صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس انجمن بتن در پاسخ به «کسب‌وکار» مطرح کرد

امکان جذب مازاد سیمان در صنعت بتن

نشست خبری برگزاری چهاردهمین همایش روز ملی بتن روز گذشته در مرکز تحقیقات راه و شهرسازی درحالی برگزار شد که بحرانی بودن وضعیت صنعت سیمان به‌خوبی در سخنان مسئولان صنعت بتن هم انعکاس داشت.

مجتبی کاوه
دکتر هرمز فامیلی، دبیر هشتمین کنفرانس علمی بتن در این نشست با بیان اینکه بتن بعد از آب پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی است، گفت: در طول 16 سال گذشته با شکل‌گیری انجمن بتن تلاش کرده‌ایم دانش تخصصی دست‌اندرکاران صنعت بتن و سطح آگاهی عمومی مردم نسبت به این مصالح پراهمیت را ارتقا دهیم تا کمتر شاهد اتلاف منابع و خرابی ساختمان‌ها و زیرساخت‌های عمرانی کشور باشیم. وی همچنین به بی‌برنامه‌گی در افزایش ظرفیت تولید سیمان اشاره کرد و افزود: بی‌برنامه‌گی در افزایش ظرفیت تولید سیمان موجب شده اکنون با مازاد ظرفیت و تولید انبوه مازاد سیمان روبه‌رو باشیم که صادرات آن هم به‌صرفه نیست.
با صادرات سیمان موافق نیستیم
محسن تدین، رئیس هیات‌مدیره انجمن بتن نیز در این نشست در پاسخ به پرسش «کسب‌وکار» مبنی بر اینکه مازاد تولید سیمان در کدام بخش از طرح‌های عمرانی قابل جذب است، گفت: ابلاغیه جایگزینی 10 درصد ازجاده‌های آسفالت با جاده‌های رویه بتنی در صورتی که به‌درستی اجرا شود، می‌تواند 5 تا 8 میلیون تن از مازاد تولید سیمان را جذب کند و طبیعتا اگر درصد جایگزینی بتن با آسفالت در جاده‌ها بیشتر شود، می‌توان مقادیر بیشتری از مازاد تولید سیمان را جذب کرد البته از یکسو افزایش سهم جاده‌های بتنی زیرساخت‌هایی می‌طلبد که چندان فراهم نیست و از سوی دیگر نمی‌توان زیرساخت‌هایی که سال‌ها برای احداث جاده‌های آسفالته در کشور ایجاد شده را ندیده گرفت و از انتفاع ساقط کرد. تدین در ادامه خاطرنشان کرد: ما از ابتدا با افزایش بی‌رویه ظرفیت تولید سیمان مخالف بودیم با این حال با صادرات سیمان هم موافق نیستیم و معتقدیم سیمان تولیدی در کشور نباید صادر شود و باید برای آن مصارفی همچون جاده‌های رویه بتنی تعریف کنیم تا مازاد تولید سیمان جذب طرح‌های عمرانی داخل کشور شود و طبعا انجمن بتن آماده است در این زمینه با دستگاه‌های مسئول همفکری و تعامل داشته باشد.
تدین، با بیان اینکه ما به عنوان یک انجمن
 مردم نهاد هیچ نمایندگی دولتی در امر نظارت بر کارهای بتنی در کشور نداریم، گفت: درباره مشکلات مربوط به کارهای بتنی تذکراتی را به دستگاه‌های دولتی در راستای بهبود کیفیت و ارتقای دانش فنی داده‌ایم. به گفته وی، در چهاردهمین همایش روز بتن که 16 مهرماه در مرکز تحقیقات راه و شهرسازی برگزار خواهد شد، چهار میزگرد تخصصی «پوشش سخت‌کننده سطحی کف رویه‌های بتنی»، «عملکرد روان‌کننده‌های پلی کربوکسیلاتی رویه‌های بتنی»، «فناوری جدید آب‌بندی بتن» و «بررسی تطبیق الزامات استاندارد ملی ایران با استانداردهای بین‌المللی کفپوش‌های بتنی» از سوی متخصصان ایرانی برگزار می‌شود. به گفته وی، تاکنون 230 مقاله علمی به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده که 114 مقاله به تایید داوران رسیده است و 44 مقاله به صورت شفاهی و 70 مقاله به صورت چاپی ارائه می‌شود. وی افزود: نوسازی باند 29 فرودگاه مهرآباد، اجرای قطعه یک آزادراه تهران- شمال، آزادراه تهران- شیراز، ورودی همت به آزادگان، بزرگراه قائمشهر- ساری، گمرک شهریار، گمرک سهلان، گمرک تبریز، پارکینگ میثاق شهرداری مشهد و پارک فناوری پردیس برخی از طرح‌های در دست اقدام با استفاده از رویه‌های بتنی است.