صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیر کل فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان گفت:

کارآفرینی با محوریت صنایع دستی سیستان و بلوچستان

اولویت ورود به مشاغل خانگی و دریافت تسهیلات، صنایع دستی است، اما رشته‌های دیگر نیز حمایت می‌شود
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، نبود زیرساخت‌های توسعه اشتغال در استان‌های کمتر توسعه یافته همواره باعث شده بسیاری از بافت‌های اجتماعی از بین برود و مردم و مسئولان با چالش و معضلات بسیاری روبه رو شوند. همین مسأله باعث ایجاد شغل‌های کاذب در برخی استان‌ها شده که هیچ‌ کمکی به چرخه تولید نمی‌کند.
بی‌شک ایجاد و تقویت واحدهای تولیدی کوچک بخصوص مشاغل خانگی تا حدود زیادی می‌تواند راهگشای معضل بیکاری باشد؛ افراد می‌توانند در شرایطی که توسعه صنایع و واحدهای تولیدی بزرگ با اما و اگرهای فراوانی مواجه است خود آستین‌های همت را بالا زده و با تقویت واحدهای تولیدی کوچک بخصوص مشاغل خانگی برای خود و دیگران ایجاد درآمد کنند. البته مسئولان نیز همواره تلاش کرده‌اند با پرداخت وام‌های کارآفرینی با کارمزد کم، آموزش افراد، توانمند‌سازی روستاییان در قالب آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و... زمینه را برای توسعه مشاغل خانگی فراهم کنند. «اصغر نورالله ‌زاده» مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، چندی پیش از اجرای طرح تکاپو خبر داد و گفت: این طرح با همکاری و مشارکت «یونیدو» به اجرا در آمده و بر اساس آن ظرفیت‌های 7 استان را شناسایی کرده‌ایم.
به عنوان نمونه کردستان دارای مزیت «آی تی» و سمنان دارای مزیت گردشگری است که تلاش کردیم با شناسایی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های هر استان و انطباق آن با مدل طراحی شده این مناطق را به سمت اشتغالزایی سوق دهیم و تسهیلات خود را در این بخش متمرکز کنیم.
ایجاد ۱۷۳ هزار شغل در مناطق روستایی
«نعمت‌‌الله رضایی»، معاون زیربنایی و برنامه‌‌ریزی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور نیز تیرماه 95 گفته بود: «تا پایان سال ۹۵ شاهد ایجاد ۱۷۳ هزار شغل در مناطق روستایی خواهیم بود که برای اجرای آن نیازمند برش‌های استانی هستیم. ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور مبتنی بر فرموده‌های رهبر معظم انقلاب ۱۲ برنامه ملی، ۵۸ طرح و ۲۵۷ طرح را در راستای اقدام و عمل برای اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته که یکی از این طرح‌ها در زمینه توسعه روستایی «ارتقای تولید و توسعه اشتغال پایدار» در دشت‌ها و مناطق روستایی بوده و بر مشاغل خرد و خانگی تأکید شده است. هر دستگاه برای تمامی مناطق روستایی وظایفی مشخص داشته و در مجموع ۴ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان تسهیلات و منابع اعتباری در جامعه روستایی سال ۹۵ برای ایجاد اشتغال و افزایش تولید هزینه خواهد شد.»
صنایع دستی مزیتی برای ایجاد مشاغل خانگی
سیستان و بلوچستان با داشتن 3 درصد جمعیت کشور که 35 درصد آن را افراد زیر 16 سال تشکیل می‌دهند جزو استان‌هایی است که بیشترین آمار بیکاری را دارد. به گفته مسئولان وکارشناسان استانی، نرخ بیکاری در این استان بیش از آمار‌های رسمی اعلام شده است. هر چند مسأله حاشیه نشینی در این استان نیز بر افزایش نرخ بیکاری تأثیر فراوانی داشته، اما نباید از یاد ببریم ظرفیت‌های فراوانی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که با استفاده از آن و راه‌اندازی صنایع مادر و مشاغل خانگی متناسب با ظرفیت‌های بومی هر منطقه می‌توان شاهد رشد چشمگیر اشتغال و درآمد مردم بود.به گفته بیشتر کارشناسان طرح‌های کارآفرینی با محوریت صنایع دستی می‌تواند کلید حل معضل بیکاری برای جوان‌ترین استان کشور باشد. به اذعان مسئولان و افراد بومی «سوزن دوزی بلوچ» و صنایع دستی این استان در سال‌های گذشته بازار خوبی را پیدا کرده است. با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان سال 96 مقصد گردشگری کشور معرفی شده اگر این ظرفیت مورد حمایت و توجه قرار گیرد می‌توان با ایجاد تعاونی‌های مشاغل خانگی زمینه اشتغال را در این استان ایجاد کرد.
