صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نیوآ را بهتر بشناسیم

نیوآ (Nivea ) یکی از برندهای ارزان قیمت و قابل اعتماد در جهان است
تاریخچه
نیوآ یک نام تجاری (برند) برای محصولات آرایشی و بهداشتی است که توسط شرکت آلمانی بایرسدورف اداره می شود. این شرکت در ۲۸ مارس ۱۸۸۲ توسط داروسازی به نام کارل پائول بایرسدورف تأسیس شد. در سال ۱۹۱۱ داروساز کارآفرینی به نام دکتر اسکار تروپلوویتز (Dr.Oscar Troplowitz) که صاحب جدید شرکت بایرسدورف
بود با شیمیدان برجسته­ ای به نام دکتر ایزاک یوسریت (Dr.Isaac Eucerit) آشنا شد، آنها توانستند با اتصال آب و روغن برای اولین بار در دنیای پزشکی به کشف بزرگی نایل شوند و استفاده از ماده جدید امولسیون‌کننده روغن محلول در آب با نام « «Euceritدر تولید محصولات خود شروع کرد که در مقایسه با دیگر رقبای صنعت بهداشتی و زیبایی آن زمان عطر مطبوعى داشت و نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب می‌کرد. سپس با افزودن اسانس‌هایی با رایحه پرتقال، نارنج، رز و یاس به محصولات خود، برند جدیدى به نام Nivea را آفرید. اولین محصول یک کرم پوست ارزان قیمت بود. از همان آغاز تولید، هدف دکتر اسکار تولید محصولات با کیفیت بالا و مقرون به صرفه برای همگان بود. با گسترش تولید محصولات تخصصی پوست نیز تولید گشت.

محصول نیوآ
نیوا در زبان لاتین به معنای سفید چون برف است. تروپلوویتز برای انتخاب اسم، کار سختی در پیش نداشت، زیرا رنگ سفید این ترکیب آنقدر الهام بخش و جذاب بود که نام نیوا برای آن انتخاب شد. نیوا اولین محصولات محافظت از پوست بود که ویژه قشر خاصی از مردم نبود و در بازار به فروش می­رسید؛ زیرا قبل از ارائه محصول نیوا، کرم پوست یک کالای لوکس و مختص طبقه مرفه جامعه به شمار می­رفت که مورد استفاده قرار می­گرفت. در نتیجه با ارائه محصول نیوا با قیمت مناسب و کیفیت بالا امکان استفاده از کرم پوست برای همه مردم بوجود آمد. نیوا که در نتیجه بیست سال تحقیقات علمی بوجود آمد، اولین کرم با پایه روغن و آب بود که دوام و تأثیر بیشتری نسبت به کرم­های با پایه چربی حیوانی و گیاهی بر روی پوست داشت که بر محبوبیت نیوا افزوده شد.
نیوآ، چگونه برند شد؟
ویژگی بارز محصولات نیوآ، سازگاری آنها با پوست، تاثیرات قابل ملاحظه در زیبایی و سلامتی و تنوع زیاد است. نیوآ سعی می‌کند بفهمد مردم در نقاط مختلف دنیا خواستار چه محصولاتی برای مراقبت از سلامتی خود هستند و آنها را تولید کند. از جمله اقدامات مهم نیوآ، تولید محصولات مراقبت از پوست برای آقایان و کرم‌های ضد‌آفتاب با ماندگاری بالا در برابر آب برای کودکان است. نیوآ هر سال به بیش از ۱۰ هزار معلم مقطع ابتدایی بروشورهایی ارائه می‌دهد تا اهمیت مراقبت از پوست و استفاده از کرم ضد‌آفتاب را برای کودکان توضیح دهند. شعار نیوا، با قیمت مناسب پوست را هم زیبا و پاکیزه می­کند.
نشانه محصولات نیوآ
نیوا در سال ۱۹۲۴ توانست با تولید قوطی­های آبی رنگ برای محصولات که روی آن نام نیوآ با رنگ سفید درج شده است، از دیگران متمایز شود و در یادها باقی بماند و به برند تبدیل شود. بیشترین تاثیر بر روی مخاطب و در ذهن ماندن را همان ظروف آبی با آرم سفید رنگ محصولات مراقبت پوستی بهمراه داشت. چرا که طبق روانشناسی رنگ­ها، رنگ آبی نشانه دوستی و وفاداریست و رنگ سفید بیانگر پاکیزگی و خلوص است که بیانگر معنای برند نیوا می­باشد و به همین دلیل است که برند نیوا علاوه بر آلمان در ۱۶۰ کشور دنیا نیز نمایندگی فروش دارد و برای همه مردم شناخته شده و محبوب است.

