صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مقام مسوول:

بیش از 80 درصد جو مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: بیش از 80 درصد جو مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کاوه خاکسار افزود: نیاز سالیانه کشور به جو نزدیک به پنج میلیون تن است و سال زراعی 95-1394 نزدیک به سه میلیون و 800 هزار تن از این محصول در داخل تولید شد.
وی اظهار داشت: 20 درصد باقیمانده نیاز ما به جو با رفع مسایل بازرگانی حل خواهد شد، زیرا ما کارهای مدیریتی را در چارچوب اقتصاد مقاومتی انجام می دهیم و به دنبال افزایش عملکرد تولید این محصول هستیم.
خاکسار، عملکرد مزارع دیم جو را در سال زراعی گذشته یک هزار و 400 کیلوگرم در هکتار و مزارع آبی را سه هزارو 500 کیلوگرم در هر هکتار عنوان کرد.
وی تصریح کرد: سال گذشته نزدیک به یک میلیون و 700 هزار هکتار از اراضی، زیر کشت جو رفت که از این سطح 700 هزار هکتار مربوط به اراضی آبی و یک میلیون هکتار اراضی دیم بود.
وی، با بیان این که برای سال زراعی جاری برنامه کشت یک میلیون و 750 هزار هکتار جو را داریم، گفت: تا کنون بیش از 395 هزار و 300 هکتار جو آبی و 446 هزار و 408 هکتار جو دیم کشت شده است.
وی با اشاره به این که کشت این محصول در اراضی کشور همچنان ادامه دارد، افزود: سال گذشته تا این ماه در کشور یک میلیون هکتار جو کشت شده بود.
وی در همین حال قیمت و مسایل مربوط به خرید جو را از دیگر عوامل موثر بر کشت این محصول دانست و ادامه داد: تاکنون در استان های خراسان رضوی 101 هزار و 400 هکتار، کرمانشاه 156 هزار و 200 هکتار، همدان 59 هزار و 280 هکتار، آذربایجان شرقی بیش از 50 هزار هکتار و استان مرکزی 48 هزار هکتار جو کشت شده و در مناطق معتدل و گرم هنوز کشت این محصول آغاز نشده است.
قیمت تضمینی 10 هزار و 920 ریال برای هر کیلو جو
مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که سال گذشته 25 هزار تن بذر گواهی شده جو بین کشاورزان توزیع شد، گفت: امسال 47 هزار تن بذر گواهی شده این محصول در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.
خاکسار درباره قیمت تضمینی جو نیز اظهار داشت: قیمت تضمینی پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای سال زراعی جاری 10 هزارو 920 ریال به ازای هر کیلوگرم جو است.
به گفته وی، با توجه به استفاده از ماشین آلات جدید و بذرکارها در اراضی و مبارزه به موقع با آفات در صورت رفع مسایل بازرگانی، 100 درصد جو مورد نیاز کشور قابل تامین است.
به گزارش ایرنا، جو با نام علمی Hordeum vulgare از سازگارترین غلات است که کشت آن از اتیوپی و آسیای جنوب‌شرقی آغاز شده اما برخی محققان خاستگاه این گیاه را کوه‌های زاگرس در غرب ایران، آناتولی جنوبی و فلسطین می‌دانند.
طبق آمارها بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده جو به ترتیب روسیه، کانادا، آلمان، فرانسه، اوکراین، ترکیه، استرالیا، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، اسپانیا، دانمارک، لهستان، چین، ایران و جمهوری چک است.
در ایران بعد از گندم، کشت جو در رتبه دوم سطح زیرکشت قرار دارد و علت آن هم نیاز آبی کم،مقاومت به خشکی، سرما و شوری است.