صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر مطرح کرد

پیشنهاد افزایش 14 درصدی قیمت قند و شکر

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر از ارائه درخواست افزایش ۶ درصدی قیمت قند و شکر به کارگروه تنظیم بازار خبر داد و گفت: افزایش مورد تقاضای این صنعت را ۱۳ تا ۱۴ درصد عنوان کرد.

 بهمن دانایی گفت: ارکان تعیین قیمت صنعت قند و شکر دست دولت است و ما نقشی در آن نداریم، به‌طوری که نرخ خرید چغندر قند به عنوان ماده اولیه این صنعت تضمینی است و توسط دولت تعیین می‌شود. وی افزود: همچنین افزایش دستمزد سالانه کارگر که صنایع ملزم به اجرای آن هستند، توسط دولت معین می‌شود، بنابراین خود دولت باعث افزایش هزینه‌ تولید و قیمت‌ها می‌شود.

   افزایش 35 درصدی هزینه‌های تولید در سال 93
دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان اینکه ما از دولت  می خواهیم اجازه افزایش قیمت‌ را متناسب با افزایش هزینه‌ بدهد، تصریح کرد: شورای اقتصاد سال گذشته قیمت تضمینی چغندر قند را 45 درصد افزایش داد و از طرفی دستمزد کارگران هم 20 درصد اضافه شد، بنابراین به‌طور میانگین هزینه‌ تولید کارخانه‌های قند و شکر حدود 35 درصد افزایش یافت.

   افزایش 5/12 درصدی قیمت تضمینی چغندرقند در سال 94
وی افزود: با وجود افزایش 35 درصدی هزینه تولید در سال گذشته، دولت در نهایت مجوز افزایش 20 درصدی قیمت‌ را به کارخانه‌های قند و شکر داد و به این ترتیب زیان افزایش هزینه این صنعت جبران نشد. دانایی با بیان اینکه تا 2 ماه دیگر بهره‌برداری از مزارع چغندر قند آغاز می‌شود، بیان داشت: قیمت تضمینی خرید چغندر در سال 94 نسبت به سال گذشته 5/12 درصد رشد کرده و دستمزد هم 20 درصد افزایش یافت، بنابراین  به طور میانگین حدود 16 درصد هزینه‌ تولید کارخانه‌های قند و شکر را خود دولت افزایش داده است.

  ابلاغیه‌ای درباره افزایش قیمت نرسیده است
وی افزود: ما هم انتظار داریم متناسب با افزایش هزینه‌ قیمت قند و شکر افزایش یابد، زیرا اگر این تناسب رعایت نشود، قطعا کارخانه‌های قند و شکر ورشکست می‌شوند. دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر تصریح کرد: حدود 70 درصد قیمت تمام شده شکر را چغندر قند تشکیل می‌دهد. دانایی درباره میزان افزایش قیمت قند و شکر گفت: هنوز ابلاغیه‌ای درباره افزایش قیمت به دست ما نرسیده، ولی مطابق آن بخشنامه‌ای که رسانه‌ها درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی که قند و شکر هم جزو آن می‌شود، منتشر کرده‌اند، می‌توان نتیجه گرفت که با توافق تشکل مربوط و سازمان حمایت افزایش قیمت تا سقف 6 درصد مجاز و بیش از آن باید به تایید کارگروه کنترل بازار برسد.
 پیشنهاد ما افزایش قیمت 14 درصدی است
دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر بیان داشت: درخواست ما افزایش قیمت بیش از 6 درصد است، لذا مطابق بخشنامه این موضوع باید در کارگروه کنترل بازار مصوب شود. دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما با توجه به هزینه تمام شده برای افزایش قیمت قند و شکر چقدر است، گفت: با توجه به اینکه 70 درصد هزینه‌ها را قیمت چغندر و 15 درصد را دستمزد کارگر تعیین می‌کند پیشنهاد ما افزایش 13 تا 14 درصدی قیمت است. وی افزود: 5 درصد قیمت تمام شده مربوط به انرژی و همچنین 10 درصد سایر هزینه‌هاست.

  در 85 درصد قیمت تمام شده نقشی نداریم
دانایی در پاسخ به این سوال که در راستای کاهش هزینه تمام شده چه کارهایی انجام شده است، گفت: صنعت قند و شکر در 85 درصد قیمت تمام شده هیچ نقشی ندارد اما در 15 درصد باقی مانده در سال‌های گذشته میزان بهره‌وری را افزایش داده‌ و ضایعات را کاهش داده‌ایم. وی افزود: به لحاظ بهره‌وری به جرات می‌توان گفت که در این صنعت به اروپا نزدیک شده‌ایم و سهم هزینه‌های ضایعاتی را کاهش داده‌ایم. به گزارش فارس، نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از ابلاغ بخشنامه معاون اجرایی رئیس‌جمهوری به وزارت صنعت برای افزایش 6 درصدی قیمت کالاهای اساسی خبر داد که گندم، آرد، نان، قند و شکر، مرغ، تخم مرغ، برنج، روغن نباتی، گوشت قرمز، کره، شیرخام و لبنیات از جمله اقلام مشمول افزایش قیمت هستند.