صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سرآشپز 10 میلیونی هم داریم

جواد شمسی زاده از کسب و کار آشپزی می گوید

شمسی زاده می گوید پدرش بیش از 35سال است که آشپزی می کند و رستوران داری مشهور در رفسنجان است. خودش هم سابقه ای 16 ساله در این حوزه دارد و آشپزی را براساس تجربه آموخته و از بهترین کباب زن های شهرشان است.

به گزارش کسب و کار نیوزبه نقل از فرصت امروز ,وی دلیل حضور در کلاس های آشپزی را لزوم فراگیری استانداردهای روز دنیا در حوزه غذا و آشپزی می داند و می گوید: تجربه  زیادی در این زمینه داشتم، اما امروز آشپزی معنای علمی به خود گرفته و با اندازه گیری های دقیق و آداب و اصول ویژه ای انجام می شود. از طرفی تنها طبخ یک غذای باکیفیت موجب جلب رضایت مشتری امروزی نمی شود، بلکه شیوه پذیرایی، نحوه چینش میز غذا، مدیریت منابع انسانی، آشنایی با زبان انگلیسی و موارد ریز و درشتی از این دست تاثیر بسیاری در رونق کسب وکاری مانند رستوران داری دارد.وی دوره های کلی آشپزی را حدود 14دوره معرفی می کند و می گوید: گذراندن کلیه این دوره ها به منزله رسیدن به سطح گلدن شفی یا سرآشپزطلایی است. اومی گوید: این مدرک را در 45کشور دنیا قبول دارند و استانداردهای جهانی را دارد.

تاکنون 7میلیون هزینه  کرده ام
این سرآشپز رفسنجانی همچنین در مورد دوره هایی که گذرانده به اختصار می گوید: کلاس های آشپزی ملل را در 11جلسه، آشپزی ایرانی را در 11جلسه، آداب پذیرایی را در 5جلسه و بهداشت عمومی را در 4جلسه گذارنده ام. این جلسات 2ساعته است و تجربیات بسیاری در اختیار من قرار داد چون فکر می کردم که آشپزی ایرانی تخصص من است و همه ابعاد این حوزه را می دانم، اما نکات زیادی به دانسته های من اضافه شد.
وی در ادامه و در مورد هزینه های دوره هایی که آموزش دیده به «فرصت امروز» می گوید: برای آشپزی ملل و آشپزی ایرانی یک میلیون و 800هزار تومان و برای سبزی آرایی و سفره آرایی 700هزار تومان و به طور کلی تا 7میلیون تومان برای آموختن چندین دوره از 14دوره آشپزی هزینه کرده ام.
حقوق سرآشپز، 2 تا 10میلیون تومان
شمسی زاده اشاره ای هم دارد به حقوق یک سرآشپز در رستوران های ایرانی و می گوید: حقوق دریافتی یک سرآشپز بستگی زیادی دارد به محل کارش و اینکه در چه رستورانی با چه سطح درآمدی و چه سطحی از پذیرایی کار کرده و چه مهارت هایی داشته باشد. اما به طور کلی حقوق پایه یک سرآشپز مثلا در رفسنجان 2میلیون تومان است، اما یک نفر با همین مهارت در تهران تا 4میلیون تومان دستمزد دریافت می کند.
وی همچنین اضافه می کند که در رستوران هایی مانند نایب واقع در خیابان وزرا تا 10میلیون تومان به سرآشپز حقوق می دهند.
شمسی زاده همچنین داشتن مهارت مدرک آشپزی را برای حضور در آشپزخانه های بین المللی دارای اهمیت دانسته اما می گوید: هر کجای جهان که بروید در ابتدا به مهارت شما طی یک آزمایش عملی توجه می شود. حتی از نحوه به دست گرفتن کارد و چاقو و بشقاب به راحتی متوجه می شوند که سطح مهارت یک فرد چقدر است چون هستند افرادی که مدارک لازم را هم دریافت می کنند، اما مهارت عملی بالایی ندارند.