پرداخت 8 میلیارد تسهیلات مشاغل خانگی
«مهرداد جهاندیده»، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان در این خصوص اظهار داشت: توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از برنامه‌های مهم مسئولان دراین استان است. بر همین اساس مهر ماه سال گذشته 14 میلیارد تومان از محل تسهیلات مشاغل خانگی به سیستان و بلوچستان اختصاص یافت که از نظر تخصیص منابع، استان ششم کشور بودیم. تاکنون از این اعتبار 88 میلیارد ریال تخصیص یافته است.این مقام مسئول از ابلاغ طرح تکاپو در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: این طرح در راستای توسعه کسب و کار پایدار با تکیه بر مزیت‌ها و قابلیت‌های این استان بزودی زمینه اجرایی شدن آن فراهم خواهد شد. این اعتبار به بانک‌های عامل ابلاغ شده و از مهر سال 94 تاکنون 8 میلیارد و 800 میلیون تومان تخصیص یافته است.
آموزش به تنهایی باعث اشتغال نخواهد شد
جهاندیده افزود: تا زمانی که بسترهای توانمند‌سازی افراد آماده نباشد آموزش به تنهایی باعث اشتغال نخواهد شد. دوره‌های آموزشی باید مطابق با آمایش سرزمینی باشد و هر استان با توجه به نیاز طرح‌های مختلف اجرایی خود به آموزش نیروی ماهر و متخصص اقدام کند.
نیاز سنجی‌های آموزشی در مناطق حاشیه‌نشین
«محمد جهانتیغی»، مدیر کل فنی و حرفه‌ای این استان نیز در این خصوص گفت: سیستان و بلوچستان در زمره استان‌هایی قرار گرفته که بیشترین جمعیت روستایی کشور را دارد، به علاوه مسأله حاشیه‌نشینی نیز باعث شده معادله اشتغال در این استان توازن نداشته باشد. سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهرها به عنوان مناطق ویژه اجتماعی به حساب می‌آید و آموزش و توانمندسازی ساکنان این مناطق و همچنین روستاییان و عشایر به منظور ایجاد زمینه‌های اشتغال از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان فنی حرفه‌ای به حساب می‌آید.جهانتیغی افزود: طرح توانمند‌سازی و آموزش‌های مهارتی درشهرستان‌های زاهدان، زابل، چابهار، بخشی از سراوان و ایرانشهر که بیشترین حاشیه نشین را دارد انجام شده، اما در مرحله اول اولویت اصلی با زاهدان، زابل و چابهار است. دراین طرح پیش‌بینی‌های لازم به منظور ارائه آموزش‌های مهارتی در 3 بخش مهارت‌های عمومی وپایه، مهارت‌های فنی وتخصصی و مهارت‌های کسب وکار وکارآفرینی انجام شده است.
صنایع دستی اولویت ورود به مشاغل خانگی
مدیر کل فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: اولویت ورود به مشاغل خانگی و دریافت تسهیلات در این استان صنایع دستی است، اما رشته‌های دیگر نیز حمایت می‌شود.
در طول 5 سال گذشته سالی 4 هزار نفردوره‌های آموزشی توانمند‌سازی فنی و حرفه‌ای را گذرانده‌اند و با دریافت وام‌های 5 میلیون تومانی توانسته‌اند کسب و کاری راه‌اندازی کنند. این وام‌ها تا ابتدای سال 93 به کمتر از 50 نفر دراستان پرداخت می‌شد، اما از ابتدای سال 94 تاکنون بیش از 7 میلیارد تومان تسهیلات خوداشتغالی پرداخت شده است. در سال گذشته برای مشاغل خانگی بالغ بر 8 میلیارد و 750میلیون تومان اعتبار با کارمزد 4 درصد در نظر گرفته شد و 2 هزار نفر در نوبت تسهیلات قرار گرفتند.
تشکیل تعاونی‌ها ضروری است
جهانتیغی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد مشاغل خانگی را در قالب تعاونی ساماندهی کنیم تا افراد بتوانند محصولات خود را براحتی و با اطمینان بیشتری عرضه کنند. البته افراد و جوامع محلی باید در این کار ما را یاری کنند.