صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

صالحی امیری در بازدید از کتابفروشی های خیابان انقلاب؛

سرانه مطالعه در کشور پایین است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سرانه مطالعه در کشور را پایین دانست و گفت: برای رسیدن به قله های توسعه باید کتابخوانی در سبد مصرف فرهنگی قرار گیرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرنگار فرهنگی ایرنا ، سید رضا صالحی امیری که امروز پنج شنبه در حاشیه بازدید از کتابفروشی های میدان انقلاب با اهالی نشر با بیان اینکه حوزه نشر و کتاب دارای مشکلات جدی است، اظهار داشت: دولت وظیفه خود می داند به این مشکلات پاسخ دهد و اولین اقدامی که در هفته آینده انجام خواهم داد نیز برگزاری یک جلسه با برترین های این حوزه است.
صالحی امیری ادامه داد: بررسی مسائل فعالان حوزه کتاب در دستور کار است و قدم های جدی در این مسیر برای رفع مشکل مالیات کتابفروش ها و بیمه آنها برداشته شده است.
وی توضیح داد: تلاشم می کنم در مدتی که در خدمت اصحاب رسانه هستم، به عنوان فردی که در سالهای گذشته در حوزه کتاب، کتابخانه و تالیف حضور داشته، بخشی از مشکلات را حل و فصل کنم.
وزیر ارشاد اضافه کرد: همه توان خود را برای حل مشکلات ناشران، کتابفروشان و چاپخانه داران و همه افرادی که در این زنجیره نشر حضور دارند، انجام خواهم داد هرچند رفع این مسائل تنها از عهده وزارت ارشاد بر نمی آید بلکه باید همه نظام فرهنگی با تمام توان برای حل مشکلات و ترویج کتابخوانی به میدان آید.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: برای اینکه کتاب در سبد فرهنگی تعریف شود، باید از مهدکودک، مدرسه، دانشگاه، صدا و سیما، نخبگان و همه فرهیختگان بخواهیم در این حوزه احساس مسئولیت بکنند.
وی گفت: بخوبی می دانیم در جامعه ای که کتابخوان نیست روح معنویت احیا نمی شود، کتابخوانی با فضیلت، اخلاق گرایی، معرفت گرایی، همگرایی و همدلی یک رابطه وثیق دارد، جوامعی که کتابخوانی در آنها به یک فرهنگ دائمی تبدیل شده، کمتر شاهد آسیب های اجتماعی و فرهنگی هستند.
صالحی امیری ادامه داد: جامعه ایران برای عبور از چالش های فرهنگی و اجتماعی نیازمند به بازگشت به کتاب و کتابخوانی است و این رسالت همه از جمله خانواده ها و مدرسه است که نقش کلیدی در این میان دارند هرچند دولت هم در این زمینه حمایت های خود را خواهد داشت.
وی با بیان اینکه گرانی کتاب مسئله ای جدی است، اضافه کرد: قرار است در جلسه ای که با اهالی نشر و چاپ خواهم داشت این مشکل بتدریج رفع شود.

** فربه کردن قاچاق کتاب لطمه زننده است
صالحی امیری با بیان اینکه قاچاق کتاب را به همان میزانی که هست باید طرح مسئله کرد، افزود: فربه کردن این مسئله بیش از اندازه ای که واقعیت خارجی دارد، یک نوع لطمه به اصحاب نشر و کتاب است، تعداد کمی از افراد هستند که این عمل غیراخلاقی را انجام داده اند که با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضاییه حتما این مسئله پیگیری خواهد شد.
وی تصریح کرد: اجازه نمی دهیم عده ای سودجود مسیر تحول و تکاملی را که کتابفروشی ها با امید جدید آغاز کرده اند، به ناامیدی بکشانند ، واقعیت این است که این تعداد بسیار انگشت شمار هستند.
صالحی امیری افزود: آنچه در سه سال گذشته درباره ممیزی حاکم بود، بر اساس قانون بوده است بنابراین سیاست قطعی دولت در حوزه ممیزی اعم از کتاب، نشر، فیلم، تئاتر و همه حوزه های فرهنگی مبنای عمل ماست و از رفتارهای سلیقه ای و روزمرگی و احساسی پرهیز خواهیم کرد.
وزیر ارشاد خاطر نشان کرد: آنچه تاکید داریم این است که اصل ممیزی مبتنی بر قانون باشد و این مسیر با جدیت دنبال می کنیم، درباره واسپاری ممیزی نیز محدودیت هایی وجود دارد از جمله اینکه خود ناشران نسبت به این قضیه نظراتی دارند.

** استفاده از کتابخانه های موبایلی در همه دنیا
صالحی امیری گفت: امروزه نیازمند استفاده از ابزارهای جدید برای معرفی کتاب و دسترسی آسان به مصرف کنندگان کتاب هستیم، یکی از بازارهای موجود در دنیا، کتابخانه های موبایلی است و در ایران هم این کار نیازمند یک برنامه ریزی جامعه است.
وی ادامه داد: در کتابخانه ملی مطالعاتی در این باره و مقدمات اجرایی آن انجام شده تا بتوانیم بین وزارت فرهنگ و مصرف کنندگان کتاب حلقه ای ارتباطی برقرار کنیم برای دسترسی آسان به منابع، دو رویکرد فرصت محور پایین بودن هزینه و دسترسی آسان در این کار وجود دارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، وزیر ارشاد در کتابگردی امروز خود در خیابان انقلاب ابتدا از انتشارات آگاه بازدید کرد سپس به انتشارات خجسته، ققنوس، دارالکتب اسلامیه نیز سر زد و پای صحبت مدیران مسئول این انتشاراتی ها درباره مشکلات این حوزه نشست.
صالحی امیری سپس با حضور در کتابفروشی های انتشارات چشمه، ثالت و اساطیر واقع درخیابان کریمخان جویای مشکلات آنها شد.