صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

سرانه مطالعه کشور با ارزش های دینی و اخلاقی در تضاد است

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بین الملل گفت: با وجود سفارش در احادیث به مطالعه و علم آموزی تا زمان مرگ، سرانه مطالعه کشور پایین و در تضاد با ارزش های دینی و اخلاقی است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، حجت الاسلام حسن امینیان روز پنجشنبه  افزود: مطالعه و کاهش سرانه آن در کشور یکی از موضوعات مهم است، درحالی که همگان در باره این موضوع سخن می گویند اما راهی چگونگی برای چگونگی ترویج مطالعه در میان عموم مردم پیشنهاد نمی شود.
وی ادامه داد: همواره گفته می شود نیاز به فرهنگسازی داریم در حالی که این خود ، نیاز به عوامل مختلف دارد زیرا فرهنگ خود بخود ساخته نمی شود، فرهنگ را باید مردم و دولت بسازند و همه دست به دست دهند تا آن تولید شود، هرچند بعد از تولید، مردم باید بخواهند در غیر این صورت هیچ فایده ای ندارد.
امینیان مطالعه نکردن را از دردآورترین موضوعات کشور عنوان و اضافه کرد: با وجود سفارش دین به مطالعه، وجود علما، حوزه های علمیه و دانشگاه های فراوان، باز هم آمار مطالعه بسیار کم است و برای رفع این نقیصه باید به سه عامل موثر توجه کرد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بین الملل، خانواده، مدرسه و دولت را عواملی دانست که بسیار در ایجاد انگیزه برای کتاب خواندن و مطالعه نقش دارند.
وی با بیان اینکه در احادیث توصیه شده، مادر باردار باید مطالعه کند، قرآن بخواند و مطالب مفید را بشنود، گفت: چرا باید با وجود سفارش در احادیث و اشعار به خواندن و علم آموزی تا زمان مرگ، سرانه مطالعه کشور پایین و این مساله در تضاد با ارزش های دینی و اخلاقی ما باشد.
امینیان دلیل این کم توجهی به مطالعه را کم کاری مدرسه، والدین و دولت دانست و افزود: بسیاری از اوقات ما به بطالت می گذرد ، خانواده ها از روز اول به فرزند خود کتاب نشان نداده اند در حالیک ه باید این کالای فرهنگی در دسترس او باشد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بین الملل به والدین توصیه کرد دائم فرزندان را تشویق به مطالعه کنند.

** وضعیت مطالعه در مدارس فاجعه بار است
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین وضعیت مطالعه در مدارس را بسیار نامناسب خواند و گفت:‌ برنامه های مطالعه محور در این فضاهای فرهنگی وجود ندارد، دانش آموزان به خاطر خواندن کتاب تشویق نمی شود و به آنها گفته نمی شود کتاب خلاصه کنند و یا کنفرانس دهند.
وی با تاکید بر اینکه معلمان خود باید اهل مطالعه باشند تا بتوانند بچه ها را به خواندن توصیه کنند، از آنها خواست تا دانش آموز کتاب خوان را در حضور جمع تشویق کرده و به او جایزه دهد.
امینیان با بیان اینکه دولت موظف است به چنین معلمی خدمات ارائه دهد تا وی وقت خود را جای دیگری برای درآمد بیشتر صرف نکند، اظهار کرد: دولت باید به مسائل رفاهی و معیشتی معلمان بیشتر توجه کند تا آنها تمام وقت در اختیار دانش آموزان باشند. اکنون این قشر از جامعه به دلیل حقوق و درآمد پایین سر کلاس درس حواس جمعی ندارد.
وی گفت: دولت باید کتاب های خوب و مفید در اختیار خانواده ها قرار دهد تا همه اقشار تشویق به عادت پسندیده مطالعه شوند و با این یار مهربان انس گیرند، بنابراین نقش دولت در این میان بسیار مهم و موثر است.
امینیان با اشاره به این آیه قرآن که آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند برابر هستند، افزود: کتاب خواندن و مطالعه یکی از ارزش های دینی است که از آن فاصله گرفته ایم به دلیل اهمیت این موضوع، همه باید با بسیج همگانی وارد این میدان شوند.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید کتاب ارزان، با کیفیت بالا و حاوی مطالب و تصاویر زیبا منتشر شود تا افراد علاقه مند به خواندن شوند.
وی ابراز امیدواری کرد روزی فرا رسد که آمار سرانه مطالعه در کشور بالا رود.