ارزش و گستردگی نیوآ
ارزش نام تجاری نیوآ، از سال ۲۰۰۲ براساس گزارش‌های اینتربرند از مرز ۲ میلیارد دلار بالاتر رفته و پس از مرسدس‌بنز، ب.ام.و، فولکس واگن و ساپ، پنجمین نام تجاری ارزشمند آلمان است. این شرکت اکنون بیش از ۲۰ هزار کارمند در سراسر جهان داشته و در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر ۵ میلیارد دلار کسب کرده است. پس از جنگ جهانی دوم، متفقین برای جبران تلفات جنگ، کمک­های خارجی خود را متوقف کردند اما این تحریم­ها برخلاف تصور عمومی به شهرت این برند کمک کرد. نیوا به افزایش رقابت با غول­های داروسازی مانند L`Oreal و Bourgeois پرداخت. به این ترتیب نیوا از حوزه تخصصی خود، محصولات مراقبت کننده از پوست، پا را فراتر نهاد. مردم به نیوا به عنوان یک برند ملی نگاه می­کنند. راز دیگر بقای نیوا، توانایی این برند در سازگاری با محصولات متنوع است. نیوا محصولات جداگانه­ی را برای مردان و زنان تولید می­کند اما مشتری هدف خود را زنان می‌داند، زیرا آنها همیشه در خرید لوازم بهداشتی پیشقدم هستند. این برند اسپانسر مسابقات، مراسم و برنامه­های بسیار بوده و هست. محصولات مختلف نیوا برای مردان و زنان شامل: کرم پوست، اسپری مو، شامپو، صابون، ژل موی و … است. در سال ۱۹۸۰ شرکت بایرسدورف که مالک برند نیوا است، محصولات را به گونه­ای تولید کرد که برخلاف سایر محصولات مشابه، در آن از الکل استفاده نشده بود و به همین دلیل باعث ایجاد سوزش در پوست بدن نمی­شد. عرضه­ی این محصول به بازار، با استقبال فوق‌العاده­ای از مصرف کنندگان روبه­رو شد و به همین دلیل این برند جایگاه خود را به لحاظ اجتماعی  میان مصرف کنندگان به دست آورد. همین موضوع باعث شد که بازار بین­المللی نیوا گسترش یابد و این شرکت، برند نیوا برای مردان را در سال ۱۹۹۸ در انگلستان توسعه دهد. در آن سال مجموع فروش سالانه­ی محصولات محافظ پوست مردان در انگلستان ۶۸ میلیون پوند بود در حالیکه این مقدار در سال ۲۰۰۸ به ۱۱۷ میلیون پوند رسید. این نمونه نشان می­دهد که اگر برندهای آرایشی و بهداشتی بتوانند هرچه بیشتر سلامت مصرف کنندگان را ارتقا دهند، مصرف کنندگان اعتماد بیشتری به آنها خواهند کرد و این اعتماد در آمار فروش نیوا به خوبی قابل مشاهده است.
جشن صد سالگی نیوآ
شرکت نیوآ از با‌سابقه‌ترین و مشهورترین شرکت‌ها و برندهای جهان در زمینه محصولات بهداشتی و آرایشی ا‌ست که با عطر متمایز و رطوبت منحصر‌به‌فرد خود، حدود ۱۰۰ سال حضور در بیش از ۱۶۰ کشور جهان را تجربه کرده و همچنین به حفظ رقابت با محصولات کپى‌بردارى شده نیز پرداخته است. با وجود اینکه در دهه گذشته شرکت‌های زیادی در عرصه محصولات مشابه وارد رقابت با نیوآ شده‌اند، این شرکت همچنان توانسته است با تکیه بر نوآوری و خلاقیت در ارائه محصولات خود و با شناسایی نیازها در نقاط مختلف جهان و گسترش بازارها، فرصت­های کارآفرینی پیش روی خود را افزایش دهد و قدرت خود را در بازارهای جهان حفظ کند و به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران صنعتی و اقتصادی توانسته رهبری این صنعت را در جهان در اختیار داشته باشد. برگ برنده این شرکت، در ارائه فرمول‌های خاص بهداشتی و رایحه اختصاصی ا‌ست که تاکنون هیچ شرکت دیگری نتوانسته به آن دست یابد که این نتیجه خلاقیت و ابتکار نیروی انسانی خود است. همین موضوع باعث شده نیوآ در طول یک قرن همچنان مشتری‌های جهانی خود را به وفاداری به محصولات این شرکت ترغیب کند. تاریخچه­ ی نیوا از نوآوری و تنوع و دید کارآفرینانه است و این شرکت همواره محصولاتی جدید را به بازار عرضه کرده است اولین بازار خارجی نیوا، انگلستان بود و اولین شعبه بین‌المللی آن در لندن افتتاح شد. نیوا امروزه یکی از قابل اعتمادترین برند های محافظ پوست برای مصرف کنندگان در سراسر جهان است.