صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب وکار» گزارش بانک مرکزی از افزایش معاملات مسکن را بررسی کرد

رونق با شیب ملایم

گزارش اخیر بانک مرکزی درباره تحولات بازار مسکن از افزایش 10 درصدی معاملات پایتخت در شهریورماه حکایت دارد.

مجتبی کاوه

به این ترتیب روند روبه‌رشد معاملات کماکان ادامه یافته و این درحالیست که به گفته کارشناسان، تحولات بازار مسکن در پاییز پیش رو نقش بسیار مهمی در عبور از گردنه رکود چندساله خواهد داشت.
بازار در مرحله پیش رونق است
جمع‌بندی و نتیجه گرفتن از گزارش‌های میدانی بازار مسکن در نقاط مختلف پایتخت کار بسیار سختی است چرا که در حالی که در برخی مناطق مرکزی و جنوبی و غربی تهران مشاوران املاک از افزایش تعداد متقاضیان خرید خبر می‌دهند، برخی دیگر از مشاوران در همان مناطق این موضوع را رد می‌کنند اما در مجموع می‌توان گفت تعداد متقاضیان خرید افزایش داشته است.
 حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه وضعیت بازار مسکن نسبت به ایام مشابه سال گذشته بهتر شده است به «کسب وکار» می‌گوید: بازار اکنون در مرحله پیش رونق قرار دارد اما در حال حاضر و تا پایان سال افزایش شدید حجم معاملات یا قیمت مسکن را متصور نیستیم و به نظر می‌رسد حرکت به سوی رونق با شیب ملایم ادامه خواهد داشت.
تغییرات معاملات و قیمت مسکن در شهریور 95 تهران
طبق آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی که از سامانه املاک و مستغلات استخراج شده است، در شهریور ماه سال ۱۳۹۵ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۴۲۸۷ واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 10.9درصد افزایش
 را نشان می‌دهد.
 بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در شهریور ماه سال ۱۳۹۵ حاکی از آن است که واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم 51.5  درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند. توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در شهریور ماه سال ۱۳۹۵ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم 16.0  درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق چهار، دو و چهارده به ترتیب  10.9 ، 0.9 و 6.3 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع 72.3 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران صرفا مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۱۴، ۸، ۱۰، ۱۵، ۷، ۱ و ۱۱) بوده و ۱۲ منطقه دیگر تنها 27.7 درصد از معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. در شهریور ماه سال ۱۳۹۵ متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 42.7 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل 0.6 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 2.3 درصد افزایش نشان می‌دهد.
 بیشترین رشد قیمت در این ماه نسبت به منطقه ۲۲ (معادل 12.6 درصد) و بیشترین میزان کاهش متوسط قیمت به منطقه ۳ (معادل 2.2 درصد) تعلق دارد. در شهریور ماه سال ۱۳۹۵ از میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 89.2 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 21.4  میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.
دو علت بازگشت خریداران به بازار مسکن
دکتر سیدمنصور غیبی، کارشناس اقتصاد مسکن در تحلیل شرایط این روزهای بازار به «کسب وکار» گفت: افزایش حجم معاملات را در دو عامل می‌توان ریشه یابی کرد. اول اینکه متقاضیان خریدی که در انتظار کاهش قیمت بودند با رصد وضع بازار به تدریج تصمیم
 به خرید می‌گیرند چون انتظار نمی‌رود در نیمه دوم سال 95 و همچنین در سال 96 مثل سال 93 و تاحدودی سال 94، شاهد عقب‌نشینی قیمت مسکن باشیم و گزینه کاهش قیمت جای خود را به ثبات قیمت داده است و ثبات عاملی است که در همه بازارها ایجاد رونق می‌کند.
دوم اینکه تورم حباب قیمت مسکن که علاوه بر تورم عمومی، حاصل واسطه‌گری‌های غیراصولی برخی بنگاه‌های اقتصادی مثل بانک‌ها، و نرخ‌سازی‌های کاذب برخی مشاوران املاک بود، تقریبا در تمام مناطق پایتخت خالی شده و قیمت‌ها اکنون در اغلب مناطق تهران واقعی است. به این ترتیب متقاضیان خرید مسکن که طی 2 سال گذشته کمتر به بازار روی خوش نشان می‌دادند این روزها کم و بیش با بازار آشتی کرده‌اند و اگر همین روند در پاییز هم ادامه پیدا کند – که نظر اغلب فعالان بازار مسکن ادامه این روند است -، می‌توان گفت بازار مسکن گام بزرگ خود را به سوی خروج از رکود برداشته است.