صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون پیشگیری از تخلف تعزیرات حکومتی:

حذف قاچاق در سیستان و بلوچستان نیازمند ایجاد بسترهای کارآفرینی است

معاون پیشگیری از تخلف سازمان تعزیرات حکومتی گفت: کاهش و حذف قاچاق کالا و ارز در سیستان و بلوچستان نیازمند باور مردم بر بیکار شدن فرزندانشان در پی رشد قاچاق است و این باور زمانی در مردم ترویج می‌شود که بسترهای فقر‌زدایی و کارآفرینی در استان ایجاد شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم از زاهدان، محمد بارانی چهارشنبه شب در جلسه کمیسیون هماهنگی، برنامه‌ریزی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان سیستان و بلوچستان که در سالن جلسات استانداری در زاهدان برگزار شد، اظهار داشت: هر مرزی که می‌خواهد رونق پیدا کند نیاز به تجارت دارد و تجارت امنیت به همراه می‌آورد.
معاون پیشگیری از تخلف سازمان تعزیرات حکومتی کشور افزود: وقتی ما در مناطق مرزی تجارت را تسهیل کنیم و گسترش دهیم، بدون شک عرصه برای قاچاقچیان تنگ می‌شود.
وی عنوان کرد: کاهش و حذف قاچاق کالا و ارز در سیستان و بلوچستان نیازمند باور مردم بر بیکار شدن فرزندانشان در پی رشد قاچاق است و این باور زمانی در مردم ترویج می‌شود که بسترهای فقر‌زدایی و کارآفرینی در استان ایجاد شود.
بارانی تاکید کرد: هر استان ویژگی‌های خاص خود را دارد و باید در مبحث پیشگیری به آنها توجه شود مانند شرایط اجتماعی، جغرافیایی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ما با دید ملی باید اقدامات را استانی اجرا کنیم با در نظر گرفتن همان شرایطی که ذکر شد.
معاون پیشگیری سازمان تعزیرات حکومتی مشارکت مردم را در اجرای قانون مهم دانست و بیان داشت: در اجرای هر طرح، مردم باید در نظر گرفته شوند و مشارکت آنان بسیار مهم است و ما باید توجه کنیم که در اجرای قانون آن را کی، کجا و چگونه اجرا کنیم تا با مشکلی روبه‌رو نشویم.
بارانی گفت: اتفاق نظر در جرم بودن قاچاق همانند اتفاق نظر در جرم بودن قتل و کلاهبرداری نیست؛ بنابراین وجه جرم صددرصدی برای قاچاق مشاهده نمی‌شود.
وی بیان داشت : ما در تعزیرات حکومتی می‌خواهیم در کنار صدور رأی برای متخلفان، پیشگیری را هم دنبال کنیم و رویکرد تعزیرات حکومتی رأفت در حوزه خرد، مرزنشینان و آسیب‌دیدگان است.
بارانی افزود: اما جایی که تخلف سازمان یافته و براساس عادت و تکرار رخ دهد، با اقتدار کامل ورود کرده و با متخلفان برخورد جدی می‌کنیم.
* استان‌های مرزی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیازمند تسهیلات ویژه هستند
علی‌اصغر میرشکاری نیز در این جلسه اظهار داشت: دستگاه‌های متولی استان ما در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز همراه، همدل و هماهنگ هستند و نتایج خوبی را نیز بدست آورده‌ایم که خروجی این نتایج بخشی مربوط به تعزیرات حکومتی و بخشی مربوط به دادگستری است.
معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: برای مقابله با قاچاق باید با برنامه‌ریزی و مدیریت پیش رفت و مشکل ما این است که گاهی کالای قاچاق از استان‌های دیگر حتی استان‌های بسیار دور به جهت خروج از مرز وارد سیستان و بلوچستان می‌شود.
وی عنوان کرد: ما در سیستان و بلوچستان هم با کالای قاچاق مبارزه می‌کنیم و هم اقدامات قانونی را تسهیل می‌کنیم و در مبارزه با قاچاق مسئولین کشوری نباید با همان نگاهی که به استان‌های مرکز کشور است، به این استان هم بنگرند و استان‌های مرزی نیازمند امکانات، تجهیزات و توجه بیش‌تری در این زمینه هستند.
میرشکاری اظهار داشت: ما همواره در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان، منافع ملی را در نظر گرفته‌ایم بگونه‌ای که منافع مردم و شهروندان نیز پایمال نشود.