کد خبر: 40701
شرکت پژو برای اولین بار در سال 1810 توسط «امیل پژو» تأسیس شد.

معرفی نخستین خودروی ساخت پژو

برند پژو برای ما ایرانیان برندی کاملاً شناخته‌شده است زیرا سالیان سال است که محصولات مختلف این شرکت در ایران عرضه می‌شوند.

معرفی نخستین خودروی ساخت پژو

برند پژو برای ما ایرانیان برندی کاملاً شناخته‌شده است زیرا سالیان سال است که محصولات مختلف این شرکت در ایران عرضه می‌شوند. در دورانی قلب پژو 504 به پیکان پیوند زده شد و در سینهٔ خودرویی موسوم به پیکاژو تپید و در زمانی دیگر اتاق پژو 405 در یک عمل پیوند اعضای منحصربه‌فرد و فوق‌العاده (!) با پیشرانه و دیگر متعلقات فنی پیکان پیوند زده شد و خودروی نوظهوری بنام RD و بعدها روآ متولد شد. در سوی دیگر اولین خودروی به‌اصطلاح ملی ایران یعنی سمند بر روی پلت‌فرم پژو 405 ساخته شد و چند سال بعد خودروی ملی دیگری بنام رانا بر اساس پژو 206 شکل گرفت. بااین‌حال در این مطلب قصد بررسی پیشینهٔ همکاری پژو با ایران‌خودرو و یا بیان خوب یا بد بودن این همکاری را نداریم بلکه می‌خواهیم به معرفی نخستین خودروی ساخت پژو بپردازیم.

شرکت پژو برای اولین بار در سال 1810 جهت ساخت آسیاب‌های قهوه توسط «امیل پژو» تأسیس شد. سپس از سال 1842 نمکدان‌ها و فلفل‌دان‌های چرخنده نیز به تولیدات شرکت اضافه شد. امیل پژو در تاریخ 20 نوامبر سال 1958 رسماً لوگوی شیر را برای محصولات خود مورداستفاده قرار داد؛ اما ورود رسمی شرکت پژو به صنعت ساخت وسایل نقلیه در سال 1882 با تولید دوچرخه توسط «آرماند پژو» فرزند امیل پژو صورت گرفت. اولین دوچرخهٔ ساخت پژو «Le Grand Bi» نام داشته و از نوع «penny farthing» بود یعنی دوچرخه‌هایی که چرخ جلوی آن‌ها بسیار بزرگ و چرخ عقبی بسیار کوچک است. پس‌ازاین، شرکت پژو به تولید طیف وسیعی از دوچرخه‌ها مشغول شد.

پس‌ازاین آرماند پژو به خودرو علاقه‌مند شد. بدین ترتیب آرماند با همکاری یک صنعت‌گر فرانسوی بنام «Léon Serpollet» که از پیشگامان ساخت خودروهای بخار بشمار می‌رفت، ساخت اولین خودروی پژو را آغاز کرد. این خودرو که تایپ 1 نام گرفته بود سرانجام در سال 1988 به‌طور کامل ساخته شد. تایپ 1 که اولین خودروی تاریخ پژو بشمار می‌رود، یک خودروی سه‌چرخ بود که از موتور بخار استفاده می‌کرد. این خودرو مجهز به یک موتور تک سیلندر با سوپاپ و میل‌لنگ و یک دیگ بخار بود که با نفت کار می‌کرد؛ بنابراین پژو به همراه بنز و تاترا قدیمی‌ترین خودروسازان جهان محسوب می‌شود.

تولید پژو تایپ 1 در سال 1889 آغاز شد. این خودرو حدود 5 اسب بخار قدرت داشت و می‌توانست به حداکثر سرعت 25 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ اما موتور بخار این خودرو سنگین و بزرگ بود و علاوه بر این برای گرم شدن به زمان زیادی نیاز داشت. به همین دلیل از تایپ 1 تنها چهار دستگاه ساخته شد و پس‌ازآن آرماند پژو تصمیم به استفاده از موتور درون‌سوز در خودروهای ساخت شرکت پژو گرفت. بدین منظور، آرماند پژو از گوتلیب دایملر که یکی از پیشگامان ساخت موتورها درون‌سوز بود کمک گرفت. بدین ترتیب توافق شد که پژو در خودروهای خود از موتورهای ساخت شرکت پانهارد استفاده کند. پانهارد در آن سال‌ها به ساخت موتورهای دایملر به‌صورت تحت لیسانس می‌پرداخت.

