کد خبر: 40701
شرکت پژو برای اولین بار در سال 1810 توسط «امیل پژو» تأسیس شد.

معرفی نخستین خودروی ساخت پژو

برند پژو برای ما ایرانیان برندی کاملاً شناخته‌شده است زیرا سالیان سال است که محصولات مختلف این شرکت در ایران عرضه می‌شوند.

معرفی نخستین خودروی ساخت پژو

برند پژو برای ما ایرانیان برندی کاملاً شناخته‌شده است زیرا سالیان سال است که محصولات مختلف این شرکت در ایران عرضه می‌شوند. در دورانی قلب پژو 504 به پیکان پیوند زده شد و در سینهٔ خودرویی موسوم به پیکاژو تپید و در زمانی دیگر اتاق پژو 405 در یک عمل پیوند اعضای منحصربه‌فرد و فوق‌العاده (!) با پیشرانه و دیگر متعلقات فنی پیکان پیوند زده شد و خودروی نوظهوری بنام RD و بعدها روآ متولد شد. در سوی دیگر اولین خودروی به‌اصطلاح ملی ایران یعنی سمند بر روی پلت‌فرم پژو 405 ساخته شد و چند سال بعد خودروی ملی دیگری بنام رانا بر اساس پژو 206 شکل گرفت. بااین‌حال در این مطلب قصد بررسی پیشینهٔ همکاری پژو با ایران‌خودرو و یا بیان خوب یا بد بودن این همکاری را نداریم بلکه می‌خواهیم به معرفی نخستین خودروی ساخت پژو بپردازیم.

شرکت پژو برای اولین بار در سال 1810 جهت ساخت آسیاب‌های قهوه توسط «امیل پژو» تأسیس شد. سپس از سال 1842 نمکدان‌ها و فلفل‌دان‌های چرخنده نیز به تولیدات شرکت اضافه شد. امیل پژو در تاریخ 20 نوامبر سال 1958 رسماً لوگوی شیر را برای محصولات خود مورداستفاده قرار داد؛ اما ورود رسمی شرکت پژو به صنعت ساخت وسایل نقلیه در سال 1882 با تولید دوچرخه توسط «آرماند پژو» فرزند امیل پژو صورت گرفت. اولین دوچرخهٔ ساخت پژو «Le Grand Bi» نام داشته و از نوع «penny farthing» بود یعنی دوچرخه‌هایی که چرخ جلوی آن‌ها بسیار بزرگ و چرخ عقبی بسیار کوچک است. پس‌ازاین، شرکت پژو به تولید طیف وسیعی از دوچرخه‌ها مشغول شد.

پس‌ازاین آرماند پژو به خودرو علاقه‌مند شد. بدین ترتیب آرماند با همکاری یک صنعت‌گر فرانسوی بنام «Léon Serpollet» که از پیشگامان ساخت خودروهای بخار بشمار می‌رفت، ساخت اولین خودروی پژو را آغاز کرد. این خودرو که تایپ 1 نام گرفته بود سرانجام در سال 1988 به‌طور کامل ساخته شد. تایپ 1 که اولین خودروی تاریخ پژو بشمار می‌رود، یک خودروی سه‌چرخ بود که از موتور بخار استفاده می‌کرد. این خودرو مجهز به یک موتور تک سیلندر با سوپاپ و میل‌لنگ و یک دیگ بخار بود که با نفت کار می‌کرد؛ بنابراین پژو به همراه بنز و تاترا قدیمی‌ترین خودروسازان جهان محسوب می‌شود.

