صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

بر طبق گزارشات دیلی میل

ایجاد صخره های مرجانی مصنوعی در آب های ساحلی کوش‌ آداسی

هواپیمای A 300، هواپیمایی است که قرار است به عنوان یک صخره‌ی مرجانی به بقای خود ادامه دهد.

بر طبق گزارشات دیلی میل، ترکیه یک فروند هواپیمای فرسوده‌ را خریداری کرده و در چهارم ماه ژوئن در آب‌های ساحلی کوش‌ آداسی قرار داده است. طول این هواپیما ۱۷۷ فوت است، این هواپیما به‌تازگی در آب‌های ساحلی ترکیه قرار داده شده است تا اینکه رشد مرجان‌ها را افزایش دهد و در نهایت با ایجاد صخره‌های مرجانی، منطقه‌ای زیبا برای غواصی تفریحی بوجود بیاید.
اخیرا تعداد توریست‌هایی که از کشور ترکیه بازدید کرده‌اند به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. صنعت گردشگری ترکیه نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افت داشته است. از رونق افتادن صنعت گردشگری ترکیه عمدتا به دلیل تهدیدات و حملات تروریستی در منطقه و بحران آوارگان و مهاجران به این کشور بوده است. اما اخیرا ترکیه تلاش کرده است که با انجام اقداماتی به رونق یافتن دوباره‌ی صنعت گردشگری این کشور کمک کند. یکی از مهمترین این اقدامات، ایجاد منطقه‌ای برای اسکوبا دایوینگ (غواصی تفریحی با استفاده از ماسک اکسیژن) در شهر توریستی‌ ـ تفریحی کوش آداسی بوده است. این هواپیمای خریداری شده، در آب‌های ساحلی دریا شناور شد تا اینکه بعد از گذشت دو و نیم ساعت در این آب‌ها فرو رفت و غرق شد.
باید این نکته‌ی مهم را نیز در نظر بگیریم که صخره‌های مرجانی طبیعی در جهان از استرالیا تا سواحل کالیفرنیا به‌سرعت در حال سفید شدن و نابودی هستند. بنابراین ایجاد این صخره‌های مصنوعی بسیار مهم و حیاتی هستند تا به حفظ و ادامه‌ی زندگی برخی موجودات آبزی کمک کنند. متاسفانه در سال‌های اخیر بر اثر افزایش دمای آب دریا‌ها و به دلیل آلودگی‌های زیست محیطی و وارد شدن پسماند‌های صنعتی به آب رودخانه‌ها و دریاها، مرجان‌های دریایی در حال سفید شدن هستند که این سفیدشدگی نشانه‌ی از بین رفتن این مرجان‌ها است.