صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران:

متراژ حفاری چاه های نفت و گاز خشکی و دریایی از مرز ۱۵۹ هزار متر عبور کرد

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری از تحقق ۱۵۹ هزار متر حفاری چاه های نفت و گاز در نیمه نخست سال جاری در مناطق خشکی و دریایی کشور به وسیله ناوگان این شرکت خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، حمیدرضا خوشایند در این زمینه اظهار کرد: از ابتدای فروردین تا پایان شهریورماه امسال در مجموع ۹۸ حلقه چاه نفت و گاز حفر و تکمیل شده است.
وی با بیان اینکه از این تعداد چاه ۳۲ حلقه توسعه ای- توصیفی، یک حلقه اکتشافی و ۶۵ حلقه تعمیری تکمیلی بوده است، افزود: از این چاه ها ۵۵ حلقه در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب حفاری و آماده بهره برداری شده است.
خوشایند گفت: از مجموع چاه های پیش گفته ۲۸ حلقه نیز در پروژه های مربوط به شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در میادین مشترک آزادگان و یاران جنوبی در منطقه غرب کارون حفاری شده است.
معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری افزود: حفاری و تکمیل ۷ حلقه چاه در حوزه عملیاتی شرکت نفت فلات قاره، ۴ حلقه در موقعیت شرکت نفت مناطق مرکزی، ۴ حلقه در حوزه فعالیت شرکت نفت و گاز اروندان و شرکت سروک آذر را دیگر چاه های حفر شده در نیمه نخست امسال برشمرد.
وی با اشاره به جابجایی ۹۷ دکل حفاری در دست کم ۱۰ استان نفتخیز در شش ماه نخست سال، گفت: این عملیات که از سوی مدیریت خدمات شرکت توسط بخش ترابری سنگین این مدیریت صورت می گیرد، نقش مهم و اساسی در شتاب بخشیدن به اجرای برنامه های حفاری در مناطق مختلف کشور ایفا می کند.
خوشایند به حفاری و تکمیل ۲۵ حلقه چاه از ابتدای امسال تاکنون به مدت ۴۴۸ روز زودتر از برنامه تعیین شده از سوی شرکت های متقاضی اشاره و اظهار کرد: مدت پیش بینی شده برای حفر این چاه ها از سوی کارفرما یک هزار و ۵۴۴ روز تعریف شده بود.
معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری افزود: با تمهیدات بکار گرفته شده و تلاش شبانه روزی متخصصان و کارکنان سختکوش این شرکت در بخش های عملیاتی و پشتیبانی و تعامل با شرکت های متقاضی، حفاری این چاه ها در مدت یک هزار و ۹۶ روز به اتمام رسید.
وی با بیان اینکه جلوافتادگی عملیات حفاری و تکمیل چاه ها از نظر شتاب بخشی در تحقق برنامه های شرکت ملی نفت ایران و افزایش تولید دارای ارزش اقتصادی بالایی است، گفت: این موفقیت همچنین موجب ترخیص زودهنگام دکل و کاربست دستگاه حفاری در موقعیت های جدید خواهد شد.
خوشایند با اشاره به اینکه این شرکت هم اکنون بخش عمده ای از بازار حفاری کشور را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: ناوگان شرکت ملی حفاری ایران در زمان حاضر متشکل از ۷۵ دستگاه حفاری سبک، سنگین و فوق سنگین خشکی و دریایی است.
معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری افزود: بیش از ۴۰ دستگاه حفاری این شرکت هم اکنون در میادین نفت و گاز در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در چرخه عملیات قرار دارند و مابقی نیز در حوزه های فعالیت شرکت های مهندسی و توسعه نفت، فلات قاره، نفت مناطق مرکزی، نفت و گاز اروندان، سروک آذر و نفت وگاز پارس مستقر و ر حال حفاری چاه های توسعه ای، توصیفی، اکتشافی و تعمیری تکمیلی می باشند.
خوشایند با اشاره به تاکید و اهتمام ویژه وزارت نفت در سرعت بخشیدن به اجرای پروژه ای توسعه ای در میادین مشترک، اظهار کرد: هم اکنون ۱۷ دکل حفاری خشکی و دریایی شرکت در میدان های مشترک نفتی در غرب کارون در استان خوزستان و استان ایلام و همچنین در فاز ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی در مدار عملیات قرار دارند.
معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری درباره توسعه ناوگان حفاری شرکت نیز توضیح داد: در برنامه سال جاری افزایش دست کم چهار دکل سنگین و فوق سنگین خشکی پیش بینی شده که یک دستگاه آن هم اکنون در مدار عملیات قرار گرفته است، ضمن اینکه تعمیرات اساسی و روز آمدن سازی دکل ها در دستور کار قرار دارد.