صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مرتضی لطفی، مدیرعامل بزرگترین هولدینگ سیمان کشور :

گام های بلند ایران برای صادرات سیمان به آفریقا

ایران با تکیه بر انرژی یارانه دار و نیروی انسانی متخصص می تواند سیمان را به قاره سیاه برساند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق تهران، مرتضی لطفی مدیر بزرگترین هولدینگ سیمان ایران در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران درباره کاهش نرخ تسهیلات صادرات صندوق توسعه ملی به 11 درصد گفت: در کارگروهی که برای حل مشکل صادرات سیمان در ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل شد مصوب شد که اعتبار ارزی برای ایجاد تقاضا و حمایت از صادرکنندگان در نظر گرفته شود. کاهش نرخ سود تسهیلات صادراتی  به 11 درصد در ادامه ایجاد همین اعتبار است و اگر برگشت این تسهیلات ریالی باشد می توان به این کاهش نرخ امیدوار بود اما اگر نرخ 11 درصد تسهیلات را برای اعتبار ارزی در نظر بگیرند، با توجه به نوسانات نرخ ارز باید گفت که این تسهیلات به صادرکنندگان کمکی نمی کند. 
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به نشست کارگروه ویژه سیمان با معاون اول رییس جمهور و تصمیمات گرفته شده برای کمک به صادارت سیمان گفت: دولت گام های خوبی برداشته و تخصیصات اعتبارات در حال عملیاتی شدن است.
لطفی در ادامه با اشاره به تلاش ایران برای صادرات سیمان به کشورهای آفریقایی گفت: مصوب شد تا دولت برای ایجاد رقابت در عرضه سیمان به کشورهای آفریقایی  ایران حمل و نقل پرداخت کند. سه ماه پیش یک هزار میلیارد یارانه برای این امر تصویب شد و با توجه به مذاکرات انجام شده در ستاد اقتصاد مقاومتی با راه آهن و کشتی رانی امیدواریم هرچه زودتر هزینه های سوخت صادرات سیمان ایران به آفریقا پرداخت شود.
عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق ایران گفت: تلاش داریم سیمان ایران را به ساحل عاج صادر کنیم و پیش از این به تانزانیا سیمان صادر کردیم. مذاکرات را برای انعقاد قراردادهای صادراتی با کشورهای آفریقایی شروع کردیم که درآستان قطعی شدن است.
لطفی با اشاره به سهم 40 درصدی حمل و نقل در قیمت تمام شده سیمان صادراتی ایران به آفریقا گفت: امیدواریم با توجه به استفاده از انرژی یارانه دار هرچه زودتر امکان صادرات به آفریقا را فراهم کنیم. کشورهای رو به توسعه آفریقایی بازاری مناسب، پر مصرف و دائمی برای ایران است و با وجود حضور رقبایی که از امتیازات بسیاری برای صادرات به آفریقا برخوردارند می توانیم به این بازار امیدوار باشیم.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در ادامه با اشاره به مزیت های رقبای ایران در صادرات سیمان به کشورهای قاره سیاه گفت: سهم کیلینکر در تولید سیمان دنیا 25 درصد و دیگر افزودنی ها 75 درصد است و این در حالی است که قیمت تمام شده در حوزه کیلینکر محاسبه می شود نه سایر افزودنی ها. از سوی دیگر ما به دلیل تحریم ها فرصت های پیش روی صادرات سیمان را پیش بینی نکرده بودیم و این در حالی است که شرکت های پیشران در حوزه سیمان در محل مصرف سیمان کارخانه احداث کردند و هزینه حمل و نقل را از قیمت تمام شده حذف کرده اند. سیمان رقبایی مثل چین توسط ارتش این کشور حمل می شود و این در حالی است که ما بارها استفاده از ظرفیت های خالی ارتش برای حمل و نقل محصولات صادراتی را پیشنهاد کردیم اما به این پیشنهاد توجه نشده است.
لطفی گفت: برنامه داریم در کشورهای سی آی اس و عراق کارخانه تولید سیمان احداث کنیم. در حوزه اکتشاف معادن با کشورهای آفریقایی امکان توافق وجود دارد و ایران تاکنون به کشورهای آفریقایی مثل مصر، تانزانیا و کنیا سیمان صادر کرده و یا در حال مذاکره برای صادرات سیمان و قطعی کردن توافقات است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به تخفیف 15 درصدی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای صادرات سیمان پیش از دریافت یارانه حمل و نقل گفت: نیروی انسانی متخصص و انرژی یارانه دار از مزیت های صادراتی ماست و امیدواریم با تکیه بر این امتیازات به جایگاه خوبی در بازار آفریقا برسیم.