صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیر صندوق کارآفرینی امید کردستان خبر داد

پرداخت 1411 مورد تسهیلات اشتغالزایی در کردستان

مدیر صندوق کارآفرینی امید کردستان از پرداخت یک‌هزار و 411 مورد تسهیلات با صرف اعتباری بالغ بر 165 میلیارد و 577 میلیون ریال توسط این صندوق در 6 ماهه نخست امسال خبر داد
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از بازار کار , فرزان عزت‌پور ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات انجام گرفته صندوق کارآفرینی امید کردستان در 6 ماهه امسال، اظهار کرد: یک هزار و 411 مورد تسهیلات به مبلغ 165 میلیارد و 577 میلیون ریال توسط صندوق کارآفرینی امید کردستان پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه پرداخت این میزان تسهیلات توسط صندوق کارآفرینی امید کردستان موجب ایجاد اشتغال برای یک‌هزار و 694 نفر شده است، خاطرنشان کرد: 494 مورد از این تسهیلات اشتغال خانگی، 440 مورد اشتغال خویش فرمایی،  308 مورد ازدواج، 5 مورد اشتغال پشتیبان، 60 مورد اشتغال کارفرمایی، 11 مورد طرح مالی خردو 95 مورد نیز در سایر حوزه‌ها بوده است.
عزت پور خاطرنشان کرد: در راستای اجرای طرح تکاپو در کردستان که به عنوان پایلوت کشوری در رشته it اجرا می‌شود، صندوق کارآفرینی امید به عنوان بانک عامل انتخاب و در همین راستا  5 مصوبه به مبلغ  3 میلیارد و 500 میلیون ریال برای اجرای این طرح در کردستان در دستور کار قرار گرفته است.
پرداخت 136 مورد تسهیلات در بخش کشاورزی
وی گفت: 136 مورد از مجموع تسهیلات پرداخت شده در قالب فرآوری و تولید محصول کشاورزی بوده است که از آن جمله می‌توان به شرکت تولید لوله زرین آوران سنه واقع در روستای دولت آباد سنندج با پرداخت 100 میلیون تومان، تولید پنیر لیقوان در مریوان با اعطای 100 میلیون تومان تسهیلات و ... اشاره کرد.
مدیر صندوق کارآفرینی امید کردستان از مصوب شدن دو طرح دیگر روستایی توسعه هتل شادی اورامان و تولید و فرآوری گیاهان دارویی روستای سراب قامیش اشاره کرد و افزود: 45 میلیارد ریال اعتبار ویژه برای این دو طرح در نظر گرفته شده است که در مرحله تشکیل پرونده هستند.
وی ادامه داد: به منظور تکمیل زنجیره‌های تولید برای انتقال محصولات کشاورزی به مراکز عرضه و فروش، تفاهم نامه‌ای با مدیرکل امور روستایی استانداری کردستان منعقد شد که بر اساس آن صندوق به متقاضیان خرید خودروهای مناسب جهت انتقال و جابه‌جایی محصولات کشاورزی تا سقف 100 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه پرداخت کند.
عزت پور از تشکیل 14 صندوق خُرد محلی برای زنان روستایی به منظور ایجاد درآمد برای آنها در رشته‌های قالیبافی، بافندگی، پرورش مرغ، پرورش زنبور و ... و پرداخت 15 میلیون تومان به هر صندوق خبر داد.
وی با اشاره به پرداخت 308 مورد تسهیلات ازدواج در شش ماهه نخست سال جاری، اظهار کرد: بیش از 85 درصد بودجه تخصیص یافته در مدت کمتر از 4 ماه پرداخت شده و افرادی که در سامانه دریافت وام ازدواج بانک مرکزی، صندوق کارآفرینی امید را انتخاب کنند، در کمتر از دو هفته موفق به دریافت وام خواهند شد.
عزت‌پور تصریح کرد: به خانواده‌های شهدا و ایثارگران به ازای هر نفر 20 میلیون تومان وام 4 درصد ازدواج پرداخت می‌شود.
کاهش 14 درصدی اعتبارات صندوق
وی با اشاره به کاهش 14 درصدی اعتبارات صندوق در شش ماهه نخست سال‌جاری، اظهار داشت: علیرغم این کاهش با برنامه‌ریزی‌های هدفمند حداکثر بهره‌وری و ایجاد اشتغال توسط صندوق کارآفرینی امید صورت گرفته است.
مدیر صندوق کارآفرینی امید کردستان اعلام کرد: اعتبار صندوق در سال‌جاری 200 میلیارد ریال بوده است که تاکنون 165 میلیارد تومان آن جذب شده است که درصد جذب و پرداخت تسهیلات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 64 درصد افزایش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: نظارت بر اجرای طرح‌هایی که از صندوق تسهیلات دریافت کرده‌اند و ایجاد اشتغال در آنها، جزو دستورالعمل‌ها و الزامات قانونی صندوق است که بر این اساس پس از پرداخت تسهیلات هر سه ماه یکبار ناظرین محلی اقدام به بازرسی و نظارت می‌کنند.
عزت‌پور راستی آزمایی نظارت‌های این صندوق توسط دستگاه‌های نظارتی استان و به ویژه استانداری کردستان نیز اظهار شده است.
وی با اشاره به اینکه توسعه زنبورداری در کردستان به عنوان یکی دیگر از رشته‌های مورد نظر در اجرای طرح تکاپو در کردستان انتخاب شده است، افزود: برنامه‌ریزی لازم برای تامین اعتبار توسط صندوق کارآفرینی امید کردستان به منظور پرداخت تسهیلات در این رشته انجام گرفته است.
به گفته عزت پور، در 6 ماهه نخست سال طرح‌های ویژه‌ای توسط این صندوق دنبال شده است که می‌توان به طرح‌های ویژه روستاییان از جمله ایجاد کمپ‌های گردشگری بین راهی و ساخت هتل سلین واقع در این روستا به منظور تحقق شعار هر روستا یک محصول و هر خانه یک کارخانه اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: روستاهای شیان و توریور قطب اصلی تولید توت فرنگی کردستان هستند و صندوق آمادگی لازن را برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به متقاضیان فعالیت در ایجاد صنایع تبدیلی به منظور نگهداری و فرآوری این محصول در قالب احداث سردخانه‌های محلی و کارگاه‌های کوچک خانگی دارد.
مدیر صندوق کارآفرینی امید کردستان عنوان کرد: پس از شناسایی ظرفیت‌های روستایی از طریق بخشداری روستای نوره سنندج، صندوق کارآفرینی امید کردستان به متقاضیان فرآوری و عرق گیری گیاهان دارویی و به ویژه بیدمشک در قالب کارگاه خُرد و مشاغل خانگی آمادگی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه را دارد.
عزت پور در پایان با اشاره به دولتی بودن صندوق کارآفرینی امید و دارا بودن مجوز بانک مرکزی و همچنین با توجه به اینکه کل اعتبارات این صندوق در زمینه اشتغالزایی هزینه می‌شود، از مسئولین خواست تا با سرمایه‌گذاری خود در این صندوق، به تامین و تجهیز منابع آن کمک کنند و مردم نیز با پرداخت به موقع اقساط در بازگشت و گردش منابع با صندوق همکاری کنند.