صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از جای خالی اینترنت در سبد هزینه‌های خانوار گزارش می‌دهد

ایران در انتهای جدول کشورهای پرسرعت نسل چهارم

سرعت و کیفیت پایین اینترنت این روزها به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های روزمره ما تبدیل شده است.

شایلی قرایی

 همه ما به نوعی به این شبکه ارتباطی وابسته ‏ایم و صحبت کردن از الزامات «اینترنت خوب» (چیزی که اخیرا وعده دو سال بعد آن را داده‏اند) قطعا موضوعی تکراری است.
این در حالیست که جدیدترین گزارش ماه نوامبر OpenSignal نشان می‌دهد کره جنوبی و ژاپن با دسترسی 95.7 و 92 درصدی کاربران خود را در بخش 4G LTE پشتیبانی فنی می‌کنند. جالب اینجاست که آمریکا با 81.3 درصد دسترسی در مقام دهم جدول و بعد از کشورهایی مانند لتوانی، هنگ کنگ، هلند، سنگاپور، نروژ، کویت و سوئد قرار دارد.
ایران نیز با کسب رتبه 73 در میزان دسترسی (با 47.86 درصد) در ته جدول قرارگرفته است و با آخرین کشور یعنی سریلانکا تنها 5 پله فاصله دارد. اما در بخش پرسرعت‌ترین شبکه نسل چهارم سنگاپور (45.86 مگابیت بر ثانیه) و کره جنوبی (45.77 مگابیت بر ثانیه) به ترتیب پرسرعت‌ترین شبکه 4G LTE را در ماه نوامبر 2016 داشته‌اند.
ایران نیز در بخش پرسرعت‌ترین مقام 71 را به خود اختصاص داد (با سرعت 11.37 مگابیت بر ثانیه) که با آخرین کشور ته جدول یعنی کاستاریکا 7 پله فاصله دارد. (آمریکا نیز 3 پله بالاتر از ایران با سرعت متوسط 13 مگابیت بر ثانیه قرارگرفته است.)
 اینترنت در ایران؛ سرعت پایین و هزینه بالا
شهرام ایزدی، کارشناس ارشد فناوری اطلاعات، مدرس دانشگاه

توفان، قطعی کابل‌های کانال‌ها، حملات سایبری به درگاه ایران، عبور کشتی‌ها در خلیج فارس و پاره شدن فیبرهای نوری، مسائل سیاسی و تحریم و مواردی که بارها برای توجیه علت اختلال اینترنت از زبان مسئولان امر شنیده شد اما برای کاربران قانع‌کننده نبود. سرعت پایین اینترنت در ایران یکی از بزرگ‌ترین معضلات و موانع در برابر کاربران اینترنتی ایرانی است. خدمات اینترنتی در ایران علاوه‌بر پایین بودن کیفیت، هزینه بالایی را نسبت به کشور‌های دیگر دارد. سرعت پایین اتصال به اینترنت پرسرعت در ایران از موانع پیشرفت علوم وابسته به اینترنت است، فعالیت‌های اینترنتی در ایران با سرعت پایین و هزینه بالا باعث شده در برخی بخش‌ها با کمبود مواجه شویم. باید گفت که هزینه زیاد اینترنت باعث شده برخی از قشرهای مردم از استفاده از آن محروم باشند.
از سوی دیگر، اگر کمی دقت کنیم پژوهشگران و دانشجویان برای انجام فعالیت‌های پژوهشی خود نباید ساعت‌ها منتظر لود صفحات اینترنتی یا دانلود فایل‌های آموزشی باشند اما متاسفانه اینگونه است.
این در حالیست که زمانی که یک شرکت دولتی متولی خرید و فروش می‌شود و نقش گمرکی خود را به‌عنوان ناظر و کنترل‌کننده از دست می‌دهد تضاد منافع پیش می‌آید. از یک طرف حاکمیت وظایفی دارد که باید به آن بپردازد اما زمانی که بخواهد هم صادرات و هم واردات انجام دهد اوضاع دچار مشکل می‌شود و در این میان هم حاکمیت متضرر می‌شود چون نقش نظارت و کنترل را به خوبی ایفا نمی‌کند و هم کاربران متضرر می‌شوند و این بازی به نوعی بازی باخت- باخت حاکمیت است که باید به آن پایان داده شود.
در حال حاضر قیمت اینترنت در کشور بالاست و هزینه‌های بالای این سرویس دلیل بر جای خالی آن در سبد خانواده‌هاست.
مشکل ما پهنای باند و سرعت کم اینترنت است
لادن محمدی، مشترک اینترنت

ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که ارائه اینترنت در انحصار یک شرکت است که نمی‌توان نامی از آن برد. ما در حال حاضر نمی‌توانیم از خدمات سایر شرکت‌های اینترنتی بهره‌مند شویم. پس بهتر است که این مشکل خیلی زود حل شود. متاسفانه همیشه تهران با جمعیت زیادش مشکلات زیادی دارد که نمونه آن پهنای باند و سرعت کم اینترنت است. اینجا پایتخت است و اینگونه مشکلات نباید در آن دیده شود.
از سوی دیگر، مساله کم‌فروشی و کم شدن شارژها هم مطرح است. من شخصا اخیرا طی یک روز با یک گیگابایت مصرف روبه‌رو شده‌ام که حقیقتا تا آن اندازه مصرف نداشته‌ام.
مشکلات ما در حوزه اینترنت و سرعت آن بسیار است. از طرف دیگر، نزدیک به 4 ماه بود که مودم منزل ما خراب شده بود و هیچ‌گونه اتصالی به اینترنت نداشتم اما هربار برای پشتیبانی و خدمات‌رسانی تماس می‌گرفتم من را به چند روز دیگر ارجاع می‌دادند و با نامه‌نگاری‌های متعدد من را دست به سر می‌کردند.
این روزها به ندرت می‌توان کسی را یافت که از وضعیت سرویس اینترنتی خود شکایت نداشته باشد و با مشکلات آن دست به گریبان
 نشده باشد.
 تجربه همه ما به عنوان کاربران اینترنت در گرفتن خدمات از شرکت‌های‌خدمات‌دهنده اینترنت ناخوشایند است. در حالی که در تمام دنیا بسیاری از شرکت‌های اینترنتی سرعت‏هایی بالاتر از سرعت واقعی خریداری شده به مشتریان خود ارائه می‌دهند در ایران این قضیه کاملا برعکس است.
اینترنت گران است و همه این را به خوبی می‌دانیم.
محمد نوری، دانشجو

از سوی دیگر در برابر این هزینه آن خدماتی که انتظار داریم را دریافت نمی‌کنیم. بیشترین جمعیت ایران را جوانان و دانشجویان تشکیل می‌دهند. پس امیدوارم که با توجه بیشتر مسئولان به یکی از زیرساخت‌های بسیار مهم و آ‌ینده ساز کشور و با پیش‌بینی‌هایی که صورت می‌گیرد، با هر تغییر و اتفاق جدیدی در شبکه دیتا، شاهد سونامی جدیدی از مشکلات و نارسایی‌های کیفی و کمی در شبکه نباشیم.