چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عضو هیأت مدیره انجمن فولاد خبر داد

افزایش نیاز صنعت فولاد به سنگ آهن داخلی

عضو هیأت مدیره انجمن فولاد با اشاره به افزایش نیاز صنعت فولاد به سنگ آهن داخلی گفت: با تبدیل سنگ آهن به فولاد شاهد ۴ برابر شدن ارزش افزوده این صنعت خواهیم بود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ماین نیوز، رضا شهرستانی با بیان اینکه 2 سال پیش حدود 22 میلیون تن صادرات سنگ آهن صورت گرفته بود، اظهار داشت: این رقم در سال گذشته نصف شد و به 12 میلیون تن رسید.
وی با اشاره به برنامه راه اندازی طرح های فولادی در کشور افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده، تولید فولاد در سال آینده به بیش از 25 میلیون تن می رسد که حدود 50 میلیون تن سنگ آهن برای این بخش مورد نیاز است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر میزان مصرف سنگ آهن در کشور حدود 30 میلیون تن است که برای تولید 17 میلیون تن فولاد مورد استفاده قرار می گیرد.
به گفته شهرستانی، برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز این 17 میلیون تن فولاد، از 2 میلیون تن قراضه و 15 میلیون تن سنگ آهن استفاده می شود.
وی با اشاره به اینکه در سال آینده نیاز صنعت فولاد به سنگ آهن به 50 میلیون تن خواهد رسید، گفت: به این ترتیب، 20 میلیون تن سنگ آهن صادراتی در کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا ارزش افزوده بیشتری در این بخش ایجاد شود.
وی قیمت هر تن سنگ آهن صادراتی را حدود 50 دلار اعلام کرد و گفت: قیمت هر تن فولاد صادراتی حدود 400 دلار است و به این ترتیب اگر سنگ آهن داخلی به فولاد تبدیل شود، ارزش افزوده چهار برابری را در کشور شاهد خواهیم بود.
عضو هیأت مدیره انجمن فولاد در ادامه میزان صادرات فولاد را طی سال جاری حدود 5 میلیون تن پیش بینی کرد و گفت: 4 میلیون تن واردات فولاد نیز خواهیم داشت که اغلب شامل محصولاتی می شود که در داخل تولید نداریم.
وی با بیان اینکه می توانیم برای تولید این میزان فولاد وارداتی نیز برنامه ریزی کنیم، گفت: میزان مصرف فولاد در کشور 16 میلیون تن پیش بینی می شود که با درنظر گرفتن رشد 7 درصدی طی ماه های آینده برای این بخش می توان گفت که نیاز داخل به 17.5 میلیون تن خواهد رسید و با توجه به تولید 25 میلیون تن فولاد در کشور، 7.5 میلیون تن مازاد نیاز داریم که باید صادر شود.
به گفته وی، در مجموع برای سال آینده باید صادرات 10 تا 12 میلیون تنی فولاد را درنظر داشته باشیم.
وی در مورد تولید فولاد وارداتی در کشور نیز گفت: برای این جایگزین نیازمند حمایت تعرفه ای دولت هستیم.