صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

توانمندسازی نیروی کارپروژه مهم در اقتصاد مقاومتی

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: توانمند سازی نیروی کار تبدیل به پروژه ای مهم در اقتصاد مقاومتی شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، میرزایی، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در یک نشست تخصصی پیرامون مسائل اقتصاد مقاومتی که چهارشنبه برگزار شد، با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یک برنامه توسعه ای و یا فهرستی از پروژه‌ها نیست، افزود: اقتصاد مقاومتی یک رویکرد جدید و یک رویکرد توسعه ای برای مناطق کمتر توسعه یافته است.
وی با بیان اینکه اقتصادها در معرض آسیب های متفاوتی هستند، ادامه داد: بلاهای طبیعی یکی از این موارد است بطوریکه در دنیا ۵۰ بلای طبیعی وجود دارد که کشورها را تهدید می‌کند و از این تعداد ۴۰ بلای طبیعی عامل تهدید کننده ایران است.
معاون وزیر کار اظهار کرد: تغییرات محیط های خارجی همانند خشونت های بین المللی از دیگر آسیبهاست، در کشورهای همسایه ما هم اکنون جنگ وجود دارد و مرزهای غربی و شرقی کشور ما در معرض ورود مهاجر از این کشورها هستند.
وی به سقوط ناگهانی قیمتها همچون نفت اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز از عوامل تهدید کننده اقتصاد کشورهاست.
میرزایی بیان کرد: هم اکنون جهان با اقتصاد دانش بنیان مواجه است که نیروی اصلی آن نیروی متخصص و دانشمند است و باید برای رقابت با این اقتصاد محصولات با کیفیت تولید شود.
وی با طرح این سوال که چه چیزی اقتصاد کشور ما را مقاوم می کند؟ توضیح داد: حرکت هایی که در گذشته برای اقتصاد انجام شده این امر را مقاوم نکرده بلکه آسیب پذیری آن را افزایش داده است.
وی تصریح کرد: ما بودیم که اجازه افزایش اراضی زیر کشت کشاورزی را تا دو یا سه برابر داده ایم، مجوز حفر چاه ها و مواجه با کم آبی توسط ما صورت گرفته است و مدیران بوده اند که در مقابل آب دزدی از چاه های غیر مجاز سکوت کرده اند که هم اکنون با بحران آب مواجه شده ایم و وضعیت رکودی که با آن مواجه هستیم به غیر از محصول عملکرد ما نبوده است.
میرزایی تاکید کرد: واقعیت این است که روند گذشته عملکرد ما در سیاست گذاری و اجرا، روندی آسیب رسان به اقتصاد بوده که منابع طبیعی را تحلیل، سرمایه های اجتماعی و سرمایه انسانی را ضعیف کرده و منابع مالی را هدر داده است.
معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: ما با یک محیط به شدت پرتغییر و پیچیده مواجه هستیم، دانش ما مربوط به گذشته است و با بحران هایی مواجه هستیم که با آینده پیش می رود و یکی از راه های مقابله با آن کاهش آسیب پذیری است.
به گفته وی ارتقاء سازمان پذیری و مهارت های نیروی کار مهمترین فاکتوری است که باید در بازار و در راستای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه نظام صنعتی پذیر، انسان سازمان پذیر می خواهد، گفت: باید بر روی توانمندسازی نیروی کار تمرکز شود و میان مدرک های دانشگاهی و بنگاه های اقتصادی ارتباط برقرار شود.
معاون وزیر کار افزود: در اقتصاد مقاومتی نیاز به اصلاح ساختار اقتصادی، افزایش میزان انعطاف پذیری و افزایش مشارکت در موقع بحران داریم که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی ادامه داد: مهمترین معیاری که نشان می دهد که آیا اقتصادی مقاوم شده و یا خیر، معیار رقابت پذیری است.
میرزایی خاطرنشان کرد: اگر هر روز شاهد خروج نیروی کار توانمند و یا سرمایه از بانک‌های یک استان باشیم، این امر نشان دهنده عدم رقابت پذیری در آن منطقه است.
وی تصریح کرد: بزرگترین نادانی بشر این بوده که توسعه را پول ایجاد کرده است بلکه توسعه بر اساس خلاقیت و مدیریت به وجود می آید و باید از فکر پروژه خارج شویم و به سوی مدیریت، برنامه ریزی و اقدام پیش رویم.
معاون وزیر کار تاکید کرد: مدیران برای رسیدن به توسعه می توانند در جلسات تشریفاتی حضور نیابند، بسیاری از بروکراسی های اداری کوتاه شود و از سوی دیگر کمیته هایی برای تصمیم گیری برگزار می شود که در آن کمیته ها خبری از NGO و یا بنگاه های اقتصادی نسیت در حالیکه مدیران برای افرادی تصمیم می گیرند که هیچ گاه آن ها در آن اتاق ها حضور ندارند.