صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

استاندار ایلام گفت:

افتتاح ۶۰۰ طرح کارآفرینی در ایلام

استاندار ایلام گفت: طرح‌های کارآفرینی در روستاها حس امید را در جامعه تقویت می‌کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی استانداری استان ایلام، محمدرضا مروارید در همایش روز جهانی روستا و افتتاح 600 طرح کارآفرینی شهرستان آبدانان که هم‌زمان با دیگر شهرهای کشور از طریق ویدئو کنفرانس توسط معاون اول رئیس‌جمهوری انجام شد، اظهار کرد: ایجاد مشاغل پایدار ، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و تزریق حس اعتمادبه‌نفس و امیدواری در بین مردم را مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی طرح‌های کارآفرینی با حمایت صندوق کارآفرین امید در سطح روستاهای استان عنوان کرد.
وی، افزود: حفظ کرامت و منزلت روستاییان با تقویت بنیه اقتصادی و مالی تولیدکنندگان، تکمیل زیرساخت‌های عمرانی و اجتماعی، استفاده از توانمندی زنان روستایی و ایجاد امید و نشاط در جامعه روستایی کشور از اولویت‌های اهداف و طرح‌های ماندگار و راهبردی دولت تدبیر و امید است.
استاندار ایلام، با اشاره به تکمیل و راه‌اندازی تونل بزرگ کبیر کوه و ایجاد و بهره‌برداری از مرز چیلات در دهلران ابراز داشت: با توسعه این طرح‌ها کار و تلاش، تولید و اشتغال در شهرستان‌های جنوب استان ایلام جان تازه‌ای می‌گیرد و بخش قابل‌توجهی از مشکلات مردم این مناطق برطرف می‌شود.
وی، ضرورت توسعه راه‌های استان و خروج همه مناطق از بن‌بست جاده‌ای را مورد تأکید قرارداد و یادآور شد: اجرای زیرساخت‌های بخش کشاورزی و دامداری، تأمین آب شرب شهرها و روستاها و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام بخصوص در شهرستان نخبه پرور آبدانان در دستور کار مدیران قرار دارد.
مروارید، نقش‌آفرینی مردم شهرستان آبدانان در عرصه‌های علمی و ایثارگری را ستودنی عنوان کرد و تأکید کرد: تسریع در ایجاد کریدور جاده ای پلدختر - دره شهر - آبدانان - دهلران با احداث تونل کبیرکوه از برنامه‌های مهم دولت و مدیریت استان ایلام است.
استاندار ایلام، تعامل دولت و ملت را تنها راه غلبه بر مشکلات و ناامیدی دشمنان دانست و از مشارکت و مساعدت مردم استان ایلام در طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 تقدیر کرد.
وی، بابیان اینکه ارائه خدمت به مردم و ایجاد آرامش در روستاها از اولویت‌های دولت است، گفت: ارائه خدمات مستمر و ماندگار به مردم و ایجاد آرامش اجتماعی در روستاها از اولویت‌ها و اهداف راهبردی دولت تدبیر و امید است.
محمدرضا مروارید تأکید کرد: باهمت و برنامه‌ریزی دولت در 2 سال گذشته 30 صندوق مشارکت عمومی با 6 هزار عضو و 600 میلیارد ریال سرمایه ثابت در این استان راه‌اندازی و در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی فعالیت می‌کنند.
وی، دراین‌ارتباط ویدئویی با معاون اول رئیس‌جمهوری به تشریح فداکاری و مرزداری مردم استان ایلام و فرهیختگی و ضریب بالای علمی مردم شهرستان آبدانان پرداخت.
مروارید، ادامه داد: اینجا مدفن شهیدان همیشه جاوید تاریخ انقلاب اسلامی، زادگاه دانشمند هسته‌ای کشور شهید داریوش رضایی‌نژاد، سردار و مجاهد خستگی‌ناپذیر میادین جنگ و جهاد در لبنان، ایران و فلسطین شهید حاج صارم طهماسبی و خردسال‌ترین شهید کشور علی جرایه است.
وی، به نمایندگی از مردم استان ایلام خواستار افزایش سرمایه صندوق‌های تولیدی و کارآفرینی استان، ایجاد اتحادیه بزرگ بازاریابی و بازگشت ارزش‌افزوده تولیدات کارآفرینان زحمتکش به مناطق خود شد.
استاندار ایلام در بخش دیگری از بیاناتش به نقش کارگاه‌های کوچک و زودبازده در توقف مهاجرت روستاییان اشاره کرد و گفت : براساس تحقیقات میدانی، طراحی، اجرا و توسعه راه‌اندازی صندوق‌های محلی و کارگاه‌های تولیدی خانگی در روستاهای استان ایلام باعث مانایی روستاییان و مهاجرت معکوس تعدادی از ساکنان شهرها به روستاها شده است.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان ایلام، نیز در این همایش در سخنانی گفت: طرح راه‌اندازی صندوق‌های خرد جمعی و کارآفرینی یکی از تجارب موفق جهانی است که در صورت اجرای درست و نظارت هوشمند، باعث تقویت اقتصاد روستا، ماندگاری جمعیت و ایجاد رفاه نسبی روستاییان می‌شود.
سید محمد تراب میری، از مهاجرت نگران‌کننده 40 درصدی جمعیت روستایی کشور به شهرها خبر داد و افزود: از مجموع یک هزار و 66 روستای استان ایلام، اکنون 400 روستای خالی از سکنه است.
وی، یادآور شد: 90 درصد فعالیت اعضای صندوق‌های کارآفرینی امید در بخش کشاورزی و تولیدهای غذایی است که در طول سال نظارت کامل و رایگان فنی و مهندسی توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی به آن‌ها ارائه می‌شود.
در این همایش که با حضور جمعی از مدیران، اقشار مختلف مردم و کارآفرینان در مسجد امام موسی کاظم (ع) روستای جابر انصار آبدانان برگزار شد با اهدای لوح تقدیر از تعدادی کارآفرین موفق شهرستان آبدانان تجلیل شد.
استاندار ایلام در حاشیه برگزاری این همایش و بهره‌برداری از 600 طرح کارآفرینی، از نمایشگاه دستاوردهای اقتصاد روستایی، صنایع‌دستی، طرح در دست احداث کشتارگاه صنعی طیور و همچنین ایستگاه پمپاژ کشاورزی آبدانان بازدید کرد.