محمد راستاد، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی
امروزه شرایط اقتصاد جهانی بهگونهایست که وابستگیهای کشورها به منابع طبیعی، مصنوعات، توانمندیهای فنی، منابع انسانی و سرمایههای همدیگر، بیشتر و پررنگتر از گذشته شده است. فرایند جهانیسازی اقتصاد، تاثیر شگرفی در حجم بالقوه تجارت بینالمللی ایجاد کرده است. برای شرکتهای چندملیتی هیچ مرز و محدودهای بهمنظور سرمایهگذاری و تولید در نقاط مختلف جهان، بهاستثنای موارد بسیار معدود و انگشتشمار، وجود ندارد. در چنین شرایطی، مزیت مقایسهای عامل موثری در توزیع منابع طبیعی و تولید محصولات است. این فرایندهای بسیار گسترده در حوزههای اقتصادی، تاثیر مثبت و مهمی در توسعه تجارت و متعاقبا حملونقل دریایی دارد. طبعا چنین روندی، اهمیت کشتیرانی برای جهانیان را حیاتی کرده است بنابراین امروزه دریاها و اقیانوسها بهمثابه رگهای خونرسان به پیکره جهان بوده و کشتیها عامل حرکت درون این رگهای حیاتی هستند. تبعات توقف حتی یک روز حملونقل کالا از طریق دریا برای انسانها، فاجعهبار و غیر قابل تصور است. صرفنظر از تمامی مایحتاج عمومی که از طریق دریا حمل میشود، منابع انرژی محدود و متمرکز در نقاطی از کرهزمین، با کشتیها بخش عمدهای از سایر نقاط زمین را تغذیه میکنند بنابراین شکی نیست که «کشتیرانی ضرورت اجتنابناپذیر جهان» بوده و البته میتوان با قاطعیت گفت که کشتیرانی نهتنها یک ضرورت اجتنابناپذیر در جهان، بلکه ضرورتی بیبدیل برای توسعه کشور ماست. جمهوری اسلامی ایران از جمله نخستین کشورهایی است که به عضویت سازمان بینالمللی دریانوردی درآمده است و سازمان بنادر و دریانوردی بهعنوان مرجع دریایی کشور، همواره نقشی پررنگ و تاثیرگذار در سازمان بینالمللی دریانوردی ایفا کرده است. در حال حاضر ما به 28 کنوانسیون بینالمللی دریایی ملحق شدهایم. یکی از معدود کشورهایی هستیم که بهصورت داوطلبانه توسط سازمان بینالمللی دریانوردی تحت ممیزی قرار گرفته و نتیجه موفقیتآمیزی حاصل کردیم. ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران بنا به کنترلهای دقیق اعمال شده در مراحل ثبت و بازرسیهای فنی و ایمنی مستمر کشور صاحب پرچم، ناوگانی استاندارد، مدرن و بهروز محسوب میشود، بهطوری که در تفاهمنامههای منطقهای کنترل و بازرسی، جایگاه مطلوب و خوبی را بهدست آورده و عمدتا در لیست سفید قرار گرفتهایم. تامین ایمنی دریانوردی و ارتقای آن، بهعنوان یک هدف مستمر و راهبردی در دستور کار سازمان قرار دارد. در زمینه پیشگیری و مقابله با آلودگی محیطزیست دریایی هم در چارچوب مقررات داخلی و بینالمللی، بسیار فعال بوده و اقدامات موثری انجام دادهایم. بهطور کلی برای رعایت و اجرای الزامات بینالمللی دریایی، جزو کشورهایی هستیم که عملکرد مناسبی داشته و در مجامع بینالمللی دریایی، بهعنوان یک کشور برجسته و ممتاز در این حوزه قلمداد میشویم. سازمان بنادر و دریانوردی بهعنوان سکاندار ارگانهای دریایی کشور، نقش مهمی در ارتقای هماهنگی و همکاری کلیه ارگانهای دریایی بهمنظور توسعه همهجانبه دریایی کشور ایفا میکند. مطمئنا ارگانهای دریایی کشور، در راستای استفاده از ظرفیتهای فراوان حوزه دریایی، نیاز به همافزایی و عزمی جدی دارند. ما میتوانیم به مراتب بیش از گذشته در عرصه جهانی فعالیتهای دریایی، نقشآفرینی کنیم. شرایط پسابرجام فرصتهای توسعه بخش دریایی کشور را بهمراتب افزایش داده است. در زمینههای توسعه ناوگان تجاری، صنایع دریایی، افزایش سهم از حملونقل دریایی جهان، تربیت دریانورد و اشتغال دریانوردان ایرانی روی ناوگان تجاری بینالمللی، توسعه زیرساختهای حملونقل دریایی و کلیه بخشهای مرتبط با توسعه دریامحور، فضا برای فعالیت وجود داشته و خوشبختانه عزم جدی در میان فعالان این بخش برای دستیابی به جایگاه والا و برتر منطقهای و ممتاز جهانی وجود دارد.