صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

بهره‌وری پایین ناوگان جاده‌ای

وقتی پای صحبت دست‌اندرکاران حمل‌ونقل جاده‌ای بنشینی، از صرفه نداشتن کسب‌وکار حمل و نقل کامیونی می‌گویند و افزایش قیمت لوازم یدکی و لاستیک و تعمیرات اما نمی‌گویند ...

مجتبی کاوه

وقتی پای صحبت دست‌اندرکاران حمل‌ونقل جاده‌ای بنشینی، از صرفه نداشتن کسب‌وکار حمل و نقل کامیونی می‌گویند و افزایش قیمت لوازم یدکی و لاستیک و تعمیرات اما نمی‌گویند بهره‌وری حمل و نقل جاده‌ای تناسبی با تعداد ناوگان و انتظاری که از این صنعت می‌رود، ندارد. رئیس سازمان راهداری تعداد مازاد ناوگان را علت بهره‌وری پایین این بخش می‌داند ولی کارشناسان معتقدند علت اصلی، رکود اقتصادی است.
نگهداری جاده‌ها در مضیقه کمبود اعتبار
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: برای نگهداری راه‌های کشور با کمبود اعتبار مواجه هستیم. داود کشاورزیان در آیین تکریم و معارفه مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی با اشاره به اینکه برای نگهداری راه‌ها با مشکل کمبود اعتبار مواجه هستیم، اظهار کرد: برای نگهداری راه‌های شریانی و غیرشریانی سالانه ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما در حال حاضر اعتبار تخصیص‌یافته در این زمینه کافی نیست. وی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای نگهداری راه‌های غیرشریانی از محل منابع استانی تامین می‌شود، افزود: با این‌وجود استان‌ها توان تامین این منابع را ندارند.
عوارض سوخت؛ تامین‌کننده منابع پایدار برای نگهداری راه‌ها
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: هم‌اکنون ۳۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه شریانی در کشور در حال بهره‌برداری است. کشاورزیان تصریح کرد: برای نگهداری راه‌ها و ارتقای ایمنی راه باید منابع پایدار اختصاص یابد که با اجرای وضع عوارض بر سوخت این کار امکان‌پذیر است. وی با اشاره به اینکه در کنار اقدامات نگهداری راه‌ها قرار است 2 هزار دستگاه دوربین ثبت تخلفات سرعت در محورهای اصلی کشور نصب شود، گفت: اجرای این پروژه از سال گذشته شروع‌شده و ۵۰۰ دستگاه از این دوربین‌ها به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
تدوین آیین‌نامه برند‌سازی حمل‌ونقل مسافری
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در خراسان شمالی نیز تعداد ۶ دوربین ثبت تخلف نصب می‌شود. کشاورزیان با اشاره به اینکه در کنار نگهداری راه‌ها وظیفه دیگر این سازمان توجه به مقوله جابه‌جایی کالا و مسافر است، افزود: در بخش حمل‌ونقل با توجه به جابه‌جایی مسافر توسط مسافربری‌های شخصی جابه‌جایی مسافر از پایانه‌های حمل‌ونقل عمومی سال‌به‌سال در حال کاهش است. وی عنوان کرد: در حال حاضر نزدیک به 2 هزار و ۴۰۰ شرکت حمل‌ونقل عمومی در کشور وجود دارد که آیین‌نامه برند‌سازی برای حمل‌ونقل مسافر تدوین‌شده و به دنبال این هستیم که این شرکت‌ها را به چند شرکت محدود کنیم و در خراسان شمالی نیز تعداد ۳۱ شرکت وجود دارد.
مذاکره با وزارت نفت برای نوسازی کامیون‌های فرسوده معاون وزیر راه و شهرسازی درباره بهره‌وری پایین ناوگان باربری در کشور، گفت: یکی از دلایل بهره‌وری پایین ناوگان باربری در کشور عرضه ناوگان مازاد بر تقاضا و ازدیاد ناوگان باربری است و رانندگان ناوبرهای عمومی مکانیزم‌های طبیعی را رعایت نمی‌کنند. وی افزود: مذاکراتی با وزارت نفت درباره تعویض ناوگان فرسوده انجام‌شده است که در آینده نزدیک برای بهبود ناوگان فرسوده و نوسازی این ناوگان اعلام عمومی خواهیم کرد. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان داشت: هم‌اکنون متوسط پیمایش کامیون‌ها در سال ۶۰ هزار کیلومتر است که این رقم در رده پایینی قرار دارد.
رکود حمل‌ونقل جاده‌ای را به اغما برده است
حسین احمدی‌زاده، رئیس اتحادیه صنفی شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه رکود حمل و نقل جاده‌ای را به اغما برده است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: بهره وری بخش حمل و نقل جاده‌ای به این دلیل پایین آمده که بار به نسبت کامیون نسبت به 4 سال قبل کاهش داشته وگرنه تعداد ناوگان مازاد به اندازه‌ای نیست که علت پایین بودن بهره‌وری باشد. وی با بیان اینکه شرکت‌های حمل و نقل شبه دولتی عرصه را بر بخش خصوصی تنگ کرده‌اند، تصریح کرد: شرکت‌های شناخته شده‌ای که به صورت غیرمستقیم از بودجه و حمایت دولتی برخوردارند در شرایط رکودی با استفاده از رانت و رابطه، بارها را مال خود می‌کنند و کامیون‌های بخش خصوصی بدون بار می‌ماند. این وضعیت زیان شرکت‌های حمل و نقل بخش خصوصی را در پی دارد و اگر قرار است اتفاق مثبتی در این حوزه بیفتد باید شرکت‌های شبه‌دولتی از بازار حمل و نقل جاده‌ای کنار بروند.