صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

توجه به ظرفیت‌های بلااستفاده برای رفع موانع تولید

رشد اقتصادی در بخش صنعت منفی بوده و از اینرو ضرورت دارد قوانین رفع موانع تولید به صورت صحیح اجرا شود تا شاهد بهبود فضای کسب‌وکار باشیم.

سرمقاله

البته توجه داشته باشیم که با توجه به افزایش فروش نفت و احتساب درآمدهای نفتی توجه به ظرفیت‌های بلااستفاده برای رفع موانع تولید
نرخ رشد اقتصادی کشور مثبت شده اما در صورتی که درآمدهای نفتی در سال آینده افزایش بیشتری نیابد، نرخ رشد اقتصادی بهبود موثری نمی‌یابد.
از سوی دیگر، با وجود اینکه در بخش کشاورزی نرخ رشد اقتصادی مثبت بود اما رشد اقتصادی در بخش صنعت منفی بوده است. در بخش خدمات نیز نرخ رشد اقتصادی کشور مطلوب نبوده است. بنابراین باید برنامه‌ریزی‌ها به نحوی باشد که در بخش‌های دیگر جز فروش نفت، نرخ رشد اقتصادی مثبت باشد.
بنابراین لزوم اجرای صحیح قوانین رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب‌وکار ضرورت دارد. در حال حاضر رکود بیشتر در بخش تولید است. بنابراین باید دولت خصوصا وزارتخانه‌های صنعت و اقتصاد و همچنین سازمان برنامه و بودجه بیشتر در این زمینه کار کنند.البته دولت در مهار تورم موفق بوده اما به‌قیمت رکود این حرکت انجام شد. دولت تورم را با رکود مهار کرده و گره بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم باز نشده است. دولت نرخ ارز را ثابت نگه داشت و یک آرامشی را در جامعه حاکم کرد اما متاسفانه این آرامش با رکود همراه بوده است و آرامشی که در آن فعالیت اقتصادی وجود نداشته باشد، فایده‌ای ندارد.اکنون مردم این کاهش تورم را به‌دلیل رکود در معیشت زندگی‌شان احساس نمی‌کنند و برخی بازاریان معتقدند اگر بازار و کسب‌وکار بچرخد، می‌توان تورم را تحمل کرد.
اگر کشوری از بنیه اقتصادی قوی و غیروابسته‌ای برخوردار باشد، می‌تواند در نظام جهانی، مشی سیاسی مستقلی اتخاذ کند و تجربه کشورهایی همچون برزیل و آرژانتین نشان می‌دهد وابسته شدن به مدل‌های توسعه صندوق بین‌المللی پول و اخذ وام‌های سنگین، موجب وابستگی سیاسی و بسته شدن دست دولت‌ها می‌شود.
از همین رو راهکار اصلی تقویت بنیه سیاسی در کشور ما، تقویت اقتصاد مقاومتی است و چه بسا اگر پیش‌تر به این موضوع توجه کرده بودیم، امتیازهای بیشتری در برجام کسب می‌کردیم.
به همین منظور لازمه خروج از رکود و رونق اقتصادی توجه به مبانی سیاست اقتصادی، بهبود فضای کسب‌وکار و اجرای درست سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی است.رفع موانع فعالیت بخش خصوصی و تعاونی‌ها در اقتصاد، اجرای سیاست‌های مرتبط با رفع موانع تولید، تاکید بر اقتصاد دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین از جمله موضوعات مهم و قابل توجه است.
برای رفع موانع تولید باید ظرفیت‌های بلااستفاده در تولید داخلی مورد توجه قرار گیرد و این یکی از مهم‌ترین لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی است.