صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب و کار» از لزوم اجرای نصب اتیکت قیمت گزارش می‌دهد

دریافت سود قانونی با نصب برچسب قیمت

فرهنگ‌سازی لازم برای اجبار واحد‌های صنفی جهت نصب اتیکت قیمت روی کالاها از مهم‌ترین برنامه‌ها برای سال جاری بوده است. در این طرح واحد‌های صنفی برای نصب اتیکت قیمت ...

فرهنگ‌سازی لازم برای اجبار واحد‌های صنفی جهت  نصب اتیکت قیمت روی کالاها از مهم‌ترین برنامه‌ها برای سال جاری بوده است. در این طرح واحد‌های صنفی برای نصب اتیکت قیمت روی کالاها با واحد بازرسی سازمان حمایت هماهنگی لازم را انجام می‌دهند.
طی ماه‌های اخیر با این اقدامات که از طرف دولت و واحد‌های بازرسی و نظارت اصناف صورت گرفته ، شاهد کمترین تخلفات در بازار بوده‌ایم. ثبات قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم و بازرسی‌های دقیق از مهم‌ترین دلایل کاهش تخلفات واحدهای صنفی بود. به گفته مقامات مسئول درج قیمت یک پشتوانه قانونی دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند قانون را دور بزند و درج قیمت روی همه کالاها و همچنین خدمات براساس قانون حمایت از مصرف‌کنندگان، قانون تعزیرات حکومتی و نظام صنفی اجباری است. این در حالیست که با وجود اجبار واحدهای صنفی برای نصب برچسب قیمت روی کالاها توسط مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران و تاکید وی بر اینکه عدم نصب برچسب قیمت از مهم‌ترین موارد تخلف واحدهای صنفی است، همچنان شاهد قانون‌گریزی در بسیاری از فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی هستیم. طبق گزارشات، هنوز فروشندگانی هستند که به دلایل مختلف از نصب برچسب قیمت روی کالاهای‌شان خودداری می‌کنند. این فروشندگان دلایلی همچون بی‌اطلاعی از این قانون، احتمال تغییر ناگهانی قیمت‌ها و عادت نداشتن به نصب برچسب قیمت را بهانه‌ای برای قانون‌گریزی خود بیان می‌کنند.
بیشتر تخلفات در زمینه برچسب قیمت، فصلی است
معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران در این باره به «کسب‌و کار» گفت: رشد تقاضا برای کالاها در مناسبت‌های مختلف ممکن است دلیل عدم نصب برچسب قیمت یا همان اتیکت قیمت روی کالاها باشد. به عبارت دیگر بیشتر تخلفات در زمینه برچسب قیمت فصلی است و به تناسب هر فصل و افزایش نیاز بازار به یک کالا و رشد تب خرید، میزان تخلفات در واحدهای مرتبط نیز افزایش می‌یابد.
حسین درودیان ادامه داد: در فصل پاییز و روزهای پایانی فصل تابستان با توجه به بازگشایی مدارس شاهد تخلفات برچسب قیمت در حوزه نوشت‌افزار، کیف و کفش هستیم. در ماه مبارک رمضان تخلفات برچسبی بیشتر در زمینه‌ زولبیا و بامیه و لبنیات است. همچنین در شب عید معمولا تخلفاتی در حوزه برچسب قیمت پوشاک را شاهد هستیم.

نگاه 1:

جریمه واحدهای صنفی در صورت نصب نکردن برچسب قیمت روی کالاها
علی فاضلی ، رئیس اتاق اصناف ایران
جزئیات قانون نظام صنفی برای درج برچسب قیمت نشان می‌دهد که اجرای این بند ضرورت دارد.
 بر اساس این قانون هیچ کالایی نباید بدون برچسب قیمت در فروشگاه‌ها یا واحدهای صنفی عرضه شود. مصرف‌کنندگان نیز باید در صورت مشاهده عدم نصب برچسب از خرید کالا خودداری کنند.
مصرف کنندگان و خریداران کالا با مشاهده این حرکت می‌توانند مراتب شکایت خود را اعلام کنند و با گزارش مردم با واحد خاطی برخورد خواهد شد. نصب نکردن برچسب قیمت روی کالاها توسط هر واحد صنفی جریمه‌هایی را به‌دنبال دارد و در برخی موارد تا پلمب واحد صنفی پیش می‌رود.

