صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

همراه با بورس ؛

حجم معاملات بورس هفته پیش 31درصد رشد کرد

حجم معاملات بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته با مبادله 6 میلیارد و 636 میلیون سهم، 31 درصد افزایش یافت.
به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از ایرنا، بر اساس گزارش هفتگی بررسی بازارها درباره عملکرد بورس تهران، فرابورس ایران، 17 بورس معتبر خارجی، قیمت ارز و سکه، قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت، ارزش بازار بورس تهران در هفته دوم آبان 1.7 درصد رشد را ثبت کرد. 
در هفته گذشته، حجم معاملات بورس اوراق بهادار تهران 6 میلیارد و 636 میلیون سهم و ارزش آن 12 هزار و 881 میلیارد ریال بود که نسبت به هفته گذشته، به ترتیب 31 و 17 درصد افزایش نشان داد.
در هفته گذشته شاخص قیمت (ارزش وزنی) بورس اوراق بهادار تهران 0.5درصد و شاخص قیمت (هم‌وزن) این بورس 0.2درصد افزایش داشت. همچنین، در این مدت، شاخص فرابورس ایران 1.7 درصد، قیمت سکه بهار آزادی 1.4 درصد و قیمت دلار مبادله‌ای 0.1 درصد و نرخ یورو مبادله‌ای 1.8 درصد رشد کرد. صنعت «بانک‌ها و موسسه های اعتباری» بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد؛ به طوری که 37 درصد حجم معاملات هفتگی را از آن خود کرد. 
دو صنعت «خودرو و ساخت قطعات» و «استخراج کانه‌های فلزی» به ترتیب با 9 و 8 درصد حجم معاملات هفتگی، در رده‌های بعدی قرار گرفتند. بر این اساس در هفته منتهی به دوازدهم آبان ماه، صنعت «استخراج سایر معادن» با بازدهی مثبت 9.2 درصد، در صدر صنایع بورسی قرار گرفت. در این مدت صنعت «استخراج زغال سنگ» با 14.3 درصد، بیشترین افت را تجربه کرد. 
در هفته گذشته، «پتروشیمی فناوران»‌‌ با مثبت 23.2 درصد و «زغال‌سنگ‌ نگین‌ ط‌بس»‌ با منفی 14.3 درصد، به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را میان شرکت ها داشتند.
هفته گذشته در سطح بین‌المللی، شاخص بورس عربستان سعودی (TASI) با رشد 1.8 درصدی، بیشترین بازدهی و شاخص بورس آلمان (DAX) با افت 2.6 درصدی، کمترین بازدهی را به خود اختصاص دادند.