صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تشریح کرد

برنامه هلال احمر برای ایجاد تیم‌های عملیاتی بین‌المللی و ارتقای مهارت امدادگران هلال احمر

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر برنامه‌های این سازمان جهت تقویت ناوگان امداد هوایی و دریایی، تقویت تیم‌های واکنش سریع و ارتقای مهارت امدادگران را تشریح کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،مرتضی سلیمی در گفت‌وگو افزود: حوادث و بحران‌ها همواره بخشی از تجربه انسانی از آغاز زندگی بشر بوده و در طول قرن‌ها، خطرات جدید ظهور کرده و بلایا و بحران‌های ناشی از آنها اضافه شده است.
وی افزود: انواع خطرات جدید پدید آمده‌اند، در حالیکه آن دسته از بلایایی که اصطلاحا مسن‌ترهستند، هنوز ناپدید نشده‌اند. خطرات ناشی از توسعه مواد شیمیایی و رادیواکتیو و انواع و اقسام خطرات با پیچیدگی‌های جدید در حال ایجاد است و بلایای طبیعی‌ کهن همچون سیل و زلزله تا امروز با بشر باقی مانده‌اند. بر همین اساس، این فرایند مستلزم آمادگی‌هایی جهت پیشگیری و مقابله با این خطرات است؛ رویکردی که مبتنی بر تجربه، دانش و آینده‌پژوهی باشد.
سلیمی ادامه داد: لذا رویکرد کلان سازمان امداد و نجات نیز بهره‌گیری از توان تجربی، علمی و دانشگاهی و پژوهشی برای رویارویی با سوانح و بلایا خواهد بود. لزوم توجه به اسناد بالادستی در فعالیت‌ها و برنامه ششم توسعه کشور و برنامه راهبردی ۱۰ ساله جمعیت هلال احمر در همه فعالیت‌های سازمان مد نظر خواهد بود.
وی افزود: در همین راستا، ساماندهی و تقویت تیم‌های عملیاتی و واکنش سریع و ایجاد تیم‌های عملیاتی بین‌المللی، توجه بیشتر به دوره‌های توان افزایی و مانورهای عملیاتی درون وبرون سازمانی و دورمیزی و اردوهای امدادی، تقویت کیفیت و کمیت ناوگان خودرویی و هوایی و دریایی امداد و نجات و بازبینی، تقویت و ساماندهی کیفیت و کمیت اقلام امدادی وشبکه انبار و توزیع آن با توجه به شاخص‌های خطرپذیری به صورت جدی در دستور کار سازمان امداد و نجات قرار دارند.
سلیمی همچنین بر توجه بیشتر به مستندسازی عملیات، تدوین پروتکل‌ها، تحلیل عملیات، تقویت سیستم‌های مخابراتی والکترونیکی امداد و نجات و مراکز کنترل عملیات و ارتقای سطح دانش و مهارت امدادگران در همکاری نزدیک با معاونت آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر تاکید کرد و افزود: افزایش ضریب جذب امدادگران در همکاری کامل با سازمان‌های جوانان و داوطلبان و همچنین تقویت جایگاه جمعیت هلال احمر از طریق کارگروه امداد و نجات، آموزش همگانی کشور و ایجاد سیستم‌های سنجش بازخوردمند از خدمات امداد و نجات نیز از دیگر مباحثی است که به صورت اکید مد نظر داریم.
سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوالی درباره آخرین تدابیر در نظر گرفته شده از سوی این سازمان برای برگزاری مراسم اربعین حسینی، گفت: با توجه به اینکه مسئولیت درمان و امداد ونجات در کشور عراق بر عهده جمعیت هلال احمر است، برنامه‌ریزی‌های مربوط به آمادگی برای انجام این وظیفه از ماه‌های قبل انجام شده و سازمان امداد پیش‌بینی‌های لازم را در داخل و خارج از مرز کشور و بویژه در استان‌های ایلام، خوزستان، قرارگاه مهران، قرارگاه شلمچه و قرارگاه چذابه انجام داده است.