تولید پژو تایپ 1 در سال 1889 آغاز شد. این خودرو حدود 5 اسب بخار قدرت داشت و می‌توانست به حداکثر سرعت 25 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ اما موتور بخار این خودرو سنگین و بزرگ بود و علاوه بر این برای گرم شدن به زمان زیادی نیاز داشت. به همین دلیل از تایپ 1 تنها چهار دستگاه ساخته شد و پس‌ازآن آرماند پژو تصمیم به استفاده از موتور درون‌سوز در خودروهای ساخت شرکت پژو گرفت. بدین منظور، آرماند پژو از گوتلیب دایملر که یکی از پیشگامان ساخت موتورها درون‌سوز بود کمک گرفت. بدین ترتیب توافق شد که پژو در خودروهای خود از موتورهای ساخت شرکت پانهارد استفاده کند. پانهارد در آن سال‌ها به ساخت موتورهای دایملر به‌صورت تحت لیسانس می‌پرداخت.

بدین ترتیب خودروی جدید پژو مجهز به موتور درون‌سوز بنزینی دایملر با نام تایپ 2 در سال 1890 ساخته شد. پیشرانهٔ تایپ دو از نوع دو سیلندر V شکل بود که 565 سی‌سی حجم داشته و در زیر صندلی‌ها نصب شده بود. این موتور 2 اسب بخار قدرت داشت و خودرو را به حداکثر سرعت 18 کیلومتر در ساعت می‌رساند. همچنین تایپ 2 برخلاف تایپ 1، خودروی چهارچرخ بود. پژو تایپ 2 از بسیاری از خودروهای هم‌دورهٔ خود پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر بود. به‌عنوان‌مثال این خودرو مجهز به سیستم تعلیق سه‌نقطه‌ای شده بود.بعدازاین، خودروهای بیشتری توسط پژو ساخته شد به‌گونه‌ای که تولیدات شرکت از 29 دستگاه خودرو در سال 1892 به 300 دستگاه در سال 1899 رسید. بدین ترتیب روند پیشرفت پژو آغاز شد. خودروهای اولیهٔ ساخت پژو همگی با نام «تایپ» شناخته می‌شدند. پژو اولین خودروسازی بود که از تایرهای لاستیکی در خودروهای خود استفاده کرد و بعداً تایرهای بادی را نیز بکار گرفت. در سال 1896 پژو اولین موتور درون‌سوز خود را بدون کمک گوتلیب دایملر ساخت. این موتور که از نوع دو سیلندر تخت بود و 8 اسب بخار قدرت داشت بر روی خودروی تایپ 15 نصب شد.

 

در مرحله‌های بعدی روند پیشرفت پژو، موتور خودروها به قسمت جلو انتقال یافت و ساخته‌های این شرکت شباهت بیشتری با خودروهای مدرن پیدا کردند. سپس در سال 1903 پژو موتورسیکلت را هم به تولیدات خود اضافه نمود. موتورسیکلت‌هایی که بسیار در بازار محبوب شده و با استقبال مواجه شدند. در سال 1903 نیمی از خودروهای بازار فرانسه توسط پژو تولید می‌شدند. در سال 1974 پژو 30 درصد از سهام شرکت سیتروئن را خریده و یک سال بعد کل سیتروئن را به تملک خود درآورد. بدین ترتیب شرکت جدیدی بنام PSA یا پژو-سیتروئن شکل گرفت که در آن هر دو برند پژو و سیتروئن به‌صورت مجزا عمل می‌کردند اما ازلحاظ فنی، تکنولوژی و تحقیقات باهم اشتراک داشتند. در حال حاضر گروه پژو-سیتروئن پس از گروه فولکس‌واگن بزرگ‌ترین خودروساز اروپا محسوب می‌شود.

