صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

دبیر کمیته سلامت شورای شهر تهران:

مدیریت دفع زباله‌های بیمارستانی با چالش روبروست

دبیر کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران و مشاور کمیسیون سلامت و محیط زیست، با بیان اینکه در مورد دفع زباله‌های بیمارستانی باید مدیریت صحیحی صورت بگیرد ، گفت: اکنون مدیریت‌ها به گونه‌ای است که‌‌ همان پسماندهای بی‌خطر نیز خطرناک می‌شوند.
زهرا ریاضی دبیر کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران و مشاور کمیسیون سلامت و محیط زیست، گفت: در مورد دفع زباله‌های بیمارستانی باید مدیریت صحیحی صورت بگیرد ولی متاسفانه این مدیریت به گونه‌ای انجام نمی‌شود که ۷۰ درصد زباله‌های بیمارستانی شبیه زباله‌های خانگی باشد و حتی مدیریت‌ها به گونه‌ای است که‌‌ همان پسماندهای بی‌خطر نیز خطرناک می‌شوند.
فریبا ملک محمدی، رئیس گروه بهداشت محیط و مدیریت پسماند مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تصور مردم این است که هر زباله‌ای که در بیمارستان تولید می‌شود، خطرناک است، گفت: اگر به مستندات علمی و سازمان جهانی بهداشت اشاره کنیم، شاهد خواهیم بود، همه زباله‌های بیمارستانی خطرناک نیستند و نباید از آن‌ها فرار کنیم.
وی خاطرنشان کرد: یک سری زباله‌ها از فرآیند عادی بیمارستان مانند زباله‌های بخش‌های اداری و بیمارستان تولید می‌شود که همانند زباله‌هایی است که در منازل تولید می‌شود و خطری از نظر انتقال بیماری ندارد و مدیریت آن نیز باید مانند زباله‌های عادی باشد. همچون گلی که برای عیادت از بیمار می‌برند و یا غذایی که برخی بیماران می‌خورند.
ملک محمدی ادامه داد: اگر مدیریت مناسبی در بیمارستان اعمال شود و تفکیک به خوبی اجرا شود، حدود ۷۵ الی ۹۰ درصد پسماندی که در بیمارستان تولید می‌شود، یک پسماند خانگی و باقی آلودگی‌ها پسماند پزشکی ویژه است. ۱۵ درصد از این پسماند باقی مانده، پسماند عفونی است که خطرناک است و مدیریت ویژه‌ای را می‌طلبد. حدود یک درصد پسماند نیز تیز و برنده است که باز هم مخاطرات خاص خودش را دارد. سه درصد پسماند شیمیایی و حدود یک درصد نیز پسماند رادیو اکتیو یا ظروف تحت فشار هستند.
وی تاکید کرد: آنچه که اهمیت دارد و باید در بیمارستان انجام شود، تفکیک پسماند است که باید در مبداء و در ظروف مخصوص و همچنین کیسه‌ها و رنگ‌های مخصوص صورت بگیرد.
در ادامه دبیر کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران ضمن تائید مباحث علمی مطرح شده، در عین حال تصریح کرد: در بخش‌های بیمارستان، تصور این است که آلوده‌ترین بخش، بخش عفونی است و سی سی یو بخش غیر عفونی است ولی واقعیت چیز دیگری است؛ گاهی مریض عفونی نیز دچار بیماری قلبی می‌شود و در سی سی یو بستری می‌شود.
وی تاکید کرد: در این خصوص باید مدیریت صحیحی صورت بگیرد ولی متاسفانه این مدیریت به گونه‌ای انجام نمی‌شود که ۷۰ درصد زباله‌های بیمارستانی شبیه زباله‌های خانگی باشد و حتی مدیریت‌ها به گونه‌ای است که‌‌ همان پسماندهای بی‌خطر نیز خطرناک می‌شوند.
دبیر کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها، عنوان کرد: با ترکیب زباله‌ها، حجم زباله‌های عفونی افزایش پیدا می‌کند و در این هنگام، مدیریت خیلی سخت می‌شود.
همایون رضا مدنی، مشاور کمیسیون سلامت و محیط زیست، به رفتار پرسنل بیمارستانی نیز اشاره داشت و گفت: پرسنل بیمارستان با اقدامات اشتباه، زباله عادی را نیز تبدیل به زباله عفونی می‌کنند. بنابراین آنچه که اهمیت دارد، آموزش و مدیریت در بیمارستان است؛ در واقع باید در ابتدا تولید زباله را کاهش داد و بعد در بخش تفکیک اقدامات مثبت انجام داد تا تنها نوع زباله‌هایی که از بیمارستان خارج می‌شود، زباله‌های خانگی باشد.
 رضا مدنی مهم‌ترین چالش بیمارستان‌ها با وزارت بهداشت را بحث پول دانست و عنوان کرد: در خصوص بی‌خطر کردن زباله‌ها نه مجموعه شهرداری و نه محیط زیست، با ما دچار چالش نشده‌اند ولی در مورد عادی شدن، مسائلی وجود داشته است.
وی در گفت‌وگو با رادیو، درباره پسماند ویژه و خطرناک عنوان کرد: پسماند خطرناک چندین خصوصیت دارد؛ سمی باشد، قابلیت اشتعال داشته باشد، عفونت زا باشد، برای انسان مضر باشد، قابلیت انفجار داشته باشد و چند مورد دیگر که در مجموعه ما، اگر زباله‌ای یک یا چندین خصوصیت از این‌ها را داشته باشد، به آن پسماند خطرناک می‌نامیم.
مشاور مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند تصریح کرد: چیزی که از پسماندهای بیمارستانی بیرون می‌آید، عادی نیست که وظیفه شهرداری باشد ولی باز هم این چالش وجود دارد که بیمارستان‌ها مدعی هستند، پسماندی که تولید می‌کند، عادی است و این یکی از مهم‌ترین درگیری‌های ما با وزارت بهداشت است که حتی با بازنشسته شدن همه ما باز هم این چالش باقی بماند.