بدین ترتیب خودروی جدید پژو مجهز به موتور درون‌سوز بنزینی دایملر با نام تایپ 2 در سال 1890 ساخته شد. پیشرانهٔ تایپ دو از نوع دو سیلندر V شکل بود که 565 سی‌سی حجم داشته و در زیر صندلی‌ها نصب شده بود. این موتور 2 اسب بخار قدرت داشت و خودرو را به حداکثر سرعت 18 کیلومتر در ساعت می‌رساند. همچنین تایپ 2 برخلاف تایپ 1، خودروی چهارچرخ بود. پژو تایپ 2 از بسیاری از خودروهای هم‌دورهٔ خود پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر بود. به‌عنوان‌مثال این خودرو مجهز به سیستم تعلیق سه‌نقطه‌ای شده بود.بعدازاین، خودروهای بیشتری توسط پژو ساخته شد به‌گونه‌ای که تولیدات شرکت از 29 دستگاه خودرو در سال 1892 به 300 دستگاه در سال 1899 رسید. بدین ترتیب روند پیشرفت پژو آغاز شد. خودروهای اولیهٔ ساخت پژو همگی با نام «تایپ» شناخته می‌شدند. پژو اولین خودروسازی بود که از تایرهای لاستیکی در خودروهای خود استفاده کرد و بعداً تایرهای بادی را نیز بکار گرفت. در سال 1896 پژو اولین موتور درون‌سوز خود را بدون کمک گوتلیب دایملر ساخت. این موتور که از نوع دو سیلندر تخت بود و 8 اسب بخار قدرت داشت بر روی خودروی تایپ 15 نصب شد.

 

در مرحله‌های بعدی روند پیشرفت پژو، موتور خودروها به قسمت جلو انتقال یافت و ساخته‌های این شرکت شباهت بیشتری با خودروهای مدرن پیدا کردند. سپس در سال 1903 پژو موتورسیکلت را هم به تولیدات خود اضافه نمود. موتورسیکلت‌هایی که بسیار در بازار محبوب شده و با استقبال مواجه شدند. در سال 1903 نیمی از خودروهای بازار فرانسه توسط پژو تولید می‌شدند. در سال 1974 پژو 30 درصد از سهام شرکت سیتروئن را خریده و یک سال بعد کل سیتروئن را به تملک خود درآورد. بدین ترتیب شرکت جدیدی بنام PSA یا پژو-سیتروئن شکل گرفت که در آن هر دو برند پژو و سیتروئن به‌صورت مجزا عمل می‌کردند اما ازلحاظ فنی، تکنولوژی و تحقیقات باهم اشتراک داشتند. در حال حاضر گروه پژو-سیتروئن پس از گروه فولکس‌واگن بزرگ‌ترین خودروساز اروپا محسوب می‌شود.

