص دوچرخه بیشتر و خیابان‌های هوشمندتری دارد و از این نظر کیفیت زندگی بهتر بوده و این ملاک‌های سنجش است.
جشنواره جهانی معماری (WAF)  در برلین، موزه ملی "سزین" در لهستان را به عنوان برترین پروژه سال معرفی کرد. این پروژه شامل یک موزه زیرزمینی به همراه محوطه ای عمومی است.
داوران این رویداد به ریاست سر دیوید چیپرفیلد این موزه را به عنوان یک پروژه تاریخی غنی معرفی کرده‌اند.   این عنوان از آنجا به رابرت کانی‌یژنی  معمار این پروژه تعلق گرفته که در حقیقت سایتی با ویژگی‌های سه دوره زمانی شاخص است؛ یعنی پیش از جنگ جهانی دوم، تخریب در زمان جنگ، و توسعه پس از جنگ.
به زعم داوران این رویداد ، موزه سزین به کشف حافظه و باستان شناسی این شهر خدمت شایانی خواهد کرد؛ در عین حال که نشانه‌هایی از گذشته را در یک افق شاعرانه و تخیلی پیش روی مخاطب می‌گذارد.
و بالاخره برج شانگهای  جایزه 2015 Emporis را به دست آورد. این انتخاب از میان بیش از 300 ساختمان با ارتفاع بیشتر از 100 متر که در سال 2015 تکیل شده‌اند صورت گرفته است. به این ترتیب داوران Emporis   به دلیل شکل ظریف استوانه ای فزاینده،" و "بهره وری انرژی فوق العاده" تحت تأثیر طراحی برج شانگهای قرار گرفت.