چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتحادیه صنف آسانسور در گفتگو با «کسب‌وکار» عنوان کرد

تعطیلی 40 درصدی صنعت آسانسور

ساختمان‌سازی که به رکود مبتلا شود صنایع زیادی دچار مشکل می‌شوند که یکی از آنها صنعت آسانسور است. البته «دچار مشکل شدن» نمی‌تواند توصیف روشنی برای صنعتی که حدود 40 درصد آن تعطیل شده است...

مجتبی کاوه
باشد و شاید بهتر باشد اصطلاح سقوط را برای این صنعت به‌کار ببریم. علی‌اکبر ایلخانی، رئیس این اتحادیه می‌گوید: دولت باید برای نجات صنایع وابسته به ساختمان‌سازی درباره پایان رکود سنگین ساخت‌و‌ساز فکر عاجلی بکند چون وضعیت این صنایع در حال حاضر به مرز بحرانی رسیده و نگران‌کننده است.
وضعیت صنعت آسانسور را در سال جاری چطور ارزیابی می‌کنید؟
صنعت آسانسور به ساخت‌و‌ساز وابسته است و متاسفانه رکود سنگینی که بر ساختمان‌سازی سایه انداخته، صنعت آسانسور را هم به‌شدت تحت فشار گذاشته است.
 برآوردی که ما داریم این است که 40 درصد صنعت آسانسور به تعطیلی کشیده شده و این موضوع خود را در تعدیل نیروی شرکت‌های بزرگ آسانسوری، بسته شدن واحدهای صنفی فروش لوازم و تجهیزات آسانسور و هچنین کاهش شدید حجم قراردادهای ساخت و تعمیر و نگهداری شرکت‌های آسانسوری نشان می‌دهد. دولت باید در این زمینه اقدام عاجلی انجام دهد چراکه فقط ما نیستیم که در این صنعت دچار مشکل هستیم و صنایع متعدد دیگر هم همین وضعیت را تجربه می‌کنند. اتحادیه در تهران بیش از 300 عضو دارای پروانه دارد و 250 واحد صنفی هم در حال طی کردن مراحل دریافت پروانه هستند. تعداد کارخانه‌ها و واحدهای صنفی آسانسور در کل کشور به‌مراتب از این تعداد بیشتر است. خانواده‌های فراوانی زیرمجموعه این صنعت هستند و از رکود این صنعت رنج می‌برند.
آیا رکود صنعت آسانسور روی ایمنی آسانسورها هم تاثیر داشته و آماری از افزایش سوانح آسانسوری دارید؟
آماری که نشان‌دهنده افزایش سوانح آسانسور باشد، نداریم ولی می‌دانیم که نصابان و سرویس‌کاران و تعمیرکاران بی‌تخصص و غیرمجاز آسانسور در شرایط رکودی فعلی بیشتر عرصه فعالیت پیدا می‌کنند چون نسبت به شرکت‌های بزرگ و دارای تجربه و تخصص، قیمت کمتری پیشنهاد می‌کنند و متاسفانه برخی کارفرمایان هم به صرف قیمت کمتر، کار را به آنها واگذار می‌کنند. این وضعیت به‌طور کلی برای ایمنی آسانسورهاخوب نیست.
آیا برجام گشایشی در صنعت آسانسور ایجاد کرده است؟
واقعیت این است که برجام تاثیر مثبتی بر صنعت آسانسور داشته ولی این تاثیر آنچنانی نبوده و شدت گرفتن رکود ساختمان‌سازی همین اثر اندک را هم خنثی کرده است.
 ما طی سال‌های اخیر شاهد رشد کیفی تولیدات صنعت داخلی در بخش آسانسور بوده‌ایم و برجام هم راه ورود قطعات باکیفیت‌تر این صنعت از اروپا را به کشور باز کرده و قطعات کم‌کیفیت و غیراستاندارد مجال کمتری برای جولان در بازار پیدا می‌کنند ولی وقتی کاری نباشد این مزیت چندان به چشم نمی‌آید. ایجاد تحرک در بازار ساخت‌و‌ساز باید به‌صورت جدی‌تر مورد توجه دولت قرار گیرد و وضعیتی که اکنون شاهد آن هستیم، نباید بیشتر از این ادامه پیدا کند.