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
قیمت طلا ، ارز و سکه
  • پیشنهاد مسجدجامعی برای تشکیل کمیته حقیقت یاب پلاسکو
  • وجود بناهای بلندمرتبه فاقد گواهی پایان کار در مشهد
  • لزوم بهینه سازی مصرف گاز در ادارت و سازمان‌ها/همکاری مردم و مسئولین عامل پایداری گاز طبیعی
  • آمادگی برای پذیرش ۲۰۰ کارگر زن پلاسکو در مراکز مهارت‌آفرینی کوثر
  • تدوین فازهای اول و دوم سند جامع علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • رشد چشمگیر صدور گواهی‌نامه‌های شایستگی دریانوردان در اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان
  • نگران سلامت نگه‌دارنده‌ها در محصولات غذایی نباشید
  • حادثه پلاسکو بازهم تکرار می شود/مقصرین مسئولیت خود را بپذیرند
  • چرا منیزیم برای سلامت بدن مفید است؟
  • تابوی عذر خواهی مد‌‌یران ایرانی
  • بی توجهی به استاند‌ارد سازی تجهیزات عمومی
  • تجارت ۲۰ میلیارد‌‌‌‌ د‌‌‌‌لاری فروشگاه‌های اینترنتی
  • گوش ناشنوای بیمه کارگری
  • رشد ۸۷ درصدی ارزش کل معاملات بورس کالای ایران
  • کارآفرینی؛ نیاز ضروری کشور و اولویت اساسی دولت
  • چه کسانی نامزد اسکار می‌شوند؟
  • گوگل: کروم بوک های جدید از اپلیکیشن اندرویدی پشتیبانی می‌کنند
  • قوچان‌نژاد: در ایران بیشتر از لیگ هلند پول می‌دهند/ من هم از کشورم پیشنهاد داشتم
  • عرضه 45 هزار تن مواد پلیمری در روز سه شنبه
  • مرهم صنایع دستی بر مشکل بیکاری و مهاجرت
  • پاساژهای اسکان کسبه پلاسکو تغییر کرد/ اعلام ۳ پاساژ جدید
  • درآمد نفتی کشور در ۶ ماه ۲۵ میلیارد دلار شد
  • توضیحات سخنگوی دولت درباره اصلاح نظام بانکی
  • راهکارهای رونق بخش مسکن از طریق بورس/ صندوق بین المللی تامین مالی مسکن راه اندازی می شود
  • سیف: بخشی از فعالیت های ارزی به بانک ها منتقل می شود/ اجرای بخشودگی جرایم بدهکاران بانکی به زودی
  • روز پایانی مذاکرات سوری در آستانه و احتمال تمدید زمان گفت وگوها
  • امیدواری شفیعی کدکنی به ظهور شاعران بزرگ
  • ایران و روسیه مذاکرات حقوق بشری برگزار می کنند
  • حجم تجارت فروشگاه های اینترنتی حداقل ۲۰ میلیارد دلار / تعداد فروشگاه های مجازی ۲ برابر فروشگاه های فیزیکی است
  • تدوین لایحه تعارض منافع برای پیشگیری از فساد مالی
  • تحرک معدن به سه میلیارد دلار وام نیاز دارد
  • شوک فیفا به منصوریان و تیمش
  • تصویر جدیدی از ال جی جی 6 با حاشیه‌ های باریک منتشر شد
  • کارآفرینی و دست‌‌اندازهای کسب‌و‌کار
  • رییس ایدرو: همکاری های پس از برجام بر تولیدِ صادرات گرا متمرکز است
  • مشکلات استارت‌آپ‌های ایرانی
  • جدیدی: آرتیست‌های سینمایی هم درباره مسائل شهری عرض اندام می‌کنند
  • فریاد همکارانم هنوز در گوشم است
  • عسل نهاوند نیاز به برند سازی دارد
  • اتحاد راه اثرگذاری اتاق بازرگانی بر سیاست‌های دولتی است
  • بزرگداشت پیشکسوتان و بزرگان اقتصادی کشور می تواند مسیر راه جوانان باشد
  • همکاری سردار آزمون با برند بدوفو
  • جایگزین پیداکردن برای هاشمی کار ساده‌ای نیست/ حادثه پلاسکو هشداری برای دست‌اندرکاران است
  • رفع تصرف بیش از ۴۵ هزار مترمربع اراضی ملی استان خراسان رضوی
  • جزئیات نوزدهمین جلسه کمیسیون طرح تفصیلی و ماده ۵ استان همدان
  • استقرار ۱۰ تیم سلامت روان در پلاسکو برای مدیریت استرس و کاهش آلام آتش‌نشانان
  • سپرده‌گذاران کاسپین صبور باشند
  • ماساژ ریلکسی، پا ،سروصورت در سالن ماساژ آسیای شرقی تا 50درصد تخفیف
  • ورودی یک ساعت بازی در فکرکده با 54درصد تخفیف
  • ۴۰درصد تخفیف دیزی مخصوص با گوشت تازه گوسفندی از کیترینگ مطبخ شهرزاد