صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سرمقاله

واگذاری مدیریت صید به تعاونی‌ها و تشکل‌های مردمی

باوجودی که مدیریت اقتصاد صید و صیادی امری است که در حوزه مسئولیت‌های سازمان شیلات قرار دارد اما ابعاد این موضوع چنان گسترده است ...

حسن صالحی، رئیس سازمان شیلات
باوجودی که مدیریت اقتصاد صید و صیادی امری است که در حوزه مسئولیت‌های سازمان شیلات قرار دارد اما ابعاد این موضوع چنان گسترده است که دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و حتی دیپلماسی کشور را نیز درگیر خود می‌سازد. درحقیقت نظارت بر ممنوعیت‌های صید در مقاطع خاص نیازمند تجهیزات ویژه و حمایت نیروهای نظامی و انتظامی و گسترش نظام‌های حمایتی آبزیان دریایی و نیز نیازمند همکاری کشورهای همسایه و بالطبع مساعدت و رایزنی توسط دستگاه دیپلماسی کشور است.
بر این اساس، سازمان شیلات رایزنی‌ها و تعاملات گسترده‌ای با سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط برای تعادل‌بخشی به منابع آبزیان دریاها انجام داده و نتایج خوبی نیز از این اقدامات حاصل شده است.
با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی و تجهیزات به‌روزتر و پوشش گسترده‌تر یگان‌های دریایی، حفاظت موثرتری از محدودیت‌های صید به عمل می‌آید و هزینه‌های صیادی در مقاطع زمانی ممنوعه و نیز صید غیرمجاز برای صیادان غیرمجاز به نحو قابل توجهی افزایش یافته است.
درباره رژیم حقوقی استفاده از منابع آبزیان دریای خزر نیز به کمک دستگاه‌های مسئول رایزنی‌های خوبی در سطح مقامات عالی کشورهای ساحلی این دریا انجام شده و امیدواریم این رایزنی‌ها به‌زودی به تعیین یک رژیم حقوقی فراگیر و بلندمدت که استفاده پایدار از منابع آبزیان این دریا را برای تمام کشورهای ساحلی تضمین کند، منتهی شود.
در خلیج‌فارس و دریای عمان نیز مدیریت صید با جدیت در دستور کار شیلات قرار دارد و یکی از برنامه‌های ما برای کاهش فشار بر منابع آبزیان دریا و تعادل بخشیدن به منابع دریایی، تشویق صیادان به پرورش ماهی در قفس است.
پرورش آبزیان می‌تواند جایگزین مناسبی برای بخش قابل توجهی از صید باشد و حمایت‌های تسهیلاتی نیز این مسیر را تقویت خواهد کرد. یکی دیگر از گزینه‌های تعادل‌بخشی به منابع دریاهای جنوب واگذاری مدیریت صید و صیادی به تعاونی‌ها و تشکل‌های مردمی است. ما معتقدیم صیادان اصیل، بهترین مدیران صید و صیادی هستند و بنادر صیادی را به همین منظور به تشکل‌های صیادی واگذار می‌کنیم. این برنامه‌ها نهایتا تعادل بخشیدن به اقتصاد صید را هدفگذاری کرده‌اند و امیدواریم با تحقق این برنامه‌ها گام‌های خوبی در این راستا برداشته شود.