صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

پژوهشگر علوم اجتماعی گفت:

تقویت رفتارهای لازم برای کارآفرینی، در گرو مهارت‌های مادرانه

پژوهشگر علوم اجتماعی گفت: با توجه به زمانی که مادر با فرزندان می‌گذراند، بیش از هر شخص دیگری می‌تواند مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی و رفتارهای لازم برای کارآفرینی را در خانواده نهادینه کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرنگاری بین الملی قرآن، از آنجایی که پدر خانواده بیستر اوقات، وقتش را صرف تأمین درآمد و نیازهای اقتصادی خانواده می‌کند، مدیریت این منابع کسب شده بیشتر با مادر و زن خانواده است.
وی اظهار کرد: از این جهت است که می‌گوییم، مادر می‌تواند نسلی توانمند در حوزه اقتصاد تربیت کند و یا اقتصاد خانواده را برپایه‌ای استوار نمایند که زمینه‌ساز تقویت اقتصادی بومی کشور شده و ما را به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی هدایت کند.
پژوهشگر علوم اجتماعی بیان کرد: اگر برنامه‌ریزی زن خانواده، برمبنای تأمین نیازها در محدود درآمد خانواده باشد، پایه‌های اقتصادی خانواده مستحکم می‌شود، ولی اگر برنامه مادر به گونه‌ای باشد که بیش از درآمد کسب شده، هزینه کند حتما خانواده آسیب می‌بیند.
سنگری آبیز ادامه داد: بیش از همه این موارد آموزش‌های عملی است که به فرزندان در حوزه اقتصاد آگاهی می‌بخشد، فرزندی که مشاهده می‌کند مادرش خانه‌دار است ولی با آگاهی کافی از وضع اقتصادی، خودش بسیاری از نیازهای خانواده را با دست‌رنجش تأمین می‌کند، بسیار در فرزند تأثیر می‌گذارد.
وی در زمینه نقش مادر در ترغیب اعضای خانواده به خرید کالاهای بومی، افزود: در فضای رقابتی ، تولید کنندگان تلاش می‌کنند که کالای با کیفیت بالا تولید کنند، و وقتی کالای تولید شده داخل کیفت بالایی داشته باشد بی‌شک همگان رغبت به سمت خرید کالای ایرانی خواهد داشت.
این پژوهشگر علوم اجتماعی گفت: مادر خانواده با ظرافت‌های خاصی مانند مقایسه کردن میان کیفت و کارکرد کالاهای ایرانی و غیر ایرانی می‌تواند در اعضای خانواده تمایل به خرید جنس بومی به وجود آورد و بی‌شک سخنان هیچ کس چون مادر بر فرزندان تأثیرگذار نیست.
سنگری آبیز اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در اقتصاد مقاومتی بحث کارآفرینی است، و باز این مادر خانواده است که با افزایش اعتماد به نفس در فرزندان و توان ریسک پذیری در آنان، رفتارهای لازم برای کارآفرینی را در فرزندانش تقویت کند.