نگاه 2:

کلیه تولیدات به صورت روشن و شفاف دارای مشخصات و قیمت کالا باشند
مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه
براساس ماده 5 قانون حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده و بنا به دستور سازمان تعزیرات حکومتی، کلیه تولیدات عرضه شده در بازار باید به صورت روشن و شفاف دارای مشخصات و قیمت کالا در معرض دید مصرف‌کننده قرار گیرد. بدین جهت واحدهای صنفی مکلفند قیمت کلیه محصولاتی که در معرض دید مصرف‌کنندگان قرار گرفته است را به‌طور واضح با برچسب مشخص کنند.
همچنین اعضای محترم می‌بایست برای کلیه فروش‌های خود فاکتور مربوطه را به‌طور رسمی و دقیق صادر کنند و سود قانونی و مصوب سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده و قانون نظام صنفی مصوب مجلس شورای اسلامی را از خریداران دریافت کنند و درصورت رعایت کردن دریافت این سود قانونی، سازمان امور مالیاتی، مالیات مشاغل را بر مبنای سود قانونی دریافت می‌کند. امیدواریم اعضای محترم با التزام به قانون و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، اتحادیه را در ارائه خدمات بهتر یاری رسانند.

نگاه 3:

نصب برچسب قیمت اجباری است
حسین دکمه‌چی،رئیس اتحادیه صنف خرازی فروشان
کلیه واحدهای صنفی فعال در حوزه و تحت نظارت اتحادیه خرازی مستلزم نصب اتیکت و برچسب قیمت روی تمام کالاها و اجناس فروشگاه خود هستند. لازم است یادآوری شود علاوه‌براین موضوع این واحدها ملزم به صدور فاکتور فروش دارای اعتبار برای اجناس فروخته شده هستند.
اطلاعیه‌ای نیز در همین زمینه برا ی کلیه واحدهای تحت نظارت اتحادیه خرازی صادر شده که محتوای آن حمایت از مصرف‌کنندگان و حقوق قانونی آنهاست. بدین منظور هیچ کالایی از فروشگاه‌ها بدون صدور فاکتور خارج نخواهد شد و بازرسان ما با نظارت مستمر بر فعالیت این واحدها با تخلفات برخورد خواهند کرد. البته تاکید می‌شود که تاکنون تمام واحدهای صنفی تحت نظارت اتحادیه صنف خرازی فروشان از این قانون تبعیت کرده‌اند و تخلفی مشاهده نشده است.

نگاه 4:

درج برچسب قیمت در قانون نظام صنفی اشاره شده است
محمد آقاطاهر،رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران
درباره درج برچسب قیمت روی تمام اجناس در قانون نظام صنفی به صراحت بدان اشاره شده و به همین دلیل اتحادیه ما نیز برای اطلاع‌رسانی به واحدهای صنفی هر چند ماه یک‌بار این موضوع را بررسی می‌کند و گزارش‌های نظارت برای رسیدگی به آنها به اتحادیه ارسال می‌شود.
با همه این تفاسیر شاهد تخلفات کمی هستیم که از سوی واحدهای صنفی انجام می‌شود که درج نکردن قیمت اجناس یکی از این تخلفات است.
دلایل متعددی را برای این حرکت می‌توان ذکر کرد که یکی از آنها این است که فروش محصولات به‌صورت چکی، نسیه و نقدی تفاوت قیمت دارد و هر کدام با قیمت گوناگونی فروخته می‌شود، به‌همین دلیل برخی واحدها از درج برچسب قیمت امتناع می‌کنند که البته بازهم با وجود  این دلایل در صورت مشاهده با آنها برخورد و جرایم لازم در نظر گرفته می‌شود.