صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سرمقاله

از فضای کسب‌وکار راضی نیستیم

دلیل جا ماندن کشور ایران از رتبه‌های مطلوب کسب‌وکار نسبت به سایر کشور‌ها این است که برخلاف سال‌های گذشته که دولت روحانی تلاش کرد نواقصی را که در حوزه اطلاعات کسب‌وکار ایران در بانک جهانی وجود داشت اصلاح کند، این‌بار این اصلاحات صورت نگرفت.

  پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران

به غیر از این ما در حوزه اصلاح مجوزها و طراحی کسب‌وکار براساس شاخص‌های جهانی و شاخص‌های 11 گانه بانک جهانی اقدامی انجام ندادیم. مشخصا علت این افت پیشی گرفتن سایر کشور‌ها از ما در حوزه کسب‌وکار است. مسئولان و مدیران وزارتخانه‌ها نسبت به بهود فضای کسب‌وکار کم توجه و بی‌تفاوت هستند.
 مصداق بارز این ادعا وظیفه دولت در حوزه مقررات زدایی است که هنوز به‌طور کامل انجام نشده است. به موجب قانون قرار بود دولت قانون رفع موانع تولید که در ماه‌های نخست سال قبل ابلاغ شد را تا سه ماه عملیاتی و مجوزهای کسب‌وکار را ساده‌تر کند و به اصلاح فریند آنها بپردازد اما پس از گذشت 18 ماه از این قانون دولت هنوز 25 درصد آن را به انجام نرسانده است.
وزارتخانه‌ها نیز به اصلاح مجوزها بی‌اعتنا هستند و در رابطه با آن احساس وظیفه و مسئولیت نمی‌کنند. به غیر از اقدام بزرگ دولت در مذاکرات هسته‌ای و اجرای برجام که به تنهایی 40 درصد مشکلات محیط کسب‌وکار را حل کرد، در سایر اقدامات دولت هنوز اقدامی به عمل نیاورده و ما در کل از وضعیت فضای کسب‌وکار راضی نیستیم.
دولت یا غفلت داشته یا تمرکز حواس خود را از محیط کسب‌وکار  برداشته است.