صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس انجمن داروسازان تهران هشدار داد

داروخانه‌های خصوصی در آستانه ورشکستگی

در پی انتشار برخی اخبار درباره کاهش فروش داروخانه‌های خصوصی به دلیل مراجعه بیش‌ازپیش مردم به داروخانه‌ها و مراکز دولتی، رئیس انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه داروخانه‌های بخش خصوصی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند، بدهی بیمه‌ها و فشارهای مالیاتی وارده بر این داروخانه‌ها را از دیگر معضلات این مراکز عنوان کرد.

دکتر جلیل سعیدلو ضمن تایید برخی مباحث مطرح شده درباره کاهش فروش داروخانه‌های خصوصی، گفت: در گذشته بسیاری از مطب‌ها و پزشکان متخصص در شهرهای بزرگ و کوچک کار خود را انجام می‌دادند؛ به این صورت که یک بخش دولتی و یک بخش خصوصی وجود داشت و هر یک از این مراکز اقتصاد خود را بر اساس وضعیت موجود تنظیم کرده بودند و در کنار آنها چند پزشک، رادیولوژی، داروخانه و... نیز وجود داشت.
وی به تمرکز پزشکان در مراکز درمانی دولتی همراه با آغاز طرح تحول نظام سلامت اشاره و اظهار کرد: زمانی‌که پزشکان طبق این طرح داخل بیمارستان‌های بزرگ و در برخی شهرها در یک الی دو بیمارستان متمرکز شدند، سهم نسخ داروخانه‌هایی که دور از مراکز درمانی بودند، کاهش یافت.

  کاهش 43 درصدی ورودی نسخه‌ها در داروخانه‌های خصوصی
سعیدلو با اشاره به مطالعه‌ای که در برخی شهرها در این خصوص انجام شده، گفت: در این بررسی که در برخی استان‌ها و در شهرهای مختلف انجام شد، با استناد به تعداد نسخه‌های بیمه، ورودی نسخه در داروخانه‌های بخش خصوصی در سال 93 نسبت به سال 92 به میزان 43 درصد کاهش یافته است. بنابراین طرح تحول سلامت به‌شدت به اقتصاد داروخانه‌های بخش خصوصی صدمه زده و دور از ذهن نیست که این داروخانه‌ها عملا دیگر نتوانند کار کنند.
وی فشارهای مالیاتی به داروخانه‌ها را یکی دیگر از مشکلات موجود عنوان کرد و افزود: همچنین درحال حاضر تمرکز بر توزیع را شاهدیم؛ به این صورت که داروخانه‌های دولتی بیشترین میزان توزیع دارو را در دست دارند که روزبه‌روز هم بر تعداد آنها افزوده می‌شود. از طرف دیگر و با وجود همه مسائلی که برای داروخانه‌ها پیش آمده، فشارهای مالیاتی نیز بر  آنها وارد می‌شود.

  احوال داروخانه‌های بخش خصوصی خوش نیست
سعیدلو تصریح کرد: در این راستا سازمان مالیات می‌خواهد سهم دریافتی خود را از داروخانه‌ها افزایش دهد. همه این مسائل منجر شده که داروخانه‌های بخش خصوصی به ویژه در شهرهای کوچک در آستانه ورشکستگی قرار گیرند. در حال حاضر می‌توان این موضوع را با یک عدد و رقم ریالی محاسبه و اعلام کرد که وضعیت داروخانه‌های بخش خصوصی به‌ویژه در شهرهای کوچک اصلا وضعیت خوبی نیست.
رئیس انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه نسبت به این قضیه مکاتباتی با مسئولان انجام داده‌ایم، گفت: اما متاسفانه هنوز هیچ طرحی برای این موضوع به عنوان مهم‌ترین قسمت زنجیره درمان دیده نشده است. نکته مهم این است که شاید تعداد داروسازان و داروخانه‌ها نسبت به جمعیت پزشکی کشور کمتر باشد، اما بیشترین بار مراجعات مردم به داروخانه‌هاست و اهمیت بسیار زیادی در پاسخگویی به نیازهای مردم دارند.

  بی پولی بیمه‌ها، درد مضاعف داروخانه‌ها
سعیدلو با بیان اینکه اگر اقتصاد داروخانه سالم نباشد و در پیش‌بینی‌های کلان دیده نشود، متضرر اصلی بیماران و بعد همکاران ما هستند که در شرایط مختلف خدمت‌رسانی می‌کنند، اظهار کرد: سازمان‌های بیمه به دلیل بی‌پولی، چرخش مالی اندک داروخانه‌ها را محبوس و بدهی‌های داروخانه‌ها را بعد از گذشت شش ماه به آنها پرداخت می‌کنند؛ یعنی سازمان‌های بیمه که خریدار داروخانه‌ها هستند نیز اقتصاد داروخانه را تحت فشار گذاشته و این زنجیره اقتصاد داروخانه‌ها را بسیار شکننده و متزلزل کرده است. وی درباره راهکارهای این موضوع تصریح کرد: راهکارها در این زمینه باید کارشناسی شده و مشخص باشد. طرح‌های زیادی را می‌توان برای اصلاح این وضعیت ارائه کرد. فقط باید اراده انجام آن وجود داشته باشد که بخواهیم در این زنجیره معایب را دیده و نقاط ضعف آن را ترمیم کنیم. حتما در انجمن داروسازان پیشنهادهایی برای حل این موضوع وجود خواهد داشت، اما اکنون در مرحله مکاتبه با مسئولان هستیم.
سعیدلو ادامه داد: مثلا می‌توانیم داروخانه‌های تعاونی با مشارکت همه داروخانه‌های یک شهر ایجاد کرده و این داروخانه‌ها در کنار مراکز درمانی قرار گیرند. در این صورت اگر چرخه‌ دارو در آن داروخانه‌ها افزایش یافته و سایر داروخانه‌ها تضعیف شوند، سودی از چرخش داروها نصیب همکارانی که در این شهرها سرمایه‌گذاری کردند نیز خواهد شد.