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
قیمت طلا ، ارز و سکه
  • واکنش مسی بعد از پیروزی برابر المپیاکوس
  • پیش‌بینی ترافیک سنگین درعصر امروز
  • شهادت شهید حججی موجب اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی است
  • با عضویت در ربات بانک ایران زمین، نزدیکترین شعبه به خود را شناسایی کنید
  • خسروی وفا: بعید می‌دانم انتخابات کمیته المپیک امسال برگزار شود
  • سهم محصولات سایپا در عراق بیشتر می شود
  • تاثیر چشمگیر خدمات نوین بانک شهر بر افزایش بازدید کنندگان نمایشگاه‌های کتاب استانی
  • به زودی شروع تولید اولین خودروی اتوماتیک سایپا در عراق
  • برگزاری کارگاه ارتقای کسب‌ و کار در چابهار
  • همایش ملی زنان و توسعه آذرماه در شیراز برگزار می‌شود
  • تا طرف مقابل برجام را پاره نکند آن را پاره نمی‌کنیم
  • کاهش چشمگیر سرقت در پرایدهای مدل 1386 به بعد
  • طرح رجیستری تلفن همراه مستمر و مداوم اجرا شود
  • جزیره کیش میزبان مدیران ارشد شهرداری های کشور
  • پلاک طلای قلب نیم گرمی (24 عیار) از مجموعه طلای محمد با 18درصد تخفیف
  • محفظه نگهداری قرص طرح کیبورد از فروشگاه آروگو 2 با 13درصد تخفیف
  • شف بسکت از فروشگاه آروگو 2 با 28درصد تخفیف
  • صافی سیلیکونی مرغ از فروشگاه آروگو 2 با 51درصد تخفیف
  • کاپشن ترک پاییزه دو رو از پوشاک پاندا با 40درصد تخفیف
  • ملاقه دایناسور از فروشگاه آروگو 2 با 55درصد تخفیف
  • گیلاس چک بوهمیا از فروشگاه ایده آل با 35درصد تخفیف
  • آباژور سنگ نمک مهرسان از مهرنگار با 40درصد تخفیف
  • مانور دلالان در شکاف قیمت کارخانه و بازار خودرو
  • منتخب تصاویر نخست روزنامه های چهارشنبه بیست و ششم مهر ماه
  • شناسایی و رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان مرند آذربایجان‌شرقی
  • صحت سنجی پلاک امداد خودروهای مجاز در سامانه ۱۴۱
  • اتصال راه‌آهن و فرودگاه برای اولین بار در سطح کشور
  • احداث و آسفالت ۸.۵ کیلومتر راه روستایی در توابع میان جلگه و بخش مرکزی نیشابور
  • آغاز پروژه آسفالت راه روستایی در استان گلستان
  • عملیات امداد پزشکی به خدمه موتور لنج صیادی، در نزدیکی بندر دیر
  • مراقب باشیم پوکی استخوان سراغ ما نیاید
  • کمتر از ۲۵ درصد زنان باردار ورزش می کنند
  • افزایش ریسک‌گریزی سپرده‌گذاران
  • شناسایی 700هزار میلیارد تومان از دارایی دولت و ثبت آن در سامانه «سادا»
  • اعتراض مرغداران ایلامی به جهاد کشاورزی رسید
  • نرخ بیکاری 11 درصدی ایلام با وجود منابع عظیم نفت و گاز
  • محور اصلی توسعه کشور اقتصاد و اقتصاد مقاومتی است
  • ترامپ خودشیفته‌ای کم‌تجربه است
  • توسعه همکاری های جدید ایران و عراق در صنعت خودرو
  • جایگاه برتر بانک کشاورزی در شبکه پرداخت الکترونیکی کشور
  • پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید نفت ۸۶ درصد بوده است
  • رونمایی از دوچرخه گیلگمش
  • اقتصاد ایران باوجود نوسان‌های قیمت نفت در حال مقاوم شدن است
  • تلاش برای رفع مشکلات انتقال گاز در نیمه دوم امسال
  • حمایت دولت کره جنوبی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران
  • طیب نیا تخلف وزارت نفت در گازرسانی به خانه های مردم سولقان را تکذیب کرد
  • افتتاح شرکت صبا نوآوران فردوس با تسهیلات بانک صنعت و معدن
  • مانع شکل گیری رانت اطلاعاتی در شهرک های صنعتی شدیم
  • لندن از طولانی شدن برگزیت ۱۰ میلیارد پوند ضرر می‌کند
  • مهاجمی که پا در مسیر ستاره پرتغالی گذاشته است